Payday 2 (PC,PS3, Xbox 360)

17.10.2013 15:30 | Muropaketin toimitus

Tekijä: Overkill – a Starbreeze Studio
Julkaisija: 505 Games
Testattu: PC Win 7, Intel Xeon 1230V2, 8Gt muistia, GeForce Gtx 680.
Saatavilla: PC, Playstation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: PC Windows XP SP 3, 2 GHz prosessori, 2 Gt muistia, Geforce 8800, 20 Gt levytilaa
Pelaajia: 1, 2-4 (internetissä)
Muuta: Ladattava peli, hinta noin 30 euroa. Konsoleille on saatavilla lisäksi levyversio.
Pelin kotisivu: www.crimenet.info
Arvostelija: Pyry Kettunen

Pankkien ryöstely on pahisten hommaa. Mutta kuka voisikaan vastustaa sitä rahapalkkiota ja adrenaalin purkautumista, jota ammatti tuo tullessaan? Pahimmat pahis-fantasiat voit tyydyttää hyvin mielin esimerkiksi ryöstämällä prätkäjengin.

Payday 2 on kuin märkä uni kuivien toisiaan lypsävien pelien rinnalla. Yhteistyöpelirintamalla on ollut pitkään hiljaista, mutta tähän on kuitenkin tullut muutos kun Overkill-studion luomus säntäsi apuun. Pankkien ryöstely kaveriporukalla kun on vaan niin perkuleen hauskaa. Siinä fakta jota ei voi kokeilematta kiistää.

Payday 2 on ensimmäisen persoonan toimintapeli, jossa pelaajat astuvat rikollisten saappaisiin. Pelissä on mahdollista ryöstää kaikenlaista mukaan lukien pankkeja, kauppoja, sekä huumelastauksia. Suurin osa tehtävistä perustuukin ryöstelyyn, mutta mukana on myös erilaisia tehtäviä. Peli on edeltäjäänsä laajempi ja helpommin lähestyttävä teos.

Teos on jatkoa parin vuoden takaiselle yhteistyöpelille Payday: The Heist, joka on tähän päivään mennessä myynyt yli miljoona kopiota. Se toi pelirintamalle jotain mitä siellä ei vielä ollut ja jäi monien sydämeen hienona vaihteluna räiskintägenreen. Samalla se oli hiomaton timantti muiden keskellä. Peli kärsi sisällön puutteesta ja korkeasta oppimiskäyrästä. Jatko-osa kuitenkin sekä korjaa edeltäjänsä virheitä ja laajentaa pelikokemusta. Nyt tarjolla on esimerkiksi hiiviskelyä sekä kykypuita, jotka toimivat varsin hyvin.

Sattumanvaraisuutta ja hiiviskelyä

Peli nojaa sattumanvaraisuuteen, ja se on täynnä tehtäviä muuttavia elementtejä, joskin muutokset ovat usein pieniä. Vaihtelua nähdään muun muassa siviilien lukumäärässä ja valvontakameroiden paikoissa. Mutta entäpä kun tapahtuu jotain suurempaa? Varastettavat rahat eivät olekaan samassa paikassa kuin edellisellä pelikerralla? Pankkiholvin vartijat kiertävät eri reittejä? Tehtävien sattumanvaraiset muutokset voivat olla välillä yllättäviäkin, mikä pidentää pelin ikää ja vähentää toistoa.

Hiiviskely on nostettu keskeiseksi elementiksi, ja suurin osa tehtävistä on mahdollista päästä läpi ilman että paikalle ilmaantuu ensimmäistäkään poliisia, joskin tämä voi olla vaikeaa. Tämä vaatii usein siviilien komentamista ja vartijoiden kolkkaamista. Tehtävien läpäisy hiljaa hiipien voi olla vaikeaa, ja auta armias kun se yksi vartija huomaa maskipäisen ryöstäjän ja soittaa hälytyksen. Hiiviskely on kuitenkin oiva vaihtoehto niille, jotka eivät halua ryöstää paikkaa aseet laulaen. Useille pelaajille vaihtoehto tuntuu mukavalta vaihtelulta, mutta hiiviskelypelien mestareille peli ei tuo mitään uutta. Ominaisuus on helposti lähestyttävä myös uusille pelaajille, ja kyvyt helpottavat hiippailua huomattavasti.

