Uusimmat

Uuden aikakauden Wipeout tulee Suomesta – AG Drive kiidättää tulevaisuuteen jytämusan säestyksellä

19.02.2015 08:00 Jukka O. Kauppinen

Wipeout oli joskus vuonna kivi maailman tärkein peli. Se edusti uutta, upeaa ja teknon, klubikulttuurin ja videopelien täydellistä yhteensulautumista, joka kiidätti PlayStation-konsolin (sen ensimmäisen) muodin aallonharjalle. Se oli myös hyvä peli, josta moni on ammentanut. Niin ammentaa myös suomalaisen ZORG Entertainmentin juuri julkaisti futuristinen kilpa-ajopeli AG Drive.

AG Driven kehutaan olevan mobiilipeliksi ainutkertaisen tasokas. Se pyörii iLaitteilla ZORGin omalla pelimoottorilla, joka renderöi 15 miljoonaa polygonia sekunnissa 60 fps:n ruudunpäivitysnopeudella.

Se ”vie pelaajan kiihkeään ajokilpailuun, jossa ajetaan vastapelaajien  kanssa huimilla nopeuksilla ilmiömäisillä radoilla tulevaisuuden kaupungissa.”

Peliprojekti on ollut erikoista menoa ihan alusta saakka. Kolme vuottanut kestänyt kehitys on rahoitettu pääosin itse. Timo Saarisen kanssa yrityksen perustanut PetskuZorg keräsi firman ja pelin alkurahat myymällä 80-luvulla keräämänsä Transformers-figuurikokoelman. Petsku itse tunnetaan hyvin suomalaisella pelialalla, sillä hän on tehnyt videopelejä jo 24 vuoden ajan muun muassa Bugbearin, Remedyn ja Housemarquen leivissä.

Pelissä on mukana toinenkin pelialasuperstara, sillä sen soundtrackin on luonut Ari Pulkkinen (AriTunes), joka on tuottanut musiikit ja äänet monen monituisiin suomalaispeleihin, joista mainittakoon vaikkapa Resogun, Super Stardust, Outland, Trine 1 & 2 ja Dead Nation – ja yksi tietty lintupeli.

Soundtrackin biisejä ovat säveltäneet muun muassa Jonne Valtonen, Little Bitchard ja Poets of the  Fall -yhtyeen kosketinsoittaja Markus ”Captain” Kaarlonen. Kaikilla on myös vahva demoscenehistoria. Soittakaa Space Debris!

“Sain vision AG Driven futuristisesta maailmasta alunperin 17 vuotta sitten.  Tuolloin tapasin pelin ohjelmoijan Timo Saarisen, joka jakoi intohimoni FZero- ja Wipeout-peleihin”, kertoo Petsku Zorg.

“Haaveilimme rohkeasta,  suuresta ja mahtavasta ajopelistä, jonka toteuttamisen tajusimme vaativan  huippuunsa vietyä teknologiaa ja erityisponnisteluja.”

“AG Drive oli unelmiemme projekti, mutta aina se ei siltä  tuntunut. Projektissa oli todella raskaita aikoja ja kärsimme useista  vastoinkäymisistä rahoituksen puutteesta johtuen. Silloin otimme monta  kertaa takkiimme. Mutta nyt kun peli on vihdoin julkaistu, se kaikki oli sen  arvoista”, Petsku toteaa.

Lisätietoja: AG Drive  @ App Store

Lisätietoja: AG Driven soundtrack

 

Muropaketin uusimmat