Uusimmat

Virtuaalimurhasta tuli totta

18.01.2008 12:57 Jukka O. Kauppinen

Pelit nostattavat toisinaan kuumat tunteet pintaan – ja toisinaan ämpäri loiskuu yli äyräiden. Tällä kertaa videopelit nousivat otsikoihin Venäjällä, missä Lineage 2 -verkkopelissä tapahtunut virtuaalimurha muuttui todeksi.

Kaksi venäläistä nuorukaista pelasi eteläkorealaisen NCsoftin verkkoroolipeliä Lineage II. Heidän klaaninsa, molemmat samoin venäläisiä, päätyivät suoranaiseen sotaan, jossa tavoite oli wipettää toinen klaani hengiltä.

33-vuotias Albert oli yksi palanen tätä verkkoroolisodan kudelmaa ja klaanien välisessä taistelussa hän tappoi kohtalokkaasti yhden vastustajaklaanin pelaajan, joka otti tästä perusteellisesti nokkiinsa. Albert suostui tapaamaan vastustajansa muutaman päivän kuluttua, mutta irlikohtaaminen päättyi traagisesti: 22-vuotias vastapeluri mukiloi Albertin kostoksi niin pahoin, että hän menehtyi matkalla sairaalaan.

Eikä siinä kaikki. Albertin sisaren mukaan ”hautasimme hänet 31. joulukuuta ja he uhkailevat meitä edelleen. He ovat sekoittaneet pelin ja todellisuuden.”

Konfliktit ja yhteenotot ovat monen verkkoroolipelin arkea, mutta vaikka pelaajan virtuaalihahmo kuolisikin ei siitä ole yleensä mitään todellista haittaa. Hahmo vain herätetään henkiin jonkin ajan päästä.

Ongelmallista tämänkertaisessa murhassa on sekin, että todellisuuden ja nettipelin raja näyttää hämärtyneen useammalta ihmiseltä. Murhaajan Coo-clocks-klaanin jäsenet jatkavat murhatun Albertin perheen häiriköintiä ja ovat uhanneet tappaa tämän siskonkin.

Klaanin sivuillakin ohjeistetaan jäseniä hakkaamaan kaikki mikä liikkuu – ja kaikkea mikä ei liikukaan. Näemmä sääntöjä käytetään jo pelin ulkopuolellakin.

22-vuotias murhaaja ei ole katunut tai perustellut tekoaan.

Peliongelmaisia ihmisiä on aina, oli kyse sitten nettipokerista, RAY:n automaateista tai nettiseikkailuista. Tällä kertaa kuviossa on kuitenkin jo ripaus massapsykoosiakin, kun useamman Coo-clocks-klaanin jäsenen ote todellisuuteen on herpaantunut pahemman kerran. Ilmeisesti tarvittaisiin räväkämpiä otteita, kuten Ruotsissa taannoin.

Lähde: Russia Today

http://www.lineage2.com/

Lue lisää eDomesta

”Elämästäsi tulee peliä”, veikkaa pelialan veteraani

Dr. Phil pureutuu väkivaltapelien maailmaan

Jack Thompson taas parrasvaloissa, asianajojärjestö vaatii psykologista tutkimusta

Jack Thompson: minut tapetaan GTA IV:ssä

Lineage 2: The Chaotic Chronicle (pc)

MMO-kehittäjä: ”PVP-pelaajat ovat katkeria ja vihaisia”

Neliraajahalvaantunut poika löysi ilmaisukanavan videopeleistä

Peliriippuvainen ruotsalaispoika pakkohoitoon

Tänään telkkarissa: ovatko pelit hupia vai väkivaltamalleja?

Ukkospilvet kerääntyvät – Mortal Kombatia syytetään pikkutytön kuolemasta

World of Warcraft -taidot pelastivat pikkutytön hengen

World of Warcraft tuo väriä parisuhteeseen ja lakitupaan

Verkkoseikkailujen mokaisessa maailmassa osa 2: roskamorpit

Väkivaltaiset pelit nostavat rikoslukuja?

Äiti muisti lastaan haudan takaa videopelin avulla

Muropaketin uusimmat