Uusimmat

Domen arvosteluviikko 04/2016: arvosteluja ja ennakoita

08.02.2016 15:30 Jukka O. Kauppinen

Domessa viikolla 4/2016 muun muassa:

  • Cityconomy: Service For Your City (PC)
  • FIM Speedway Grand Prix 15 (PC)
  • Guild Wars 2: Heart of Thorns (Mac, PC)
  • World of Tanks (PS4)
  • Xenoblade Chronicles X (Wii U)
  • Far Cry Primal – mammutti olohuoneessa
  • Sebastien Loeb Rally Evo -haastattelu: ”Loimme rallit metri metriltä”
  • Ensimaistiainen: Far Cry Primal on huikea matka kivikauden vaaroihin
  • Viipeetön USB-adapteri Atari-joystickeille PC:n emulaattorikäyttöön (Checkpoint)
  • Mulkaisu: Need for Speed
  • Varaslähtö: Gang Beasts

 

Cityconomy: Service For Your City (PC)

Millaistahan se sitten olisi, jos itse heräisi kukonlaulun aikaan tyhjentämään roskatynnyreitä tai aukaisemaan tukkiutuneita viemäreitä? Cityconomy haastaa pelaajan tekemään työtä, jolla on oikeasti tarkoitus. Roskaimperiumi kasvaa pikkuhiljaa suuremmaksi, kun tyytyväiset asukkaat taputtavat käsiään hyvän työn merkiksi.

 

FIMSpeedwayGrandPrix15_arv_0kansiFIM Speedway Grand Prix 15 (PC)

Speedwayn ymmärrykseni rajoittuu muutamaan ydinkohtaan. Moottoripyörällä ajetaan kovaa, radalla käännytään vain vasempaan eikä pyörissä ole jarruja. Niin ja meteli on uskomaton. Näillä eväin potkin pyöräni FIM Speedwayn lähtöviivalle, kaaduin, ajoin seinään, ajoin nurmikolle, diskauduin, kirosin, yritin uudelleen, huusin vähän, kirosin koko lajin syvimpään prätkähelvettiin ja sitten jotenkin lopulta sain pyörän pysymään suurin piirtein radallakin.

Ja olihan se sitten hauskaa!

 

Guild Wars 2: Heart of Thorns (Mac, PC)

Guild Wars 2 oli ilmestyessään monilla tavoin innovatiivinen ja erilainen MMO. Monen muun pelin tuntuessa keskittyvän lähinnä siihen end game -sisältöönsä, eli kaikkeen siihen, mitä tehdään sitten level capissa, Guild Wars 2:n kehittäjät halusivat tehdä matkasta sinne pelin pääasian.

Niinpä suuri maailma olikin ahdettu aivan täpötäyteen kaikenlaista tekemistä. Tehtäviä, eventtejä, hyppelypuzzleja, nähtäviä maisemia ja ties mitä muuta. Sisällön määrä oli hillitön. Kolikon vastapuolella siellä end gamessa ei sitten ollutkaan niin hirveästi tekemistä.

 

worldoftanks_arv_ps4_0kansiWorld of Tanks (PS4)

Käytössä on kalustoa monissa eri luokituksissa ketteristä tiedusteluvanuista superraskaisiin mörssäreihin saakka ja kullakin on omat suositellut roolinsa ja pelityylinsä. Pelaajat usein vähät välittävät näistä ja on aivan tyypillistä nähdä, että kevyt tiedusteluvaunu ei suinkaan käytä nopeuttaan ja ketteryyttään etsiäkseen raskaammille veljilleen saaliita – mihin peli siis yrittää kannustaa – vaan kämppii tukikohdassa pingailemassa tehottomia kranaatteja kilometrin päässä näkyvien vaunujen kyljistä.

 

Xenoblade Chronicles X (Wii U)

Pelaaja astuu yhden pakkolaskusta selviytyneen ”onnekkaan” saappaisiin. Omalle hahmolle kehitellään silmää miellyttävä turpavärkki, pikkuisen kuunnellaan selityksiä siitä miten paskasti kaikki on ja pikavauhti hypätään rauhaa ylläpitävän BLADE-sotilasjärjestön tähtijäseneksi ja New Los Angelesin uudeksi toivoksi.

Vaikka lähtökohdat ovat kieltämättä jännittävät, niin tarina jää auttamatta lapsen osaan Wii U:n jättiroolipelissä. Avoin maailma houkuttelee sivutouhuillaan ja tarina tahtoo jäädä jalkoihin kun avara maailma huutaa tutkimaan.

 

Artikkelit

 

Far Cry Primal – mammutti olohuoneessa

Far Cry Primalista puhuttaessa nousee mieleen vuosikymmenien takainen Maan Lapset –kirjasarja, joka osoitti, että myös kivikaudelle sijoittuvissa seikkailuissa on imua. Mammuttien ja luolakarhujen täyttämä muinainen tanner ei tunnu loppuun kalutulta, hyvällä tavalla erilaiselta. Ubisoft on ottanut tietoisen riskin lähtiessään aikajanalla niin kauas, ettei sieltä ole markkinapuikolla mitattuna paljon luotettavaa tietoa käytettävissä.

 

Sebastien Loeb Rally Evo -haastattelu: “Loimme rallit metri metriltä”

Tärkeitä kysymyksiä olivat myös rallipolkujen mallinnus, sääolosuhteet ja autojen vauriomallinnus. Näistä Basilio kertoi, että…

“Kehityksen alussa halusimme luoda peliin ikonisimmat, tunnetuimmat rallit, joita sitten loimme metri metriltä. Milestonen väkeä kiersi maailmaa ajamassa, mittaamassa ja kuvaamassa rallireittejä ja tallentamassa GPS-dataa, joiden pohjalta rakensimme reitit peliin parhaamme mukaan. Suurin osa kaikkien rallietappien datasta on meidän omaamme.”

 

Checkpoint TV

 

Ensimaistiainen: Far Cry Primal on huikea matka kivikauden vaaroihin

 

Viipeetön USB-adapteri Atari-joystickeille PC:n emulaattorikäyttöön (Checkpoint)

 

Nelinpeli

 

Mulkaisu: Need for Speed

Varaslähtö: Gang Beasts

 

Edellinen arvosteluviikko

 

80days_arv_0kansiEdellisviikon mielenkiintoisimmaksi jutuksi lukijat äänestivät Miikka Lehtosen arvostelun 80 Days -seikkailusta.

80 Days (Android, iOS, Mac, PC)

Black Island (Mac, PC)

Dragon’s Dogma: Dark Arisen (PC)

Gary Grigsby’s War in the West 1943-1945 (PC)

King’s Quest – Chapter 2: Rubble Without a Cause (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (3DS)

Mario Tennis Ultra Smash (Wii U)

MotoGP 15 (PC, PS3, PS4, Xbox One, Xbox 360)

 

Tsekkaa myös: Domen juttuviikko 02-03/2016: Loebia, Divisionia, muinaista suomipelattavaa ja vaikka mitä

 

 

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat