Uusimmat

Prince of Persia Epilogue (PS3, 360)

22.04.2009 15:55 Juho Anttila

Uusi piirroselokuvamainen Prince of Persia tuli, näytti syötävän hyvältä mutta jakoi mielipiteitä pelillisellä sisällöllään. Äärimmilleen virtaviivaistettu pelattavuus ja liian helpot itseään toistavat kentät eivät tosin miellyttäneet kaikkia.

Pelin kehittänyt Ubisoft väittää kuitenkin kuunnelleensa pelaajien toivomuksia. Prinssin ja Elika-prinsessan seikkailuja jatkava PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle ilmestynyt lisäsisältö lupaa tarjota juuri sitä, mitä fanit jäivät kaipaamaan: oikeasti haastavaa pelattavaa.

Ruuvia tiukemmalle

Epilogue jatkuu siitä, mihin varsinainen peli päättyi. Prinssi ja Elika pakenevat ilkeää Ahriman-jumalaa korruption valtaaman synkän temppelin läpi. Ennen kuin eteen heitetyt esteet on ylitetty tarvitaan taas yllin kyllin huikeaa akrobatiaa ja miekkailutaitoja.

Vaikeutta löytyykin peruspeliä enemmän, mutta valitettavasti sitä on haettu hieman väärillä keinoilla. Hyppysarjat turvasatamina toimivien tasamaasaarekkeiden välillä ovat entistä pidempiä ja turhautuminen iskeekin herkästi, kun virheliikkeen jälkeen joutuu palaamaan liian kauas taaksepäin. Oikeasti mielekäs vaikeustason nostaminen vaatisi todennäköisesti radikaalimpia muutoksia itse pelimoottoriin pelkän kenttäsuunnittelun tiukentamisen sijasta.

Lisäosa esittelee uusiakin ominaisuuksia. Elikan käytössä on uusi taikavoima, joka palauttaa raunioituneen temppelin entisiä seinämiä pieneksi hetkeksi vanhaan loistoonsa. Loitsua käytetään yhtä tarkoitushakuisesti kuin aikaisempiakin, määrätyissä paikoissa ja ilman valinnanvaraa.

Kierrätyskeskus

Uuden Prince of Persian heikoin lenkki oli ehdottomasti kömpelö ja quick time event -painotteinen taistelu. Valitettavasti lisäosaan on pumpattu pituutta kierrättämällä käytännössä samaa kahta pomotaistelua aivan liian monta kertaa. Käytössä olevaa uutta liikettä ei meinaa edes huomata, vaan rähinä tuntuu yhtä kankealta kuin aiemminkin.

Edes lisäosan visuaalinen anti ei nouse alkuperäisen pelin tasolle. Suurimpana syynä tähän on ympäristö. Koko seikkailu kun käydään korruptoituneen temppelin sisuksissa, joten pelaaja voi vain haaveilla laajoista ja värikkäistä ulkoilmamaisemista. Toki hurjan laajat hallit ja käytävät ovat jylhää katseltavaa, mutta kokonaisuus näyttää silti tylsältä.

Kritiikistä huolimatta Epilogue viihdyttää mainiosti harmillisen lyhyen kolmen tunnin kestonsa ajan. Pelaaminen on yhä näyttävän sujuvaa ja pääparin sanailu vie tarinaa mukavasti eteenpäin. 800 pistettä on kuitenkin kova hinta näin suppeasta lisäosasta. Seuraavalla kerralla Ubisoftilta toivoisi jo hieman rohkeampaa ja anteliaampaa otetta ladattavaan lisäsisältöön.

Prince of Persiaan pettyneiden kannattaakin säästää pisteensä, sillä Epilogue ei lupauksista huolimatta korjaa pelin perusvirheitä. Alkuperäisestä seikkailusta pitäneet nauttivat todennäköisesti lisäsisällöstäkin, jos suolainen hinta ei vain hirvitä liikaa.

Lue myös: Prince of Persia (PC, PS3, 360)

 

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.princeofpersiagame.com
Juho Anttila

Lisää aiheesta

Prince of Persia (PC, PS3, 360)

Lue myös

Crash Bandicoot: Mind Over Mutant (PS2, Wii, 360)

Eat Lead: The Return of Matt Hazard (PS3, 360)

Mirror’s Edge (PC)

Sonic and the Black Knight (Wii)

The Godfather II (PC, PS3, 360)