Uusimmat

Id:tä kosiskeltiin massiivimoninpeliprojektiin

08.08.2008 14:15 Jouni Mäki-Panula

Räiskintäpelipuolella käsitteeksi muodostunutta id Softwarea on kosiskeltu tekemään myös massiivimoninpeliä. Id:n John Carmack kertoi Shacknewsin haastattelussa, että studio on torjunut useampaankin otteeseen julkaisijan pyynnön Quake-universumiin sijoittuvan massiivimoninpelin kehittämisestä.

Julkaisijan nimeä Carmack ei mainitse, mutta ennen kuluvan kesän välirikkoa id:llä oli pitkäaikainen yhteistyösuhde Activisionin kanssa.

Id:lle sataneet tarjoukset ovat olleet myös varsin rahakkaita, mutta tästäkin huolimatta studio ei ole innostunut ajatuksesta. Lyhykäisyydessään vastaus kosiskeluun onkin ollut, että id:llä ei ole kiinnostusta massiivimoninpeleihin eikä kantaa olla muuttamassa mitenkään nopeasti.

Carmackin mukaan hän on hyvin perillä massiivimoninpelien vaatimasta teknologiasta, mutta samaan aikaan pitää kuitenkin mielessään genren haasteet ja riskit epäonnistumisen sattuessa.

Koodivelho Carmack loi aikoinaan melkeinpä yksikätisesti pohjan nykyiselle verkko- ja nettimoninpelaamiselle Doomin, Quaken ja ennen kaikkea QuakeWorld-ohjelmiston avulla. MMO-pelin kehittäminen on kuitenkin aivan eri asia kuin pelitekniikan ja jonkin satunnaisen pelin koodaaminen silloin tällöin.

Lisätietoja: Publishers Chase Quake MMO, Offers Rejected by id.

Lue myös

Arvostelu: GTR Evolution (PC)

Ennakko: NHL 09 (PC, PS3, 360)

Far Cry 2 – pyöriä vai ei pyöriä, siinä kysymys

Missä Hitler luuraa? Ei ainakaan Wolfensteinissa

Wahlberg mielissään Max Paynen roolista

Wrath of the Lich King -betapäiväkirja: osa 5

 

Muropaketin uusimmat