The Division -kehittäjät välttelevät politiikkaa peleissään, koska se on ”huonoa liiketoimintaa”

21.10.2018 09:00 | Muropaketin toimitus

Ubisoft Massive -studio välttelee poliittista sanomaa peleissään, vaikka tuleva Avatar-peli onkin väistämättä ympäristötietoinen.

Tom Clancy’s The Division (2016) ja sen ensi vuonna ilmestyvä jatko-osa sijoittuvat maailmaan, jossa yhteiskunta on romahtanut. Kehittäjästudio Ubisoft Massive pyrkii kuitenkin pitämään suoran poliittisen sanoman poissa peleistään, kertoi studion operatiivinen johtaja Alf Condelius äskettäin järjestetyssä Sweden Game Conference -tapahtumassa.

”Se on tasapainoilua, koska emme voi olla avoimesti poliittisia peleissämme”, Condelius kertoi VG24/7:n mukaan. ”Se on luotu universumiksi, jossa pelaaja voi tutkia kuinka olla hyvä ihminen hitaasti tuhoutuvassa maailmassa.”

”Jos totta puhutaan, se on myös huonoa liiketoimintaa”, Condelius myöntää.

Condeliuksen mukaan pelien poliittisuus on kuitenkin jatkuva keskustelu studiolla. The Division 2:n kanssa samaan aikaan kehitettävä, James Cameronin Avatar-elokuvaan (2009) perustuva peli taas on jo lähtökohtaisesti ympäristötietoinen projekti, kuten sen pohjana oleva elokuvakin.

Condelius korostaa, etteivät kehittäjät silti halua suoraan ohjata pelaajia äänestämään tietyllä tapaa. Tietty tulkinnanvaraisuus kuuluu hänen mukaansa väistämättä pelisuunnitteluun.

”Jos haluamme pelaajien viettävän pelin parissa tuntikausi, emme voi kertoa täysin tarkkaan, mitä kaikki tarkoittaa”, Condelius kertoo.

The Division 2 ilmestyy PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 15. maaliskuuta 2019. Avatar-pelille ei ole kerrottu julkaisupäivää.