Uusimmat

WarBirds III (PC)

27.06.2000 17:13 Jukka O. Kauppinen

Viime viikonloppuna USA:ssa järjestetyssä WarBirds Con2000:ssa nähtiin ensimmäistä kertaa lukuisten nettilentäjien jo kauan odottama WarBirds III livenä. Vakavista ongelmista kärsinyt, muun muassa koko kehittäjätiimi vaihtui, nettisimulaattorien kärkinimi on ollut pitkään huhumyllyn kourissa – onko WarBirdsillä tulevaisuutta vai ei.

1996 julkaistu WarBirds oli ensimmäinen kaupallisesti menestyksekäs Internet-moninpeli. Se löysi oman nichensä simulaattorilentäjistä, jotka tahtoivat sekä mahdollisimman todentuntuista realismia että toisia ihmisiä vastustajikseen. Sittemmin megaplayer-tekniikaksi nimitetty moninpelijärjestelmä mahdollisti jopa useiden satojen ihmisten lentelyn samalla areenalla, yhteisen virtuaalitaivaan alla. Taisteleminen toisen maailmansodan aikaisilla potkurikoneilla, hävittäjillä ja pommittajilla, koki todellisen mullistuksen eivätkä yksinpelisimulaattorit ole sen koommin kyenneet tarjoamaan vastaavaa haastetta.

Sittemmin WarBirds lankesi rähmälleen ongelmien suohon. Omistajanvaihdos ja äkillinen koko alkuperäisen tekijäjoukon irtisanoutuminen pysäyttivät kehityksen pitkäksi aikaa. Nyt alkuperäistekijöiden uudet nettisimulaattorit jo puuskuttavat niskassa, eikä nykyinen tekijäjoukko ole näyttänyt aikaansaavan paljoakaan. Noin vuoden sisällä WarBirdsiin on tullut vain yksi uusi lentokone, B-24, vaikka toden nimissä pienempiä päivityksiä, jotka ovat tuoneet tärkeitä uusia ominaisuuksia, on ollut runsaasti. Nyt on kuitenkin viimein nähty ettei iEntertainment Network ole vain lepäillyt laakereillaan. Tekijät ovat rakentaneet kaikessa hiljaisuudessa uusiksi koko pelin teknologian, ja siirtävät nettilentämisen ryminällä uudelle vuosituhannelle.

Vaikkei WB III:lle vielä annettukaan päivämäärää, ja Con2000:ssa pelaajille esitelty demo oli selvästi kehitysversio, on nettisimulaattorille luvassa mallikkaat uudet kuoret. Vuonna 1996 julkaistu WarBirds kantaa yhä 2.x-versiossaan suurta osaa alkuperäisestä koodistaan, vaikka matkan aikana onkin koettu runsaasti muutoksia. Alkuperäisohjelmointi on kuitenkin muuttunut sittemmin taakaksi: esimerkiksi konemäärää ei voi enää kasvattaa nykyisestä 64:stä. Alussa WB III onkin kuin puhtaaksi pyyhitty pöytä. Ulospäin lähinnä grafiikkapäivitys; sisältä kokonaan uusi teknologiarunko, johon on helppo pultata uusia ominaisuuksia ja konetyyppejä.

WarBirdsin uudet vaatteet

Uudessa WB:ssä on kaksi erityistä taikasanaa: OpenGL ja portattavuus. WarBirds III tulee olemaan poikkeuksellisen avonainen runko ja tukee Windows, Mac ja Linux-pohjaisia koneita. Samalla 3D-kiihdytys vaihtuu Windowsin Direct3D:stä OpenGL:ään, jolloin kaikki WB III-versiot tulevat olemaan 3D-kiihdytettyjä. Lisäksi uusien koneiden tekeminen muuttuu täysin: vanhan vaivalloisen näpräyksen sijaan koneiden 3D-mallit voidaan imuroida suoraan 3D Studio Maxista. Jos tekniset tiedot ja taustamateriaali lentomalleihin ovat valmiina ja 2D-graafikot terässä kestää uuden koneen valmistaminen enää kahdesta neljään viikkoa.

Uusi grafiikkajärjestelmä tulee virittämään peliä merkittävästi myös ulkonäöllisesti. Esitellyt uudet koneet koostuvat 3000-5000 polygonista, tarjoten muun muassa täysin liikkuvat ohjainpinnat ja ohjaamojen kuomut sekä ”Transform & Lighting” -tuen. Ensimmäisten kuvien ja silminnäkijöiden mukaan peli tuleekin palaamaan näyttävyysasteeltaan takaisin simulaattorien kärkeen.

Yksi kiinnostavimmista ominaisuuksista oli uusi säämallinnus. Ilmasotaa ei tulla käymään enää ikikirkkailla virtuaalitaivailla, vaan tiedossa on lunta, räntää, vesisateita ja pilviä. Eivätkä pilvet ole silkkaa kepoista cumulusta, vaan tekijät esittelivät jopa pelialueen läpi vierivää myrskypilveä. Koska säätila voi vaihdella alueelta voi niiden hyödyntäminen tuoda peliin huimia uusia erikoispiirteitä. Esimerkiksi pommituslennot, hävittäjien pakotaktiikat ja pilvissä koukkiminen voivat tuoda taisteluihin huimasti uutta jännitystä .

WB III tulee olemaan myös aiempaa mukautuvampi uusiin koneisiin ja kokoonpanoihin. Peliä esiteltiin jopa 1920x –näyttötilassa, mitä kehuttiin täysin sulavaksi Pentium III-koneella. Resoluution voi säätää vapaasti koneen tukemisen näyttötilojen mukaan. Tekeillä on myös erityisesti uusille pelaajille suunnattu virtuaalinen ohjaamo, mutta nykyiset 2D-ohjaamot tulevat olemaan tarjolla jatkossakin.

Vuosittain useita parhaan online-pelin tai parhaan online-simulaattorin palkintoja keränneellä veteraanilla on vahva taustatuki, ja ennen kaikkea useiden vuosien ajan kehitetyt lentomallit. Niinpä uusine ominaisuuksineen WarBirds III tulee todennäköisesti pysyttelemään online-simulaattorien kärjessä vielä pitkään.

WarBirds III:sta ei ole vielä julkaistu virallisia videoita. Tapahtumassa ollut Keith ”Wicked” Harrison kuitenkin kuvasi demonstraatiota ja käänsi sen MPEG-videoksi. Tallenna video omalle koneellesi (klikkaa shift pohjassa) katsoaksesi. Lisäksi näyttävistä WarBirds-henkisistä ”elokuvistaan” tunnettu Brendo on koonnut kuvista slideshow-tyyppisen esittelyn. 4 megatavun slideshow ja 14 megatavun slideshow.

Linkit:

Julkaisija iEntertainment Network
WarBirds kotisivu
WarBirds III esittely