EverQuestin tekijän uudessa morpissa ei grindata

29.01.2014 23:30 | Jukka O. Kauppinen

EverQuest on yksi nettipelihistorian suurista klassikoista, joka pörrää edelleenkin Sony Onlinen servereillä. Sen luoneet Brad McQuaid ja Salim Grant työstävät tällä hetkellä uutta Pantheon: Rise of the Fallen –morppia, johon kerätään Kickstarter-rahoitusta.

Jos Pantheon saadaan aikaiseksi, niin siitä ei ole ihan perinteistä morppia. Monella tapaa kylläkin, mutta erojakin piisaa. Esimerkiksi klassista grindausta ei enää tarvita, vaan pelaajille halutaan jättää aikaa myös todelliseen elämään.

Suunnittelijoiden ajatuksia voi lukea alta löytyvästä Gamasutran haastattelusta.

Lue juttu: How the creator of EverQuest plans to bring MMOs into a new era

Lisätietoja: Pantheon: Rise of the Fallen

Lisää aiheesta

EverQuest II – Rise of Kunark (PC) 

EverQuestistä ilmaisversio pelin teiniytyessä 

Ilmaisuus elvytti MMO-vanhuksen 

Sony-pomo: Verkkopelisotaa ei voi voittaa sisällön määrällä 

Verkkoseikkailujen mokaisessa maailmassa osa 1: laatumorpit 

Keskustelu

Pelin yhteisöllisyyteen voi vaikuttaa monin tavoin pelimekaniikalla. Ikivanhoissa morpeissa, kuten McQuaidin aiemmissa töissä, pelaaminen oli pitkäjänteistä ja eteneminen mahdotonta ilman ryhmätyöskentelyä. Pienissä piireissä myös huono maine kantautui kaus. Samaa McQuaid ilmeisesti nytkin tavoittelee.

Nykypeleistä GW2:n häiriköintimahdollisuuksia minimoiva suunnittelu näyttää toimivan sekin. Hämmästelen yhteisön avuliaisuutta, vaikka sanoja harvoin vaihdetaan.

Kun taas soolottavuus, pelaajamassan kasvottomuus, pelin kertakäyttöisyys, ja ennenkaikkea f2p tekevät huonon käytöksen helpoksi.

”-kehittäjät kuuntelevat pelaajien palautetta
-kehittäjät kehittävät sisältö peliin, ei sisältöä itemshoppiin”
@2 Mites WoWin tilanne?.. Ei hirveesti tunnu vaikuttavan palaute ja mites se kauppa? Ai.. pelin sisällä linkkejä real-money kauppaan.

@2
Kuukausimaksullisuuden puuttuminen ei tarkoita, että peli on F2P.
Koskaan kuullut Buy 2 Pay mallista? Pelannut Guild Wars 2?

kuukausimaksulliset just tarkotata että:
-siellä ei alaikäset jonnet pörrää kilpaa (eli ne jotka hyppivät f2p mörpistö f2p mörppiin)
-ei ole pay to win
-kehittäjät kuuntelevat pelaajien palautetta
-kehittäjät kehittävät sisältö peliin, ei sisältöä itemshoppiin
-kasa muitakin etuja

(ja perään: f2p = P(elaamatta)P(*skaa))

”Esimerkiksi klassista grindausta ei enää tarvita, vaan pelaajille halutaan jättää aikaa myös todelliseen elämään.”

Kuukausimaksullinen, ei kiitos.
Muutenkin noi tierit on huonot, 20 usd ei saa edes peliä vain nimensä ennakoon.

Muropaketin uusimmat