Sarjakuvantekijät turvautuvat digitaaliseen tulevaisuuteen
Kuten kirjallisuusmaailma, myös sarjakuvataiteilijat ovat haastavassa tilanteessa. Perinteiset printatut jakelukanavat muuttuvat ja Suomessakin sarjakuvalehtien ja -albumien saaminen lehtihyllyille on yhä vaikeampaa, kiitos nihkeän ja monopolisoidun jakeluketjun. Internet-aikakausi ja sosiaaliset mediat tarjoavat kuitenkin joitakin mahdollisuuksia paikata tilannetta.
Esimerkiksi Comics Pipeline -palvelua yhdistää sarjankuvatekijöitä ja yleisöä uusilla, jännittävillä tavoilla. Palvelun kautta sarjakuvatekijät pääsevät lähemmäs yleisöään, joka voi seurata teosten valmistumista.
”Digitaalinen levitys voi tarjota teoksillemme laajempaa julkisuutta”, kertoo puolestaan Marvelin digitaalipäällikkö Ira Rubenstein.
Myös esimerkiksi Sony tarjoilee sarjakuvia PlayStation Network -palvelunsa välityksellä. Mutta esimerkiksi kukaan lukijoistamme ostanut palvelusta ensimmäistäkään digitaalista sarjakuvaa?
Wired kertoo sarjakuvan digimurroksesta laajemminkin oheisessa artikkelissaan.
Lue juttu: Indie Comics Gamble on New Digital Strategies
Lue myös
Salibandykausi alkaa torstaina – suomalaispeli Floorball League kauppoihin
Vuosiko Blizzardin toimintasuunnitelma? Mitä ovat Titan ja StarCraft 2 Phoenix?