MotoGP 15 (PC, PS3, PS4, Xbox One, Xbox 360)

13.01.2016 14:30 | Matti Leinonen

motogp_15_arv_0kansiTekijä: Milestone
Julkaisija: Milestone
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC,  PlayStation 3,  PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Pelaajia: 1, 2-12 (samalla koneella ja internetissä)
Pelin kotisivu: http://motogpvideogame.com
Arvostelija: Matti Leinonen

motogp_15_arv_035

 

Tunnustan suoraan: ajokortistani löytyy ainoastaan BC-kirjaimet. Mopot ja moottoripyörät eivät ole juurikaan kiinnostaneet, olen aina ollut enemmän nelipyöräisten perään. Ei, tarkoitan autoja, en apurattailla varustettua polkupyörää. Mutta ainahan sitä virtuaalimaailmassa voi kokeilla.

Italialasta tulee muutakin kuin nopeita punaisia autoja ja moottoripyöriä. Milanossa kirjoilla oleva Milestone-studio on puskenut maailmalle pelejä niin kaksi- kuin nelipyöräisistä häkkyröistä, WRC FIA-rallikaahailuista MotoGP ja Motocross-peleihin. Antaako herra Ajo luvan hypätä KTM:n sarvien taakse, ja ilman apurattaita?

motogp_15_arv_01

”Mulla on mopossa vauhtiviivat…”

Niin, ne apurattaat olisivat olleet kova sana. Alussa tutoriaali ja ajo-opettaja näyttävät miten prätkää ajetaan, ilman ajoapuja sekä niiden kanssa. Ajoapujen säätö onkin mukavan kattavaa, aina niistä jarrutusavuista ja mutkaindikaattoreista luistonestoon. Löytyypä säätöjen seasta jopa sellainen haluaako etu ja takajarrujen toimivan samasta napista vai ihan omista painikkeistaan. Renkaiden kuluminenkin on otettu huomioon, kisan aikana radalle jää kumia renkaista, joka parantaa pitoa kisan edetessä

Kun tutoriaali on koluttu läpi ja ajoavut ja säädöt on saatu omaan makuun sopiviksi, avautuu peruspelitilat. On pikakisaa, kisaviikonloppua ja moninpeliä niin jaetulla ruudulla kuin netissä. Peliin on lisätty kausien 2014 ja 2015 kuljettajat sekä useampia menneiden aikojen tunnettuja kuljettajia sekä prätkävalmistajien vanhempia 2- ja 4-tahtipyöriä. Ja löytyy myös Uratila, isolla U:lla.

Omaa MotoGP-uraa varten luodaan oma kuljettaja, jonka taival alkaa Moto3-luokasta. Kisoissa menestyminen avaa uusia sopimustarjouksia muilta talleilta sekä mahdollisuuden nousta ylempään luokkaan. Jos muiden alaisena ajaminen alkaa maistua puulta, antaa peli mahdollisuuden perustaa oman tallin.

motogp_15_arv_02

motogp_15_arv_03

Keula pystyssä, etukenossa

Pelattavuus on saatu mukavalla tavalla kohdalleen. Ajoapuja säätämällä korkealle mopo pysyy lapasessa, ja mutkissa voi kahvaa kääntää reilulla kädellä. Ajolinjan kanssa saa tosin olla tarkkana, sillä prätkä ohjautuu hieman eri tavalla kuin nelipyöräiset vekottimet. Realistisimmillaan prätkän takarengas sutii herkästi kiihdyttäessä ja keula alkaa osoittaa kohti taivasta.

Uber-realisminarkomaanit saavat suurta hekumaa, kun kuvakulman siirtää kypärän sisään. Silloin fiilikseen tuleekin melkoista boostia, kun Aprilia kiihdyttää pääsuoralle ja keula alkaa irrota radan pinnasta.

Vaikka aluksi pyöräily olikin haastavaa, alkoi kaksipyöräisen sielunmaailma tuntua kotoisalta, kun peliin pääsi sisään kunnolla. Jos jotain valittamista pitää etsiä, niin ulkoasu vaikuttaa hieman vaisuhkolta. Mopot näyttävät hienoilta mutta ympäristöt jättävät hieman kuivahkoa makua suuhun. Mutta kukapa sitä 300 lasissa joutaa katselemaan varikkotyttöjä joka kisan jälkeen?

MotoGP jättää hyvän mielen. Laaja uratila eri kilpaluokkineen, ja oman tallin johtamismahdollisuuksineen ovat hyvä esimerkki siitä millainen uratila ajopeleissä, ja mikseipä urheilupeleissäkin, pitäisi nykypäivänä olla. Laajat ajoavut avaavat portteja niin aloittelevalle kuin kokeneelle kuskille. MotoGP 15 on perushyvää prätkäilyä, mutta se ei vielä saa minua mopokorttikurssille. Pysyn vielä nelipyöräisissä.

 

 

Lisää aiheesta

MotoGP 10/11 (PS3, Xbox 360)

MotoGP 13 (PC, PS3, PSV, Xbox 360)

MotoGP 14 (PC, PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360)