Erilainen matka pelihistoriaan: C64-pelit peligrafiikan kautta nähtynä

03.06.2015 16:00 | Jukka O. Kauppinen

Jukalla on kirja. Jukka on onnellinen retropelimies:

Bitmap Books -pienkustantajan Kickstarterin kautta rahoittama kirja avaa Commodore 64 -kotimikron historiaa pelitaiteen kautta. Se on läpileikkaus siitä mistä kaikki alkoi siihen, mihin kaikki päätyi. Tai pikemmin siihen, mistä yhä nebastelua jatketaan. Tarina alkaa miehestä, yhtiöstä ja unelmasta: tehdään halpoja tietokoneita kaikelle kansalle. For the masses, not the classes. Siitä kasvoi yksi 1980-luvun suurimmista menestyjistä. Commodore oli yksi aikakautensa tuottoisimmista yhtiöistä, joka käveli Applen päällä ja murskasi useimmat kilpailijansa. Samalla se oli upea mahdollisuus kaikille niille, jotka halusivat päästä mukaan kotitietokoneiden suurimmalle aallolle nauttimaan peleistä, ohjelmista, tekemisen ilosta ja näpertämisen nautinnoista.

Kirja etenee kronologisesti ja luo aukeama aukeamalta kuvaa tietokonepelien historiasta. Jupiter Lander vei meitä kaukaisille planeetoille vuonna 1982. Grafiikka oli suurta, selkeää ja karkeaa. Hiljalleen pelikehittäjät oppivat käyttämään koneiden mahdollisuuksia. Värejä tuli lisää, ne olivat hienovaraisempia, niitä käytettiin luovemmin. Pikseli oli yhä pikseli, mutta pikselit eivät olleet tasavertaisia. Toiset vain olivat kauniimpia kuin toiset.

Lue koko artikkeli: Commodore 64: A Visual Commpendium on erilainen aikamatka [kirja]

Lisää aiheesta

C64- ja Amiga-taidekirjojen jälkeen palvomme ZX Spectrumin pelitaidetta 

Chrono Trigger ja Galaga – Boss Fights Books tekee pelikirjoja pelaajille 

Commodore: A Company on the Edge – upea historiateos kovissa kansissa 

Graphic Adventures -kirja sukeltaa seikkailupelien Wikipedia-historiaan 

Sinivalkoinen pelikirja on kaikkien aikojen tärkein kirja 

Suomen pelialahistoria, nyt myös englanniksi 

Ydinsotaa koko perheelle – eli miten saada aika kulumaan laskeumasuojassa