Uusimmat

Arvostelupäivitys: Fez, Diablo 3 (konsoli) ja Special Forces: Team X

22.10.2013 17:15 Jukka O. Kauppinen

Taas on aika… Toisten ja monensien mielipiteiden! Tällä kertaa pelikohteina ovat olleet Fez, Diablo 3 (konsoli) ja Special Forces: Team X.

Testaajinaan Pyry Kettunen,Julius Jämsén ja Kalle Laakso.

Arvosteluihn lisätyt mielipiteet löydät varsinaisen peliarvostelun leipätekstin jälkeen.

Fez (Xbox 360) 

Lainaus neljännestä mielipiteestä:

Pelimekaniikaltaan FEZ on omaperäinen, joskin idean olisi voinut viedä vielä pidemmälle. Erilaiset maisemat luovat kuitenkin tarpeeksi vaihtelevuutta myös pelilliseen puoleen. Hyvä asia on myös kontrollien luotettavuus: jos ajattelet rauhassa tekemisiäsi, ei peli tulkitse aikomuksiasi täysin väärin. Virheen sattuessakin on rangaistus olematon: sankari vain pomppaa esiin edelliseltä tasanteelta ja jatkaa matkaansa.

Julius Jämsén

Lue koko arvostelu: Fez (Xbox 360) 

Diablo III (PS3, Xbox 360) 

Lainaus kolmannesta mielipiteestä:

Blizzard saapuikin Diablolla hyvään saumaan. Vaikka uusi konsolisukupolvi on ovella, niin näin hyvin hiottujen pelien parissa nauttii vanhastakin raudasta hymyssä suin.

Aivan ongelmaton ei toki Diablokaan ole, mutta mitään järin mullistavaa ei ole tullut vastaan. Käyttöliittymä aiheuttaa välillä turhaa säätämistä. Johtuuko se sitten PC-alkuperästä vai mistä, mutta kamojen vaihtaminen ja tavaralistan selailu on kömpelöä. Tekijät ovat kuitenkin selvästi tiedostaneet tämän. Kun ristiohjaimesta saa selattua juuri kerättävien kamojen tiedot nopeasti, ei kömpelyys saa aikaiseksi ylitsepääsemättömiä fiiliksiä.

Diablo vaatii myös kommunikointia samalla koneella pelatessa: jaettua ruutua ei tueta, eli kulkusuunnan täytyy olla yhteinen. Ongelmia ei varsinaisesti asian kanssa tule suvantovaiheiden kanssa, mutta taisteluissa tulee ajoittain turhia kuolemia. Jos pelaajat erkaantuvat toisistaan liikaa – mikä tapahtuu usein vihollisten hyökkäysten takia – laskee peli, että sankarit ovat liian kaukana toisistaan ja teleporttaa kaikki takaisin yhteen nippuun. Ikävä juttu vaikeammilla tasoilla, kun yksikin vihollisen isku voi olla murhaavan tehokas.

Blizzard saapuikin Diablolla hyvään saumaan. Vaikka uusi konsolisukupolvi on ovella, niin näin hyvin hiottujen pelien parissa nauttii vanhastakin raudasta hymyssä suin.

Aivan ongelmaton ei toki Diablokaan ole, mutta mitään järin mullistavaa ei ole tullut vastaan. Käyttöliittymä aiheuttaa välillä turhaa säätämistä. Johtuuko se sitten PC-alkuperästä vai mistä, mutta kamojen vaihtaminen ja tavaralistan selailu on kömpelöä. Tekijät ovat kuitenkin selvästi tiedostaneet tämän. Kun ristiohjaimesta saa selattua juuri kerättävien kamojen tiedot nopeasti, ei kömpelyys saa aikaiseksi ylitsepääsemättömiä fiiliksiä.

Diablo vaatii myös kommunikointia samalla koneella pelatessa: jaettua ruutua ei tueta, eli kulkusuunnan täytyy olla yhteinen. Ongelmia ei varsinaisesti asian kanssa tule suvantovaiheiden kanssa, mutta taisteluissa tulee ajoittain turhia kuolemia. Jos pelaajat erkaantuvat toisistaan liikaa – mikä tapahtuu usein vihollisten hyökkäysten takia – laskee peli, että sankarit ovat liian kaukana toisistaan ja teleporttaa kaikki takaisin yhteen nippuun. Ikävä juttu vaikeammilla tasoilla, kun yksikin vihollisen isku voi olla murhaavan tehokas.

Kalle Laakso

Lue koko arvostelu: Diablo III (PS3, Xbox 360) 

Special Forces: Team X (PC, Xbox 360) 

Lainaus toisesta mielipiteestä:

Olin kuitenkin viisas ja päätin odotella julkaisuun, katsellen saako peli ilmaa siipiensä alle. Ilmeisesti näin ei käynyt, sillä nyt kokeillessani pelin PC-versio on täysin kuollut. Servereitä löytyi noin kymmenen, ja ihmispelaajia ehdin näkemään pelisessioideni aikana tasan yhden. Sen yhden, ainoan sitkeän sissin joka ikinen kerta eri iltoina. Ja niinäkin kertoina kun pääsin pelaamaan ihmisen kanssa, olin silti pian juoksemassa yksin kenttää ympäri moottorisaha laulaen ja seiniä ampuen. Jos tarjolla olisi edes bottipeli, niin voisin arvioida edes pelimekaniikkaa. Nyt sekään ei oikein onnistu.

Näinä ainoina kertoina sain kuitenkin hieman tuntumaa. Välillä hahmosi tunkeutuu seinää vasten, mutta suurimmassa hädässä hahmo vain tahtoo pilkottaa suojan ulkopuolella ja pää räjähtää kappaleiksi. Kun ei toimi niin ei vain toimi.

Yhden kierroksen aikana kaksi pelaajaa ehti teurastaa toisensa keskimäärin viisi kertaa, ja kentät ovat selkeästi suunniteltu hieman isommalle poppoolle. Pelatessani sain myös valitusta, etten pelannut tiimissä. Niin missä tiimissä?

Pyry Kettunen

Lue koko arvostelu: Special Forces: Team X (PC, Xbox 360) 

Muropaketin uusimmat