Wizardry 8 (PC)

02.03.2001 15:50 | Kalle Lahtinen | 119

Nimi Wizardry tuo monien naavapartojen mieleen muistoja aina vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin julkaistiin ensimmäinen osa sarjaa Applen ][-koneille. Roolipelaaminen kotikoneilla muuttui tuosta hetkestä lähtien.

Parhaiten pelaajien muistissa ovat varmaankin Bane of the Cosmic Forge sekä 1992 julkaistu menestyksellinen Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant. Wizardry 7 toi tullessaan muuttuvat hahmoluokat, erilaiset kyvyt, lisäsi mausteeksi hieman scifiä ja kuorrutti koko komeuden hienolla 256-värisellä VGA-grafiikalla. Myöhemmin julkaistiin Wizardry Gold sekä The Ultimate Wizardry Archieves.

Kahdeksas tuleminen

Sir-Tech Kanadan uusin peli Wizardry 8 lupaa nostaa tietokoneroolipelien statuksen uudelle tasolle. Pelin ominaisuuksiin kuuluu mm. nätti 3D-grafiikalla toteutettu engine, laaja pelimaailma, 11 rotua ja 15 hahmoluokkaa, yli 100 erilaista hirviötä sekä loitsua, mahdollisuus palauttaa vanhat pelihahmot edellisistä Wizardry-peleistä sekä hienoimpina ominaisuuksina monia eri aloitus/lopetus-mahdollisuuksia sekä lineaariton pelimuoto.

Tarina jatkaa siitä mihin Wizardry 7 jäi. Dark Savant pakenee artifakti Astral Dominaen kanssa – laite joka sisältää itse elämän salaisuuden. Pahuuden ruumiillistumalla on kannoillan kaksi voimakasta rotua: T´Rangit ja Umpanit sekä pelaajan oma seikkailija-ryhmä. Kaikki ovat matkalla kohti kosmisten lordien kotia Dominusta, maailmaa, joka on kosmisen ympyrän kärjessä ja Astral Dominaen syntysija. Matkalla polut kohtaavat ja monet kauan piilossa olleet salaisuudet paljastuvat. Huh, ainakaan vaatimattomuudesta ei voi Wizardry 8:aa syyttää.

Luomisen iloa

Kuten monissa muissakin rpg:ssä, alussa luodaan hahmot. Mukana on normaalien ihmisten, kääpiöiden ja haltioiden lisäksi monia uusia tuttavuuksia, mm. maagiset Mooksit, susimaiset Rawulfsit sekä lohikäärmeiden ja ihmisten risteytys Draconsit. Hahmoluonnissa ei heitetä noppia vaan jaetaan tietty määrä pisteitä halutuille ominaisuuksille. Tämä estää kätevästi 15 minuutin nopan pyöritykset supersankarin luomiseksi. Pelin aikana kyvyt nousevat niitä käyttämällä ja leveleiden lisääntyessä bonuspisteitä määrittelemällä.

15 hahmoluokasta löytää jokainen varmasti omaan ryhmäänsä soveliaat ammatit. Perinteiset soturit, velhot sekä varkaat jakavat tilaa samuraiden, alkemistien, ninjojen, bardien ja monien muiden kanssa. Varmastikin omaperäisin hahmoluokka on Gadgeteer, joka hieman ihmemies McGyverin tapaan luo romusta kuolettavia aseita. Jokaisella hahmoluokalla on omat bonuksensa sekä erikoiskyvyt. Munkit taitavat muun muassa pelätyn Kung-fun, omaavat vastustuskykyä vahingolle sekä osaavat taistella sokeana. Lisäksi hahmoille valitaan persoonallisuus, jonka mukaan määräytyy puheääni. Kannattaa valita huolella, sillä joukkue juttelee paljon, myöskin taistelujen aikana, huomauttaen tärkeistä havainnoista, haavoittumisista sekä kimppuun hiipivistä örkkimörkeistä. Monet muuttujat määrittelevät ominaisuuksia ja tarkka-aistiset hahmot huomaavat ympäristöstä poikkeavuuksia sekä myöskin ilmoittavat niistä ja helpottaavat näin pelaajan toimia.

Kohti uutta seikkailua

Pelaajan luotua kuuden hahmon ryhmänsä, johon voi pelin aikana liittyä kaksi NPC-hahmoa, alkaa seikkailu Dominus-planeetalla Dark Savantin ammuttua konkariemme aluksen alas. Poikkeuksellisesti demossa oli käytössä valmiiksi luotu level 5 -party. Myöskin alun viholliset olivat normaalia kovempia ja pelaajalle oli annettu mahdollisuus käyttää tehokkaampia loitsuja heti kättelyssä. Alku menee ympäristöä tutkiessa ja käyttöliittymään tutustuessa. Peli on kuvattu First Person -kuvakulmasta, joten kamerakulmaa on mahdollista liikuttaa hieman Quakesta tuttuun tyyliin. Liikkuminen hoituu kätevästi wsad-yhdistelmällä ja ympärille katsotaan hiiren oikeaa nappia pohjassa pitämällä. Alun totuttelun jälkeen homma toimii hyvin. Kun ilmenee tarve käsitellä inventaarioita ja muita menuja, niin sen kuin päästää oikean napin irti, ja kursori ilmaantuu ruutuun liikuteltavaksi. Eteneminen on edelleen mahdollista tuona aikana.

Mutta miltä se näyttää?