Peli on parhaimmillaan kaveripoppoossa kun kommunikaatio on kohdillaan. Kaverit voi toki korvata tietokoneen ohjaamilla hahmoilla, mutta ne ovat paitsi typeriä, myös todella avuttomia. Tekoälyjampat ovat vain pelkkää tulivoimaa ja lihakilpiä, jotka torjuvat osan ammuksista ja ampuvat muutaman takaisin. Kannattaa siis pelata kavereiden kanssa, äänikommunikoinnin kera.

Rahalla saa ja kyvyillä mennään

Jatko-osassa sisältöä on haluttu kasvattaa. Tehtävistä saataville rahoille on käyttöä alhaisilla tasoilla, mutta edetessä rahan merkitys pienenee. Rahojaan voi törsätä uusiin maskeihin, jotka ovat täysin kosmeettisia eivätkä vaikuta pelaamiseen, ainakaan toistaiseksi. Myös aseet, niiden muokkaus ja kykypisteet syövät kiitettävästi rahaa, joten alussa kukkaroa voi hiertää pahemman kerran.

Myös aseisiin ja niiden muokkailuun on perehdytty. Aseet on perinteisesti jaoteltu ensi- ja toissijaisiin ja yhteensä niitä kertyy vajaa kolmekymmentä. Mukana ovat niin perinteisimmät konepistoolit kuin kannettava sahakin. Jokaiseen aseeseen on saatavilla kymmeniä, ellei satoja lisäosia, joilla voidaan parantaa aseiden vahinkoa, tarkkuutta ja muita ominaisuuksia. Saatavilla on tähtäimiä, kahvoja, suurennettuja lippaita sekä paljon muuta. Aseiden hinnoittelu on kutakuinkin naurattavaa, sillä pieni tähtäin aseeseen voi olla kymmeniä kertoja kalliimpi kuin ase itse. Vika ei ole suuri, mutta kummastuttaahan se.

Hahmoaan voi leveloida neljällä eri hahmopuulla, jotka ovat hyvinkin erilaisia. Mastermind toimii ryhmän lääkintämiehenä ja enforcer huolehtii tiimin ammuksista lisälippaillaan. Technicianilta löytyy niin muoviräjähteitä kuin salkkuun piilotettua vartiotykkiä. Ryhmän hakkeri on ghost, jonka taskusta löytyy tekninen härveli, joka muun muassa estää siviilien hätäpuhelut.

Jokaisella puulla on rooliin liittyviä kykyjä sekä sellaisia joista voi olla hyötyä enemmän itselle kuin tiimille. Pelatessasi hahmosi taso nousee, ja ansaitset kykypisteitä, joita voi sijoittaa tahtomiinsa kykyihin. Kykyjä on eritasoisia, ja korkeampiluokkaisiin kykyihin pisteitä kuluu enemmän.  Kyvyt voivat pienentää aseiden rekyyliä, nostaa hahmosi juoksunopeutta tai vaikkapa tuplata lääkärilaukkusi sisällön. Kalliimpien kykyjen avulla saat poliiseista panttivankeja, pommipuvun, ja muita mitä erikoisimpia kykyjä. Kykyjä on massiivisesti, mutta niitä saa valittua vain rajallisen määrän, eikä pelaaja koe olevansa voittamaton.

Pelaajaa ei ole rajoitettu seuraamaan yhtä kykypuuta, vaan tämä voi vapaasti poimia omaan makuun sopivia kykyjä vaikka se olisikin toisessa kykypuussa. Jokainen luokka eroaa selvästi toisistaan, ja niistä löytyy kykyjä moneen makuun. Oletko kehno ammusten säästelyssä? Miltä kuulostaisi vaikkapa valtavat lippaat lähes jokaiseen aseeseen? Löytyy. Päättäkää kavereiden kesken kuka ottaa minkäkin roolin, ja olette jo askeleen edellä tyhmiä vihollisia.

