Uusimmat

The Crew -ennakko (PC, PS4, Xbox 360, Xbox One)

16.11.2014 16:00 Juho Anttila

Tekijä: Ivory Tower
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox One
Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Pelaajia: 1, 2-8 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.thecrew-game.com
Arvostelija: Juho Anttila

 

Sosiaalisuus tekee tuloaan kovaa vauhtia myös autopelirintamalle. Yhä useampi yrittäjä Forza Horizon 2:sta Driveclubiin korostaa yhdessä ajamisen riemua. Samaan pyrkii myös Ubisoftin joulukuussa julkaistava The Crew.

Avoimen maailman pellinrytistyskarkeloita on markkinoitu ensisijaisesti massiivisella pelialueella ja sosiaalisilla ominaisuuksilla. Näitä päästiinkin maistelemaan jo etukäteen ennakon muodossa. Näkymät osoittautuivat yhtä aikaa lupaaviksi ja huolestuttaviksi.

Autopelien juonikuviot eivät tyypillisesti ole olleet mitään pelimaailman Shakespearea. Jonkinlainen tarina on The Crew:nkin ytimeen leivottu antamaan tekosyy ajaa lujaa. Tarjolla on sellaisia kliseitä kuin pahan miehen tappama veli, lavastus ja päätyminen FBI:n leipiin pahaa jengipomoa metsästämään.

Jos näitä pelaa tarinan vuoksi, lienee valinnut väärän pelityypin. Siksi kömpelöihin videoihin tai vaivaannuttavaan dialogiin ei kannata kiinnittää tämän enempää huomiota. Pääasia on, että tarjolla on tekosyy laittaa talla pohjaan ja pelti ruttuun.

Onhan sitä, lääniä

Avoin maailma on The Crewn suurin myyntivaltti ja kun tarinaa alustavat jaksot on naputeltu läpi, siihen päästään käsiksi täysillä. Eikä tätä käy kieltäminen: lääniä riittää niin maan himputisti. Peliin on mallinnettu, toki rajusti kutistettuna, koko Yhdysvaltojen valtio. Kartalta löytyvät niin kuuluisimmat kaupungit kuin myös näyttävimmät maamerkit.

Mittakaava on tietenkin kutistettu, mutta alueella riittää silti kokoa vaativampaankin tarpeeseen. En lähtenyt mittaamaan rannikolta toiselle ajamisen vaatimaa aikaa, mutta jo reissu Detroitista New Yorkiin haukkasi reilut kymmenen minuuttia. Tutkittavaa ja kaahattavaa riittää hyväksi aikaa.

Avoimen maailman peleille tyypilliseen tapaan pelialue on kylvetty myös täyteen jos jonkinlaista tekemistä. Löytyy niin tarinaa eteenpäin vieviä tehtäviä, sivutehtäviä kuin erilaisia haastetehtäviä. Viimeksi mainittuja voi suorittaa ikään kuin ajamisen lomassa, tosin matkanteko tyssää usein alkuunsa, kun sitä vaikeaa hyppyhaastetta pitää palata kokeilemaan yhä uudestaan ja uudestaan.

Tehtävävalikoima ei sinällään vakuuta omaperäisyydellään, mutta monipuolisuutta kyllä riittää. Listalta löytyvät kaikki tärkeimmät ikiklassikot katukisoista takaa-ajoihin ja romutushaasteisiin. Mitäpä sitä pyörää keksimään uudestaan, kun kerran hyväksi koetuillakin malleilla päästään eteenpäin.

Voihan ajomalli

Mallista päästäänkin sitten siihen The Crew:n ominaisuuteen, joka huolestuttaa tässä vaiheessa kaikkein eniten. Ollakseenkin että peli on tungettu täyteen tekemistä, se kaikkein tärkein ominaisuus on jäänyt puolitiehen. Ajopeli, jonka ajaminen ei ole kivaa on rampautettu jo lähtökuoppiinsa.

Tekijöiden tavoitteena on selvästi ollut arcadeyleisön kosiskeleminen. Liekö taustalla myös teknisiä rajoitteita, jotka estävät antamasta prosessoriaikaa fysiikkamoottorille, sillä ajomallin kohdalla on menty komeasti siitä, missä aita on matalin.

Mallista tulee oikean autopelin sijaan mieleen ennemminkin GTA-sarjassa ja johdannaisissaan koetun kaltainen hyvin kevyt kaahailu. Meininki on voi niin kovin tunnotonta ja sitä kautta myös huteraa. Muun muassa Forza-sarjalla itsensä hemmotelleelle järkytys on melkoinen, eikä siitä meinaa päästä yli.

Kadulla ajaminen menee vielä joten kuten, mutta jo alkuvaiheessa eteen tulee ajohaaste, jossa rytistellään maastoautolla pitkin kumpareisia ryteikköä. Ajomalli ei kerta kaikkiaan veny tähän vaatimukseen. Kärry menee minne sattuu, hermot käryävät ja peli-ilo karkaa. Ei näin.

Huolestuttava viesti

Valitettavasti The Crew:n julkaisu on jo niin lähellä, ettei kehnoon ajomalliin todennäköisesti ole luvassa korjausta. Ihan kokonaan kirvestä ei kuitenkaan kannata vielä heittää kaivoon, sillä on pelillä ansionsakin. Jos painottaa tekemisen määrää ja muuta meininkiä puolivillaisen ajomallin edelle, voi The Crew:llakin olla paikkansa.

Yksi tärkeä pelin ominaisuus on sen tarjoama verkkopeli. Betatestin aikana peliseuraa ei löytynyt ainakaan Xbox One -laitteella. Johtuiko tämä sitten verkko-ongelmista vai jostain muusta jäi selvittämättä. Lopullinen peli tulee kuitenkin tarjoamaan maksimissaan 8 hengen kisoja ja mahdollisuuden tahkota tehtäviä ja haasteita yhdessä, jolloin niistä maksettavat palkkiotkin kasvavat muhkeammiksi.

Autopelejä ei ole markkinoilla vielä liiaksi, ainakaan nykysukupolven konsoleille, joten siinä mielessä The Crew on tervetullut tuttavuus. Erityisesti ajomallin vakavat puutteet saivat kuitenkin aikaiseksi sen, että omat odotukseni peliä kohtaan laskivat roimasti. Ehkä lopullinen julkaisuversio tekee vielä ryhtiliikkeen ja palauttaa The Crew:n takaisin kartalle, mutta juuri nyt näyttää siltä, että kilpailijat vievät Ubisoftin ajopelitoivoa mennen tullen.

 

Lisää aiheesta

Drift’n’Drive (iOS)

Driveclub (PS4)

Forza Horizon 2 (Xbox 360, Xbox One)

Forza Motorsport 5 (Xbox One)

Grid Autosport (PC, PS3, Xbox 360)

Mario Kart 8 (Wii U)

MotoGP 14 (PC, PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360)

Need for Speed: Rivals (PS4)