Uusimmat

Mikä menikään vikaan The Old Republicin ilmaispelimallissa?

17.12.2012 10:00 Juho Anttila

Biowaren Star Wars: The Old Republic -morppi oli valtava taloudellinen panostus, joka ei kuitenkaan ottanut kunnolla tuulta siipiensä alle. Tänä syksynä Bioware taipui tosiasioiden edessä ja toi peliin ilmaispelimallin. Valitettavasti tätäkään temppua ei tehty kunnolla, sillä pelin FTP-malli osoittautui luvalla sanoen rampautetuksi.

Gamasutran Simon Ludgate käy pitkähkössä artikkelissaan läpi syitä siihen, miksi The Old Republicin ilmaispelimalli on paitsi ylikallis ja surkea, myös vahingollinen nykyisille maksaville pelaajille. Ei, kyse ei ole sprint-kyvyn puuttumisesta.

The Old Republicin ilmaispelimallin suurin ongelma on se, että se sulkee valtavan määrän pelaamisen kannalta oleellista sisältöä ilmaispelaajien ulottumattomiin. Itse asiassa tällä hetkellä ilmaispelaajat joutuvat pulittamaan yli 50 dollaria kuussa, jos tahtovat pelikokemuksensa olevan edes lähelle samalla tasolla kuukausimaksuja pulittavien tilaajien kanssa.

Tässähän ei pitäisi olla ongelmaa, sillä jos tahtoo täyden pelikokemuksen, voi aina maksaa kuukausimaksun. Näin ehkä, paitsi että The Old Republicin pulmahan on se, ettei peli tarjoa tarpeeksi laadukasta loppupelisisältöä, jotta ihmiset viitsisivät maksaa kuukausimaksua. Toisaalta taas loppupelin kannalta suurin ongelma on se, ettei peliseuraa yksinkertaisesti riitä.

Tällä hetkellä ilmaispelaajat joutuvat maksamaan ylihintaa käytännössä kaikesta moninpelisisällöstä. Ainoastaan yksinpelisisällöstä pystyy nauttimaan edes jonkin verran täysin ilmaiseksi. Loppupelin pelaajapulan kanssa kipuilevien tilaajien kannalta tällä on kaksi seurausta.

Toisaalta pelaajapulaan ei saada apua, toisaalta taas loppupeli täyttyy ilmaispelaajista, joiden hahmot ovat ryhmässä lähes hyödyttömiä, koska pelaajat eivät ole tahtoneet maksaa oikeaa rahaa hahmonkehityksen kannalta oleellisista ominaisuuksista. Näin nykyinen ilmaispelimalli itse asiassa heikentää myös tilaajien pelikokemusta, mikä johtaa turhautumiseen ja pelin jättämiseen.

Näyttää siltä, että Bioware teki päätöksen siirtymisestä ilmaispelimalliin hätäisesti ja miettimättä toteutusta loppuun saakka. Tuloksena on malli, jossa rahalla ei saa lisäkivaa, vaan rahaa joutuu pulittamaan ominaisuuksista, jotka ovat käytännössä pakollisia jo perustason pelikokemuksen kannalta. Tällainen malli ei todellisuudessa kannusta pelaajia pitkäjänteiseen sitoutumiseen, mikä on verkkoroolipelin menestymisen avainvaatimus.

Simon Ludgaten artikkeli sisältää paljon hyvää analyysiä The Old Republicin nykytilasta ja se kannattaa ehdottomasti lukea kokonaisuudessaan.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Maailman kallein peli on nyt ilmainen – Star Wars -morppi hyppäsi F2P-kelkkaan

The Old Republicin free to play -malli jättää toivomisen varaa

Ja niinhän siinä kävi: The Old Republic muuttuu F2P-peliksi