Uusimmat

Steamin oudoimmat pelit – Osa 4/5: Uppo-outo Binding of Isaac on yksi menestyneimmistä indiepeleistä

22.07.2019 21:00 Ilari Hauhia

Steamin oudoimmat -juttusarjassa Muropaketti tutustuu Steamin tarjonnan pöhköimmiltä kuulostaviin peleihin. Neljännessä osassa perehdymme Binding of Isaaciin ja tätä seuranneeseen Rebirthiin, jotka ovat outoudestaan huolimatta myyneet miljoonia kopioita.

Alun perin vuonna 2011 ilmestynyt Binding of Isaac ja tämän pohjalta vuonna 2014 julkaistus Binding of Isaac: Rebirth kuuluvat historian menestyneimpiin indiepeleihin. Kyseessä on silti hyvin epätavallinen pelisarja, joka ei pelkää esittää pelaajalle perheväkivaltaa, ulosteita, uskonnollisia aiheita tai muitakaan usein tabuja aiheita.

Binding of Isaaceissa ohjaa Isaac-nimistä pikkupoikaa. Pelin taustatarinassa tämä piiloutuu väkivaltaiselta äidiltään talon kellariin, jossa tämä kohtaa toinen toistaan painajaismaisempia hirviöitä.

Varsinaisia aseita Isaacilla ei ole käytössä, vaan vihollisia vastaan voi taistella aluksi vain loputtomalla virralla pienen pojan kyyneleitä. Luolastoista löytyy Isaacin kykyjä parantavia mitä esineitä, jotka antavat Isaacin kyyneleille lisävoimaa tai korvaavat itkun esimerkiksi lasersäteillä tai kaakaomaidolla.

Binding of Isaac ja Rebirth edustavat roguelike-genreä, eli kuolema on pysyvä ja tasot ovat satunnaisgeneroituja. Näin jokaisella pelikerralla vastaan tulee uusi luolasto, uudet esineet ja uudet vastustajat. Pelit tarjoavatkin käytännössä loputtoman määrän pelattavaa, sillä eri esineitä yhdistelemällä kyvyistä voi luoda aina vain erikoisempia yhdistelmiä.

Rebirthissä on mahdollista avata käyttöön myös muita hahmoja, joista useat pohjautuvat raamatullisiin hahmoihin. Hahmosta riippumatta pelimekaniikat pysyvät suunnilleen samoina.

Binding of Isaacit ovat pirullisen vaikeita pelejä. Aluksi seikkailut luolastoissa voivat päättyä jo ensimmäisiin tasoihin. Peli on kuitenkin hyvin reilu ja kuolema johtuu yleensä pelaajan omasta virheestä. Syvemmälle luolastoon sukeltaessa vastaan tulee haastavia päävastuksia, joihin kuuluvat muun muassa Isaacin oma äiti, saatana ja enkeli.

Vaikka Binding of Isaacien suurin vetovoima johtuu sen koukuttavista pelimekaniikoista, yhdistää tapahtumia taustalla kulkeva taustatarina. Pelin läpäisemisestä eri tavoilla palkitaan lyhyillä videoilla, jotka valottavat Isaacin traagista perhesuhdetta.

Binding of Isaacit osoittavat, että pelien avulla voi käsitellä tabujakin aiheita, mutta jo ilman niitäki kyse on loistavasta roguelike-seikkailusta. Binding of Isaac -pelit kehittänyt Edward McMillen tunnetaan hyvin myös toisesta vaikeasta ja kohtuullisen oudosta indiepelistä, Super Meat Boy -tasoloikasta.

PC:n lisäksi Binding of Isaac: Rebirth on käännetty myös useille muille alustoille. Peli on saanut myös sekä virallisia että fanien tekemiä laadukkaita laajennoksia, jotka lisäävät jo ennestään valtavaan peliin vieläkin lisää sisältöä.

Steamin oudoimmat -juttusarjan aiemmat osat löytyvät täältä.

Ilari Hauhia

”Olen ollut mukana Muropaketin toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja osallistun nykyään peli-, tietotekniikka- ja mobiiliaihealueiden uutisointiin sekä peli- ja laitetesteihin. Pelien osalta rakastan erityisesti kilpailullisia moninpelejä, mutta niiden ohella pelaan laajasti kaikkien genrejen edustajia. Tietotekniikan ja mobiililaitteiden osalta erityisesti uusia innovaatioita esittelevät laitteet ovat omaan mieleeni.”

Muropaketin uusimmat