NVIDIA taisi juuri tappaa PhysXin
Näytönohjain- ja teknolgiavalmistaja NVIDIA osti pari vuotta sitten PhysX-fysiikkalaskentajärjestelmän oikeudet ja ymppäsi tekniikan näytönohjaimiinsa. PhysX ei ole saavuttanut kummoistakaan suosiota missään vaiheessa, sen enempää pelaajien kuin pelikehittäjienkään suosiota. Vielä vähemmän jatkossa, kiitos NVIDIAn tuoreen linjauksen.
Yhtiö näet päätti rajoittaa PhysX-fysiikkalaskennan toimivuutta siten, että laskenta toimii rautatasolla vain pelkästään NVIDIAn raudalla varustetuissa kokoonpanoissa. Jos koneessasi on kaksi tai useampia näytönohjaimia, joista yksikin on ATIn, niin paskempi nakki. PhysX-fysiikat ei enää pyörähdä kuin ohjelmallisesti, eli rankasti rautalaskentaa hitaammin. Eri valmistajien näytönohjainyhdistelmiä käytetään ilmeisesti siten, että NVIDIAn ohjainta käytetään puhtaasti PhysX-laskentaan, kun taas ATIn ohjain keskittyy puhtaasti peligrafiikan pyörittämiseen.
Vaikka PhysX onkin sinänsä oiva ajatus, niin ennestäänkin liki tuntemattomuuden rajamailla häälyvän tekniikan käytön rajoittaminen entisestään ei ainakaan avita sen suosiota.
Lisää aiheesta
Asus PhysX P1 – fysiikkalaskennan maihinnousu
Viime vuosina pelifysiikat ovat olleet koko ajan suuremmassa huudossa. Pelaajat vaativat huippupeleihin yhä vahvempia annoksia todenmukaisuutta, ja eräs keino siihen on luoda peleihin yhä uskottavammat fysiikkajärjestelmät. Todenmukaisesti käyttäytyvät esineet ja asiat ovat nykyään monen pelin ytimessä. Mutta mitä uskottavammin luonnonlakeja seurataan, sitä enemmän pelikoneelta vaaditaan vääntöä.
Fysiikkaoravanpyörään yritetään nyt tuoda entistä villimpää vauhtia, sillä markkinoille tulee nimenomaisesti fysiikkalaskentaan erikoistuneita lisäkortteja. eDome tutkaili mistä fysiikkakorteissa on kyse ja koeajoi Asusin valmistaman PhysX P1 –fysiikkakortin.
Tässä artikkelissa Muropaketti paneutuu PhysX:ään ja käsittelee mistä tarkemmin ottaen on kyse, arkkitehtuuria, fysiikkalaskentaa grafiikkapiirin ja prosessorin välillä, nykyisiä ja tulevia PhysX:ää tukevia pelejä sekä ominaisuuden käyttöönottoa. Loppupuolella testataan lisäksi vielä suorituskykyä PhysX-ominaisuuksilla.
Lue myös
Arvostelu: Transformers: Revenge of the Fallen (PS3, 360)
Call of Juarez: Bound in Bloodin arvostelua päivitetty
Command & Conquer 4 makeissa lähikuvissa