Uusimmat

AMD haastaa DirectX:n omalla rajapinnallaan ja lupaa Battlefield-huikeutta

26.09.2013 18:00 Miikka Lehtonen

Microsoftin DirectX-rajapinta on vuosien ajan ollut PC-pelaamisen standardi. Vaihtoehtoja on toki löytynyt, mutta ne ovat olleet verrattain marginaalista kamaa. AMD aikoo muuttaa tilanteen ja lähtee suoraan sotaan oman Mantlensa kanssa.

AMD paljasti äskettäin tiedotustilaisuudessa kehittävänsä Mantle-rajapintaa, joka astuisi suoraan kilpailuun DirectX:n kanssa. AMD:n seuraavan sukupolven näytönohjaimia varten suunniteltu rajapinta tarjoaa pelikehittäjille matalan tason pääsyn suoraan rautaa hypistelemään.

AMD lupaa, että Mantlea tukevat pelit tulevat pyörimään AMD:n raudalla törkeän hyvin ja näyttämään DirectX-pelejä paremmilta. Presentaation mukaan speksit ovat ainakin kohdallaan, sillä Mantlen kehutaan pystyvän reippaasti DirectX:ää parempaan ja tehokkaampaan raudan hyödyntämiseen. Visioissa on myös rajapinnan toteuttaminen muille käyttöjärjestelmille kuin Windowsille, mikä on esimerkiksi SteamMachinet huomioiden aika kiinnostava mahdollisuus.

Jää nähtäväksi, onko tämä taas höpöpuhetta vai faktaa, sillä onhan näitä yrittäjiä aiemminkin nähty. Yleensä vain käy niin, että yhden valmistajan ympärille kehitellyt viritelmät kaatuvat toimiessaankin siihen, ettei niistä tule koskaan standardeja. Kun on tarjolla myös vaihtoehto, joka toimii kaikilla alustoilla riittävän hyvin, miksi hukata turhaan ennestään vähissä olevia resursseja? Toisaalta AMD kehuu Mantlen olevan avoin rajapinta, joten teoriassa esimerkiksi nVidia voisi vallan mainiosti implementoida sen myös omille korteilleen, jolloin se muuttuisikin jo huomattavasti varteenotettavammaksi vaihtoehdoksi. Ja mikäli AMD onnistuu jotenkin hyödyntämään sitä, että molemmissa next gen -konsoleissa on heidän suunnittelemansa grafiikkapiirit, homma alkaa jo kuulostamaan sangen mielenkiintoiselta.

Mantlen toimivuutta päästään arvioimaan Battlefield 4:n myötä, sillä se on ensimmäinen rajapintaa tukeva peli. AMD:n mukaan Mantlea tukevat kortit, eli luonnollisesti AMD:n uudet ja samaan syssyyn esitellyt näytönohjaimet, pyörittävät Battlefieldiä natiivisti ja ilman DirectX:ää, kuulemma huikealta näyttäen. Jää nähtäväksi, miten homma käytännössä toimii. Toivottavasti hyvin, sillä kilpailu on aina hyvä juttu ja turhan vakiintuneita kivipilareita täytyykin aika-ajoin vähän ravistella.

 

Muropaketin uusimmat