Uusimmat

Portal 2:ssa ei ollut portaaleja, ei GlaDOSia – ja peli sijoittui kasarille

09.03.2012 17:35 Jukka O. Kauppinen

Pelit muuttuvat usein suuresti ideoinnin edetessä ja käsikirjoituksen muovautuessa. Kuten Portal 2:n kohdalla. Mutta alussa Portal 2 oli hyvin, hyvin erilainen peli kuin mitä lopulta saimme käsiimme.

Rock, Paper, Shotgun kertoo, että Portal 2 alkoi jokseenkin erikoisesta lähtökohdasta. Ensimmäinen Portal oli valmis paketti, johon ei ollut oikeastaan mitään lisättävää. Mutta pelin teki pieni tiimi ja Valvella oli 150 tyyppiä, jotka halusivat myös tehdä Portalia. He kun tykkäsivät pelistä niiiiiiiiiiin kovasti. Joten mikäs siinä auttoi, jatko-osan kehitys aloitettiin pienellä tiimillä, joka kasvoi hiljakseen 70 kaverin kokoiseksi.

Ja ne ideat. Niitähän riitti. Välillä peliä visioitiin 80-luvulle. Joku halusi poistaa portaalit. Joku Chellin, jopa GlaDOSin. Miksikö? No, siihen oli ihan selkeitä syitä.

Eri ideoita testattiin ja kehitettiin pelattavaksi prototyypiksi saakka, jota esiteltiin juuri GDC-konferenssissa. Tarkemman raportin vaihtoehtoisesta Portal 2:sta voit lukea RPS:n artikkelista.

Lue juttu: RPS, The Portal 2 That Could Have Been

Lisää aiheesta

Portal 2 (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Mari0 sekoittaa Super Mariota Portaliin – lataa kaheli ilmaispeli

Lukijoiden valinnat 2011: paras pelihahmo, latauspeli, suomipeli, moninpeli jne…

Toimituksen suosikkipelit 2011: Eric

Lue myös

Free to play iski taas: Team Fortress 2 muuttui hirvittäväksi rahakoneeksi

NASA ja Rovio lyöttäytyivät yhteen – tässä on Angry Birds Space

SSX (PS3, Xbox 360)

Witcher 2 Enhanced Edition -ensikosketus: kaunis hardcore-rpg myös konsoleilla