Graafisesti peli on oikein nätti ja resoluutio taipuu aina 640 x 480:stä 1600 x 1200:aan. Ympäristöefektit ovat ilo silmälle: aurinko nousee ja laskee, antaen tilaa kuulle, joka valaisee maastoa kalvakkaalla valolla. Ulkona näkymää peittää sumu, joka kuitenkin on tarpeeksi pitkällä, ettei se pääse häiritsemään. Tekstuurit ovat tarkkoja ja loitsuefektit maagisia. Hirviöiden skinit ovat laatutyötä ja isojen monsterien tullessa lähelle ne myös näyttävät suurilta. Peli tukee monia eri rajapintoja aina 3DNow!-tuesta Aurealin 2.0 -äänistandardiin. Lisäksi Sci-Tech lupaa, että hyppelemis-puzzleja ei nähdä. Pelin kartoitus hoituu automaattisesti Ultima Underworldin tapaan ja pelaaja voi merkkailla omia muistiinpanojaan niin halutessaan.

Hai sie!

Kohdatessaan NPC-hahmoja pelaaja voi yrittää keskustella heidän kanssaan ja urkkia tietoa sekä tehtäviä. Muista peleistä poiketen Wizardry 8:ssa pelaaja voi itse kirjoittaa kysymyksiä parserilla taikka käyttää avainsanoja hyväkseen. On myös mahdollista luoda omia kysymyksiä ja tallentaa ne muutaman hiiren klikkauksen päähän tulevaisuutta varten.

Soitellen kylään

Hauskana ominaisuutena pelin musiikit ovat MP3-muodossa, joten kaikki halukkaat voivat vaihtaa helposti omia suosikkibiisejään tilalle. Itse olin tyytyväinen pressidemon tunnelmalliseen musiikkiin, joka sopii tämän tyyliseen peliin paremmin kuin nyrkki silmään. Hahmot puhuvat persoonallisesti kukin murtaen tyylillään ja askeleiden äänet kaikuvat materiaalin mukaan. Efektit tukevat myös EAX:ia, joten kultakorvia hemmotellaan.

In vas flam hur

Loitsujen määrän ollessa riittävä on pelaajan helppo valita jokaiseen tilanteeseen sopivaa apua. Magiaa voi kohdistaa tiettyyn viholliseen tai valita tehokkaista group target -spelleistä aina 360 asteen alueloitsuihin. Taiat voidaan loitsia eri voimakkuuksilla ja ne on jaettu kuuteen eri kategoriaan, joita ovat: maa, ilma, tuli, vesi, mentaali sekä jumalallinen.

Kontrollit

Kontrollit voi halutessaan luoda uusiksi ja pian pelaaja käyttääkin tottuneesti inventaarioita ja status-ikkunoita. Ennen taisteluja on hyvä säätää hahmojensa muodostelmaa ja jättää heikommat maagit ja muut rimppakintut keskelle suojaan. Miksi juuri keskelle? Siksi, että vaara voi uhata urheita seikkailijoitamme myöskin sivuilta, takaa, alhaalta että ylhäältä. Jokainen hahmo on värikoodattu, minkä ansiosta muodostelman seuraaminen ja muuttaminen on nopeaa ja helppoa.

Tee tilaa Infinity!

Taistelun alkaessa pelaaja valitsee hahmojensa toiminnot. Samaan aikaan AI laskee vihollisten liikkeet, jonka jälkeen siirrytään itse mättöön hahmojen nopeuden, aseiden sekä muiden muuttujien määräämässä järjestyksessä. Mikäli vihollinen siirtyy lähiaseiden ulottumattomiin, osaavat pelihahmot vaihtaa automaattisesti pitkänmatkan aseisiin ja kohteen potkaistua tyhjää siirtyä uuteen viholliseen. On myös mahdollista valita automode, jossa hahmot tekevät ennalta määrättyjä toimiaan kunnes pelaaja keskeyttää ja syöttää uudet komennot. Taistelun nopeutta voi säätää haluamakseen, jolloin nopeimmalla vaihtoehdolla taistelut muistuttavat reaaliaikaista. Vuoron loputtua päätetään uudet toiminnot ja liikutaan halutessa. Jos hirviöt vahingoittuvat, ne myös alkavat näyttää repaleisilta menettäessään palasia itsestään ja vuotaessa verta. Sci-Tech on panostanut yksityiskohtiin ja sen myös huomaa. Taktinen ajattelu on tarpeen vihollislauman ympäröidessä pelaajan. Pilareiden ja kulmien taakse on hyvä vetäytyä turvaan kavalilta tarkka-ampujilta ja estää vihollisten massahyökkäys. Juokseminen ja haavoittuminen laskevat staminaa, jonka loputtua hahmo uuvahtaa ja lopulta pyörtyy. Kyllä tämä aina Infinity-enginen pausettamisen voittaa.

 

Yhteenveto

Sir-Tech Kanada on luomassa perinteistä roolipeliä, joka keskittyy juonen lisäksi hahmonkehitykseen unohtamatta nykypelaajien grafiikan nälkää. Valitettavasti tie on ollut kivinen ja peliltä puuttuu vielä julkaisija. Toivottavasti tämä asia korjaantuu pian, sillä testiversion mukaan odotettavissa on unet vievä peli, joka nousi hetkessä allekirjoittaneen odotuslistan top ykköseksi.

Alustavat laitevaatimukset

Windows 95, 98, taikka 2000, Pentium II/Celeron 233 tai parempi, 64 MB RAM, 4x CD-asema, äänikortti, 3D-grafiikkakortti vaaditaan.

Testikokoonpano

Duron @900, 256 MB RAM, Aureal Vortex 2.0, Voodoo 5.5