Shootmania Storm – ei ihan Quake mutta melkein CS
Shootmania Storm herätti taannoin E3-messuilla kiinnostusta. Ei pelkästään Ubisoftin pressissä pelanneiden tiimien takia, vaan myös siksi, että peli vaikutti varsin rempseältä eSports-räiskinnältä. Pitihän siihen ottaa tuntumaa. Lähetimme kentälleJanne Mikolan ja Teemu Hiilisen.
Kontrolleiltaan ja pelimoottorin tuntumaltaan vertaisin ShootManian nykyistä beta-olemusta lähinnä Tribes: Ascendiin. Liikkuminen tuntuu suurin piirtein samalta, joskaan Tribesin rakettikenkiä, hiihtämistä tai ajoneuvoja ei ShootMania Stormin areenoille ole päästetty. Saman vertauskuvan antaisin myös puhuttaessa graafisesta olemuksesta. Turha siis odottaa Team Fortress 2:n kaltaista persoonallisuutta tai Battlefield 3:n tasoista realismia, mutta riittävän siisteillä tekstuureilla päällystettyjä ja selkeitä ympäristöjä kyllä löytyy.
Ympäristöissä pyörivät pelihahmot sen sijaan ovat kuin punaisena tai sinisenä hohtavia plasmaolentoja. Siinä missä toinen FPS jossain tuolla kompressoi väriavaruutensa korostaakseen näppäimistön takana istuvan pelaajan havainnointikykyä ja havainnoitavana olevan pelaajan sijoittumiskykyä, ShootManiassa halutaan että yhdellä silmäyksellä on selvä, että siinä on vihu ja kysytään, että miksi et jo ammu. Sitten alkaa rakettibaletti, jonka lopulta joku voittaa.
Kenttäsuunnittelua (ja osin myös pelimuotoja) katsellessa tulee mieleen, että ShootMania on vähän kuin videopeli, joka on tehty jostain elävän elämän pelistä. Areenat eivät edes yritä esittää monimuotoisia ja lavastamattomia reaalimaailman ympäristöjä, vaan ovat kuin kaivinkoneen kaivertamia paintball-areenoita kulmikkaine muotoineen ja symmetrisyyksineen. Tässäkin mennään pelattavuus edellä: on huomattavasti helpompi luoda tasapuoliset mahdollisuudet karttoihin pitämällä homma yksinkertaisena.
Lue koko artikkeli: ShootMania Storm yrittää uudeksi Counter-Strikeksi
Lue myös
Far Cry 3 – piinapenkissä pelisuunnittelija Daniel Berlin
Might & Magic -pelisarja laajenee moneen suuntaan – esillä Pirates, Duel ja Clash
The Secret World: ensimmäinen päivä