UUSIMMAT

SWAT 4 (pc)

13.05.2005 00:00 | Miikka Lehtonen

Vuonna 1999 ilmestynyt Sierra On-Linen SWAT 3 saavutti lähes välittömästi kulttipelin statuksen. Ei ihme, sillä mukana pelisarjan suunnittelussa oli alusta alkaen alkuperäistä SWAT-komppaniaa perustamassa ollut Darryl F. Gates. Useat palkinnot sekä ja niin kaupallinen kuin arvostelumenestys takasivat hittipelille jatko-osan, jota tosin jouduttiin odottamaan yli puoli vuosikymmentä. Odotus kannatti, sillä SWAT 4 tulee olemaan kova nimi vuoden pc-pelin tittelistä kisattaessa.

Aito SWAT perustettiin vastaamaan tilanteisiin, joissa tavallisten poliisien koulutus ja varustus eivät olleet riittäviä. Panttivankitilanteet, aseistetut ryöstöt, pommihälytykset ja monet muut vaarat ovat SWAT-miehille arkipäivää. SWAT 4 asettaa pelaajan tuoreena SWAT-ryhmänjohtajana keskelle moisia tilanteita neljän alaisensa kanssa. Taktisia ongelmia ratkotaan joko soolona tai Internetin välityksellä kavereita vastaan tai heidän kanssaan.

Heti alkuun on tehtävä selväksi, miten suuresti SWAT 4 eroaa tavallisista räiskintäpeleistä ja jopa muista “taktisista” 3D-ammuskeluista. Toisin kuin geneerisillä erikoisjoukoilla tai rankoilla avaruussotureilla, SWAT-miesten tavoitteena ei ole suolata jokaista turbaanipäistä vastaantulijaa. Onnistuneessa operaatiossa niin uhrit kuin rikollisetkin tuodaan elävinä ulos. Tätä silmälläpitäen SWAT 4 lisää sarjaan pinon lamauttavia aseita, kuten hernepusseja ampuvan haulikon tai pippurikuulia käyttävän paintball-merkitsimen.

Kaasua, komisario Palmu!

SWAT 4:stä paistaa joka vaiheessa autenttisuus ja Darryl F. Gatesin kosketus. Tehtävät alkavat yksityiskohtaisella tilannekatsauksella. Pelaajalle esitellään tilanne, epäillyt, tapahtumapaikka ja jopa hätänumeroon tehty puhelinsoitto. Tavoitteet ovat loogisia ja käsittävät sivullisten pelastamista, pommien purkamista ja epäiltyjen neutralisointia. Näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta tehtävät ovat äärimmäisen monimutkaisia, pitkälti pelin laadukkaasta tekoälystä johtuen. Rikolliset ja sivulliset reagoivat tilanteisiin paitsi realistisesti, myös vaihtelevasti ja joka kerralla eri tavalla. Vaaran tunne ja jännitys on todellista, sillä yksi virhe riittää usein pilaamaan muuten täydellisen onnistumisen.

SWAT 4:n käyttöliittymä on lajityyppinsä kirkkainta kärkeä. Oikealla hiirennapilla avautuva komentoikkuna antaa kohteen mukaan vaihtuvan valikoiman erilaisia määräyksiä. Huoneita voi vyöryttää tainnutuskaasun tai tyrmäyskranaattien avulla, ovien alta ja kulmien ympäri voi tähystää ja hangoittelevia vastaantulijoita kurittaa kyynelkaasulla tai sähköpaimenella. Eteneminen on yleensä hidastempoista, sillä väijytys voi odottaa jokaisen kulman takana ja varovainen etenemistapa on yleensä paras. Peli toisaalta pakottaa pelaajan ajattelemaan varpaillaan, sillä tilanne saattaa sekunnissa muuttua painostavan hiljaisesta räjähtäväksi toiminnaksi, kun SWAT-ryhmä kohtaa vastusta. Päätökset voimankäytöstä, takaa-ajoista ja toimintatavoista on tehtävä silmänräpäyksessä, mikäli ulos haluaa päästä hengissä.

Kattavasta käskyvalikoimasta huolimatta meno ei ole aina ongelmatonta, sillä jopa laadukas tekoäly menee välillä kyykkyyn. Varsinkin ovien takana kytiksellä odottelevat rikolliset tuntuvat aina yllättävän SWAT-ryhmän, vaikka heidät olisi jo tähystämällä havaittu. Muutenkin suurin osa miestappioista tuntuu johtuvan tekoälyttömyydestä. Nopea lääke tekoälyn tunarointeihin löytyy internet-moninpelin kautta. Netin välityksellä voi ottaa matsia joko kaveriporukkaa vastaan tai neljän pelaajan kanssa konetta vastaan SWAT-ryhmänä. Varsinkin jälkimmäinen pelimuoto on lähes rikollisen hauskaa. Nettiriemun maksimoi mikrofoni ja äänikommunikointiohjelmisto, joskin käyttöliittymän avulla komentaminen toimii hyvin myös moninpelissä.

Erinomaisen pelattavuutensa ohella SWAT 4 hurmaa myös viimeistellyllä ja näyttävällä ulkoasullaan. Grafiikka on paitsi teknisesti, myös taiteellisesti näyttävää. Erilaisia filttereitä ja pixel shader -efektejä käytetään erinomaisesti muodostamaan todella realistisen näköistä grafiikkaa.

SWAT 4 on, kuten jo todettua, todella laadukas peli. Kunnon pohjatyö ja realistinen fiilis yhdistyvät lyömättömän hauskaan pelattavuuteen ja näyttävään grafiikkaan. Tiukkojen ohjesääntöjensä ansiosta se tarjoaa myös vaihtelua loputtomaan terroristijahtiin kyllästyneille ja pakottaa pelaajan ajattelemaan. SWAT 4 on ehdottomasti tutustumisen arvoinen peli kaikille aihepiiristä kiinnostuneille.

Tekijä: Irrational Games
Julkaisija: Sierra
Testattu: pc
Saatavilla: pc
Laitevaatimukset: Windows 98/ME/2000/XP, 1.2 GHz Celeron tai vastaava, 256 Mt keskusmuistia, 2 Gt kovalevytilaa, GeForce 2 tai parempi DirectX 8.1 -yhteensopiva näytönohjain
Pelin kotisivu: swat4.com