UUSIMMAT

Derek ”Battlecruiser” Smart julkaisi Universal Combatin ilmaiseksi

04.01.2008 16:27 | Jukka O. Kauppinen

Derek Smart, eräällä tavalla kuuluisien Battlecruiser 3000 –pelien luoja, jatkaa vanhempien peliensä julkaisua ilmaislevitykseen. Tällä kertaa pelaajat voivat singota maksutta miekkosen Universal Combat –pelin maailmaan.

Universal Combat on Smartin avaruusseikkailu/räiskintä/simulaatio vuodelta 2003, Battlecruiser 3000 –sarjan viides peli. Pelaajat voivat kiitää pitkin poikin maailmankaikkeutta, lentää erilaisilla avaruusaluksilla ja möyriä planeettojenkin pinnalla.

Smartin tuttuun tyyliin peli on joidenkin suosikki mutta suuremman yleisön inhokki. Metacritissä peli nauttii 54 pisteen keskiarvoa ja jatko-osa Universal Combat: A World Apart sai vain 48 pojoa.

Lataa peli täältä: http://www.3000ad.com/site/free_games/

Derek, sankarimme

Derek on siitä erikoinen kaveri, että hänestä saa irti yhtä jos toistakin. Hupisektorilla. Tsekataanpa vanhempia uutisiamme:

24.3.2006: Starforce ja Derek Smart kovassa vauhdissa

Esimerkiksi Something Awful –lehti julkaisi kerrassaan häikäisevän arvostelun Derekin pelistä Universal Combat, joka kannattaa ehdottomasti lukea yhtenä ainutlaatuisimmista ja hämmästyttävimmistä arvosteluista ikinä. Ja lukekaa myös jutun toinen sivu, jossa Derek uhkaa haastaa kirjoittajan oikeuteen – ja tämä tekee juttuun pienen korjauksen.

Ja jotta Derek-linjalla pysyttäisiin, lukekaa myös tämä: How to make a coaster from a sucky game.

10.8.2000: Derek Smartin uudet kujeet

Kipakoilla kannanotoillaan ja Battlecruiser 3000AD:lla suuren yleisön tietoisuuteen yltänyt Derek Smart on hyllyttänyt Battlecruiser Tactical Engagement-laajennuksen myöhemmin ilmestyvään Battlecruiser Millenniumiin, ja samalla  antanut vinkkejä tulevista suunnitelmistaan. Derekin yhtiö 3000AD Inc. on lisensoinut Kroatialaisen Croteamin Serious Engine 3D-enginen, ja aikoo julkaista ”täysin uudenlaisen, pelaamisen juurille palaavan” pelin. Project ABC:ta voi odottaa aikaisintaan 2001 loppupuolella, sitä ennen Derek aikoo ilahduttaa pelikansaa loppuvuonna ilmestyvällä BC Milleniumilla ja 2001 puolivälissä ilmestyvällä online-pelillä  Galactic Command Online.

14.8.2000: Battlecruiserin laajennus levitykseen

Battlecruiser-mies Derek Smart on julkaissut viimeisen kehitysversionsa Battlecruiser Milleniumin kylkiäiseksi tarkoitetusta Battlecruiser Tactical Engagement-pelistään. BCTE:n oli tarkoitus olla avaruusalusten käytäville sijoittuva 3D-toiminta, joka olisi toiminut sekä itsenäisesti että Milleniumin kanssa. Jälkimmäisessä tapauksessa avaruustaistelusimulaatio olisi vaihtanut BCTE:n alusten lähettäessä valtausjoukkoja toistensa kimppuun. BCTE kuitenkin hylättiin ulkoa ostetun  3D-moottorin teknisten ongelmien takia. Nyt ilmaisena levitettävä kehitysversio antaa makua mitä Derek joukkoineen oli työstämässä. Lisäksi käytetyt työkalut saattavat tulla levitykseen myöhemmin.

29.1.2001:  Battlecruicer Millennium lähestyy

Battlecruiser-mies Derek Smart  jatkaa Battlecruiser Millenniumin kehitystyötä. Betatestivaihetta on kestänyt kaksi kuukautta, minkä aikana pelirungosta kerrotaan hiotun pois koko läjä bugeja, ja uusimmassa versiossa peliin on lisätty muun muassa kaksi uutta pelimoodia.

Derek kehuu uutta pelirunkoaan, joka tulee pyörittämään myös Galactic Command Onlinea, estoitta: ”jumala auttakoon mitä tahansa 2001-2002 ilmestyvää avaruussimulaattoria, joka kuvitteleekaan pystyvänsä kilpailemaan. Toivotan heille onnea, sillä he tulevat sitä myös tarvitsemaan.”

7.3.2001: Faktaa pelibisneksestä, Battlecruiserista demo

Battlecruiser-mies Derek Smart on lueskellut viime aikoina peliteollisuudesta kertovia artikkeleja, ja noussut saippualaatikolleen ottamaan kantaan. Pitkässä artikkelissaan Derek pureutuu muun muassa pelien myyntilukujen vääristelyyn, uusien / pienten pelikehittäjien ongelmiin julkaisusopimuksen saannissa, nichepelien pulmista, rojalteista, suoramyynnin ja hyllymyynnin eroista, median huomion saamisesta ja niin edelleen. Artikkelissa on paljon tylyä faktaa pelibisneksen todellisesta olemuksesta ja pelikehittäjien vaikeuksista. Äskettäinhän eräs kehittäjä vertasi pelialaa ja mallimaailmaa siten, että pelikehittäjät eivät voi varmistaa töiden jatkumista nostamalla hamettaan korviin…

Derekin vuodatuksen löydät täältä.

24.8.2001: Earth Force Command

Derek ”BattleCruiser” Smartin 3000AD, Inc. työskentelee BattleCruiser-sarjan uutukaisten ohella myös Earth Force Command -toimintapelin parissa. EFC on futuristinen Blade Runner-henkisesti luotu taktinen räiskintäpeli, joka sijoittuu synkkään Manhattanin kokoiseen tulevaisuuden suurkaupunkiin. Peli kuvataan naamaperspektiivistä, ja käytettävissä on laaja valikoima erilaisia aseita ja kalustoa.

Pelaaja toimii partnerinsa kera EFC:n sotilaana, jonka tehtävä on jahdata ja pidättää luopioksi kääntynyt EFC:n agentti. Tämä on varastanut kehitteillä olleen kehittyneen taistelualuksen, ja liittynyt EFC:tä vaivaaviin kapinallisiin. Petturi hyökkäilee nyt aluksella entisen työnantajansa tukikohtia vastaan, ja on muuttunut niin vakavaksi riesaksi että hänestä on päästävä viimein eroon.

Keskustelu

Kiitoksia huomioista. Poistin rikkinäiset linkit, eivät näemmä arkistomateriaalista siirtyneet uuteen pohjaan ehjinä. Vilkaisen muistaessani maanantaina josko linkit löytyisivät vielä ehjemmässä muodossa.

PS. ”How to make a coaster from a sucky game” -linkki ei myöskään vie perille.

Derekki osaa tehdä bisnestä. Hieno homma sekin. Parempi kuin tämä valitus siitä, miksi hienoa peliä ei rahoiteta vaikka sitä ostaa monta tuhatta ihmistä ja kyseessä olisi kulttuuriteko.

Muropaketin uusimmat