Uusimmat

Suomalainen Trine-peli: Mikä meni oikein, mikä ei?

07.06.2010 12:10 Jukka O. Kauppinen

Helsinkiläinen Frozenbyte-pelitalo julkaisi viime vuonna kerrassaan mainion Trine-pelin PC:lle ja PlayStation 3:lle. Se oli – ja on – kaunista ja viihdyttävää älypelihenkistä tasoloikkaa, hyvällä moninpelillä. Frozenbyten kaverit ovat kirjailleet ylös yhteenvedon pelinsä kehitystaipaleesta, muistellen niin niitä hyviä kuin huonoja hetkiä.

Tarina Trinen taustalla on jo omalla tavallaan erittäin opettavainen ja karu. Julkaistuaan Shadowgrounds- ja Shadowgrounds Survivor -pelit Frozenbyte tähtäsi jo paljon korkeammalle, mutta neljästä prototyyppiasteelle päässeestä projektista vain Shadowgrounds Survivor julkaistiin. Koko yhtiö päätyi kuilun partaalle, kun pitkälle kehitetty ”AAA-luokan huippupeli” ei kelvannutkaan julkaisijoille, joista pieni ja vain kaksi peliä julkaissut studio oli liian riskialtis miljoonien eurojen sijoitukseen.

Niinpä Frozenbyte joutui vähentämään väkeä – ja päätyi työstämään erästä hiljalleen parin vuoden ajan kehiteltyä harrasteprojektia, jota oli tähän mennessä käytetyt lähinnä harjoittelijoiden sisäänajamiseen. Pikkupelin potentiaali alkoi kuitenkin nousta esiin ja lopulta siitä tuli uusi alku koko Frozenbytelle.

Pelin kehitystaipaleesta voi lukea Gamasutra-lehteen kirjoitetusta Postmortem-artikkelista.

Lue juttu: Postmortem: Frozenbyte’s Trine

Lisää aiheesta

Trine (PC, PS3, 360)

Miten hienoa siis onkaan, kun joskus harvoin pelit pystyvät uhmaamaan ennakko-odotuksia ja tekemään jotain uutta, hienoa ja maagista. Jotain sellaista, jota ei olisi ikinä kuvitellut kun vertauskuvallisen paketin kannessa luvataan tasohyppelyä ja kevyttä roolipelailua. Tämän pienen ihmeen nimi on Trine.

Suomalainen Frozenbyte tuli jo jokunen vuosi sitten tutuksi, kun firma tehtaili mainion Shadowgroundsin. Tuolloin liikuttiin klassisen räiskinnän tiimoilla, mutta todella komealla grafiikalla ja erinomaisella äänisuunnittelulla höystettynä. Vaikka pelissä oli ongelmansa, se nosti kulmakarvoja ja Frozenbyten erinäisten tahojen seurantalistoille.

Shadowgrounds Survivor (PC)

Kaksi vuotta sitten suomalainen Frozenbyte onnistui nostamaan itsensä kulttikehittäjien listalle mainiolla Shadowgrounds-pelillään. Valon ja varjon leikki yhdistettynä reippaaseen muukalaismurhaan olivat resepti, jolla pääsi suoraan pelaavan yleisön sydämiin, vaikka myyntilistojen kärkisijat jäivätkin haaveeksi.

Enää ei tarvitse sahata uudelleen vanhan pelin kenttiä tai fanituotoksia, sillä peli on vihdoin saanut jatko-osan. Tai sivuosan, sillä kyseessä on pikemminkin alkuperäisen pelin tapahtumia sivuava, itsenäinen lisälevy.

Helsinkiläinen Frozenbyte työstää kolmea uutta peliä

Frozenbyte – uusi suomalainen pelitalo parrasvaloihin (osa 1)

Frozenbyte – uusi suomalainen pelitalo parrasvaloihin (osa 2)

Lue myös

Arvostelu: Iron Man 2 (PS3, Xbox 360)

Gordon Freeman on kaikkien aikojen videopelihahmo

Pelintekoa Suomessa ulkomaalaissilmin osa 5: mikroautoilua ja urakan päätös

Sony kuulemma palauttaa puolet PlayStation 3:n hinnasta, niin kuulin internetissä

Muropaketin uusimmat