Tieteellisen nestemäinen fysiikkapuzzleilu – arvostelussa Puddle

15.04.2012 19:00 | Jukka O. Kauppinen

Juho Anttilan on aina joskus päästävä lomailemaan koiran, perheen ja muun elämän keskeltä. Silloin on kivointa olla nesteessä.

Fysiikkamalli on suhteellisen realistinen, joskin ohjattavan nesteen pintajännitystä on liioiteltu hieman silloinkin, kun kyse on vedestä. Pelillisesti valinta on perusteltu, sillä täysin realistisen veden ohjaaminen olisi todennäköisesti liian kiikkerää puuhaa.

Ohjattavuus on yksinkertaista, mutta vaativaa. Puddle on taitopeli siinä missä vaikkapa Trials HD tai Super Meat Boy. Kentät ovat pääasiassa lyhyitä, kestoltaan muutamasta kymmenestä sekunnista pariin minuuttiin. Läpi pääsyyn, etenkin jos tavoittelee parasta mahdollista tulosta, menee yritys jos toinenkin.

Jauhoin erästäkin kenttää yli 50 kertaa ennen kuin kultamitali oli taskussa. Pelikokemus tasapainottelee turhautumisen, ”vielä yksi yritys”-ilmiön ja onnistumisen riemun välimaastossa. Useimmiten jäädään plussan puolelle, mutta välillä ohjain uhkaa lähteä television ruutua tavoittelevalle lentoradalle.

Lue koko arvostelu: Puddle (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Asura’s Wrath (PS3, Xbox 360)

Kingdoms of Amalur: Reckoning – Legend of Dead Kel DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Legend of Grimrock (PC)

Resident Evil: Operation Raccoon City (PC, PS3, Xbox 360)

Ridge Racer Unbounded (PC, PS3, Xbox 360)

Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai (PC)