Monitasoisia tehtäviä suppeissa kentissä

Tehtäviä on enemmän kuin ensiosassa, ja oikeastaan kaikki on laajempaa, paitsi kentät. Tämä johtunee studion omasta Diesel-pelimoottorista, joka rajoittaa kenttien kokoa. Toisaalta, voi toki olla, että tekijät ovat panostaneet nimenomaan grafiikoiden kohentamiseen.

Tätä korvaillaan monipäiväisillä tehtävillä, joka toimii kutakuinkin näin: ensimmäisenä päivänä tehtäväsi on varastaa jengiläisten arvokas huumelasti. Lastin varastettuasi juostaan kentän loppuun pakoautolle, josta jatketaan seuraavaan päivään.

Toisena päivänä vaihdetaan huumelasti sisäpiirin tietoihin kilpailevan rikollisliigan kanssa.

Kolmantena päivänä hyödynnetään sisäpiirin tietoja, ja nirhataan muutama kielestään lipevä jengiläinen.

Isojen tehtävien jakaminen useammalle päivälle pienemmiksi erillistehtäviksi toimii hyvin, ja se hyvittää joidenkin kenttien armotonta pienuutta.

Päivien välillä poliisit saattavat lähteä jahtaamaan sinua, ja kavereitasi, jolloin edessä on pakotehtävä. Pakotehtävät tulevat lähes väistämättä päivien väleihin, jos poliisit ovat edellisenä päivänä saapuneet paikalle. Pakotehtävästä ei ilmoiteta ennen valikkoruutua, jolloin sireenit pärähtävät yhtäkkiä soimaan.  Pakotehtävät ovat muutaman minuutin intensiivisiä taistoja pienillä alueilla, joissa sitten odotellaan uutta pakoajoneuvoa edellisen tuhouduttua.

Yhteistyöpelien parasta antia

Tuntumaltaan Payday 2 on loistava. Peli potkii aloittelijoita palleille vaikealla tasollaan, ja totuttelu vie aikaa. Puutteena pelistä ei löydä helpotettua vaikeusastetta, joka voi joillekin olla ongelma. Itse pidän tätä virkistyksenä, eikä tehtäviä voi juosta läpi kuin John Rambo.

Peli-innostuksen takaamiseksi, on parasta että pelisessiossa on mukana vähintään yksi kaveri. Mukavinta on tietysti pelata täydellä neljän hengen tiimillä, jolloin pelikin sujuu varmasti mukavammin. Yksin pelattavaksi tämä ei oikein sovellu, kiitos etenkin miten sattuu perseilevän tekoälyn. Co-op rintamalla on rosvoilu kuitenkin parasta hupia sitten Left 4 Deadin.

Payday 2 oli minulle vuoden odotetuin peli, ja se lunasti odotukseni. Sisältö on loistavaa ja toiminnantäyteistä, vaikka pieniä ongelmia onkin.   Kokonaisuus toimii ja yllätyksiä kohtaa vielä useiden kymmenien tuntien jälkeenkin. Toinen toistaan apinoivien konsolipelien seassa Payday 2 on loistavaa vaihtelua, eikä se yritä mitään, mitä ei osaisi.

Noin 30 euron hintalappu on kohdallaan, ja sillä saa pelattavaa reilusti. Peli tienasi itsensä takaisin ennen julkaisuaan, ja julkaisijan kanssa on solmittu sopimus viidestä lisäsisältöpaketista. Lisäsisältöä on luvassa myös ilmaiseksi, ja hiljattain julkaistu päivitys toikin peliin uuden tehtävän ja lisää maskeja.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lue myös

Arma III (PC)

Beyond: Two Souls (PS3)

Fables: The Wolf Among Us Episode 1: Faith (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Forza Horizon autopakettikatsaus (Xbox 360)

Killer is Dead (PS3, Xbox 360)

Kingdom Hearts 1.5 Remix HD (PS3)

Pro Evolution Soccer 2014 (PC, PS3, Xbox 360)

Puppeteer (PS3)