God of War III ei olekaan 1080p
God of War III lähestyy ja peliä ympäröinyt hiljaisuuden verho alkaa raottua. Valitettavasti kaikki ulospäin tihkuva tieto ei ole täysin positiivista, sillä pelin kehitystiimi on paljastanut, että toisin kuin kaavailtiin, God of War III ei olekaan natiivisti 1080p-peli. Tehovaikeuksista johtuen peli toteutetaan vaatimattomammalla resoluutiolla.
VGChartzin iloiset veikot tekivät jotain, mihin minun hermoni eivät riitä ja kahlasivat tiensä läpi Sonyn virallisen PlayStation-blogin kommenttialueen. Normaalin riekkumisen ohella sieltä löytyi pari kultakimpaletta, sillä Sonyn edustajat ja pelin kehitystiimi tarjoilivat sitä kautta huonoja uutisia.
Näistä ensimmäinen on se, että vastoin aiempia puheita God of War III ei olekaan 1080p-peli. Peli renderöidään natiivisti 720p-resoluutiossa, mutta tiimin mukaan pelistä löytyy myös ”tuki” 1080p:lle, eli suomeksi PlayStation 3 osaa skaalata 720p-kuvan 1080p-ruudulle. Kiva toki, että edes näin, sillä valtaosa PlayStation 3:n peleistä ei näin tee. Teknisesti puhuen – ja tämä ei sitten ole konsolisodan alkulaukaus – syy löytyy PlayStation 3:n muistiarkkitehtuurista. Videomuistia on käytössä sen verran vähän, että tarkimpien resoluutioiden vaatimat tekstuurit aiheuttavat tökkimistä ja nikottelua, tai sitten jumalatonta kikkailua.
Uutiset eivät lopu tähän, sillä samaisessa blogissa pelin kehitystiimin edustaja vahvistaa myös, että jälleen vastoin aiempia puheita God of War III ei tule olemaan lukittu 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen. Sen sijaan tiimi ilmoittaa, että päivitysnopeus vaihtelee ”ruututapahtumien mukaan”, mutta lupaa että alle 30 FPS:n ei mennä.
Harmin paikka, että tiimi on joutunut näin tinkimään alun korkeista tavoitteistaan. Ei kannata kuitenkaan vetää itseään jojoon, sillä God of War III:n demoa pelanneet tietävät, että peli on kaikesta huolimatta nätti, mutta silti… 1080p *surullinen hymiö*.
Lähde: VGChartz
Lisää aiheesta
E3dome: Aitoja pelitilannekuvia God of War III:sta
Veri ja irtoluut lentävät tuoreissa God of War III -kuvissa
Lue myös
Näin syntyivät Dead Spacen erinomaiset äänimaailmat