Uusimmat

Pelitalo: Steam-palautukset eivät vaikuta bisnekseen

08.06.2016 22:00 Jukka O. Kauppinen

Steam otti taannoin käyttöönsä pelien palautusmahdollisuuden. Jos ostos osoittautuu ihan hirveäksi tuubaksi, niin rahat saa takaisin. Ja onhan sille ollut välillä käyttöäkin.

Pelitaloja palauttamiset huolestuttivat, sillä sen pelättiin johtavan myös suoranaisiin huijauksiin. Mitä jos ostoksia käytetään vaikkapa pelin demottamiseen tai harhaanjohtavien, ilkeämielisten arvostelujen tekemiseen?

Strategiapeleihin erikoistunut Matrix / Slitherine kuitenkin kertoo, että ainakin heidän bisneksensä on porskuttanut ihan tasaiseen tahtiin eteenpäin. Palautuksia on tapahtunut, mutta ei sen enempää kuin ihan perinteisessä kivijalkakaupankäynnissäkään.

Digimyynneistä kuitenkin saadaan hyvinkin tarkkaa tietoa. Keskimäärin firman peleistä on haluttu rahat takaisin 1,99 prosentista pelejä, arvoltaan 4,16 prosenttia kokonaismyynneistä.

Tarkemmin eriteltynä täysihintaisten pelien palautusprosentti on 2,25 %, lisärien taasen 0,35 %. Pelikokoelmien ja bundlejen palautustaso oli 2,81 %.

Eroja on pelienkin välillä. Jokin nimeltä mainitsematon peli ei ollut oikein pelaajien mieleen, sillä digipalautusprosentti oli 9,83 prosenttia. Close Combatien ja Panzer Corpsin kaltaiset vakiintuneet, tunnetut pelit taasen liikkuvat alle kahdessa prosentissa.

Loppumetreillä Matrix / Slitherine ynnää, että pelien palautusmahdollisuus ei ole vaikuttanut firman bisnekseen suuntaan tai toiseen. Pelimyynnit eivät ole sen myötä kasvaneet, mutta eivätpä ole laskeneetkaan.

Steam mahdollistaa rahojen palauttamisen pelistä 14 vuorokauden sisään ostamisesta  edellyttäen, että sitä on pelattu alle kahden tunnin ajan.

Lähde: GamesIndustry

Lisää aiheesta

Decisive Campaigns: Barbarossa – panssarituristina Moskovaan (PC)

Gary Grigsby’s War in the West 1943-1945 (PC)

Pelikopteri #018 – matkailua menneessä ja tulevassa (Checkpoint)

Takaisin talvisotaan – Suomi vastaan Neuvostoliitto