UUSIMMAT

One Piece Unlimited Cruise SP (3DS)

14.06.2012 18:00 | Eric Hartin

Tekijä: Ganbarion
Julkaisija: Namco-Bandai
Testattu: 3DS
Saatavilla: 3DS
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.nintendo.fi/nintendo-3ds/pelit/one-piece-unlimited-cruise-sp
Arvostelija: Eric Hartin

Monkey D. Luffyn piraattiseikkailuista on ajan myötä tehty jos jonkinlaista peliä. Edellinen arvosteltu julkaisu, Gigant Battle, ei saanut Terolta kovinkaan korkeita riemunkiljahduksia.

3DS:n One Piece Unlimited Cruise SP yrittää kuitenkin ihan toisella tavalla: peli on, kuten olettaa saattaa, täyttä 3D:tä niin sanan kaikissa merkityksissä. Ihan uusi peli ei silti ole, sillä 3DS:n versio on uudelleenlämmittely kahdesta Wii-pelistä, joita ei koskaan tuotu meikämaille.

Uusin lupaus on täällä lännessä hieman vajavainen: länsiversio Unlimited Cruise SP on näet vain puolikas idässä julkaistusta pelistä. Unlimited Cruise SP onkin meillä sangen, noh, rajallinen kokemus. Tätä on perusteltu käännösvaikeuksilla, mutta kyseenalaista meininkiä moinen on.

Kyseenalaisen politiikan voisi vielä selittää, jos peli olisi puoliksikaan rahastuksen arvoinen. Ulkoapäin homma näyttää 3DS:llä suhteellisen kauniilta: näkymät ovat värikkäät, hahmot mukavan piirrosmaisia eikä liikkeissäkään ole mitään moitetta. Valitettavasti pilvilinna romahtaa, kun siirrytään kuvanlaadun tarkkailusta varsinaiseen pelaamiseen. Unlimited Cruise SP on nimittäin tylsä. Loputtoman tylsä.

Peli heittää pelaajan suoraan kartalle, jossa pääsee taistelemaan heti kovin nopeasti tutuksi tulevaa vastuskatrasta vastaan. Kun on hakannut tarpeeksi ison määrän vastustajia ja kerännyt niiltä kristalleja edetäkseen, pääsee uudelle alueelle… jossa joutuu keräämään taas uuden kasan kristalleja päästäkseen seuraavalle alueelle. Luonnollisesti tarvittavien kristallien määrä kasvaa edetessä – lopussa pelaaja muistaa vain edestakaiset tylsät keruureissut, eikä pelillisiä tai tarinallisia elämyksiä.

Tylsä tehtävärakenne pissii potentiaalisesti ihan mielenkiintoisen taistelujärjestelmän päälle. Ne kerrat, kun taistelee pomovastustajia vastaan, joutuu areenaa ja oman hahmonsa työkaluja käyttämään luovasti. Valitettavasti suurin osa on vain sitä perusmosien jauhamista uudelleen ja uudelleen. Niitä vastaan ei tarvitse välittää millä hahmolla pelaa tai mitä taktiikkaa käyttää. Kyse on vain ajasta ja jaksamisesta. Kun siihen yhdistää pelin tavan vaatia pelaajaa keräämään aivan kaikki, mikä tulee vastaan, ei se jaksaminen kestä kovinkaan pitkään.

Mikäli pelin euroversiosta poistettu toinen puolisko on yhtä tylsää edestakaisin ravaamista kuin tämä versio, voi hyvin todeta, ettei tässä ollut oikein mitään nähtävää. Kyseessä on pitkälti lajityypillinen lisenssipeli: otetaan lisenssi, jätetään homma puolitiehen ja kääritään rahat taskuun. Pelin ytimessä on potentiaalia, mutta mielenkiintoisen sisällön puute jättää kylmäksi jopa sen pallosilmäisen mangafanin.

Lue myös

Dragons Dogma (PS3, Xbox 360)

Minecraft Xbox 360 Edition (Xbox 360)

Max Payne 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Bloodforge (Xbox 360)

Ghost Recon: Future Soldier (PC, PS3, Xbox 360)

Diablo III (Mac, PC)

Torchlight II -ennakko (Mac, PC)

Ys: Oath at Felghana (PC)

Keskustelu

Ottaeen huomioon, miten nopeasti Manga tai Anime etenee, niin pelihän kuulostaa täysin oikeanlaiselta :D

Ei pahalla, mutta arvostelu vaikutti jotenkin yksipuoliselta ja samaa toistavalta.

Oliko tämä olevinaan jonkin näköinen arvostelu? Eihän tuossa sanottu mitään muuta kuin pitkitetysti että peli on tylsä ja siinä kerätään kristalleja.

Muropaketin uusimmat