YLEn demoscene-dokumentti julkaistu – katso jaksot 1-6
Vuonna 2009 YLE aloitti projektin erään suomalaisen, nykyään hyvinkin merkittävän alakulttuurin historian kartoittamisesta. Demoscene on ollut 80-luvun puolivälistä lähtien poikkeuksellisen aktiivinen ja luovaan yhteistoimintaan yllyttävä digitaalisen kulttuurin lokero, joka on vuosien mittaan vaikuttanut valtavasti myös koko kotimaisen it-teollisuuden toimintaan.
Demoscenen historiaa 90-luvulla kartoittanut dokumentti sai ensiesityksen viime perjantaina Alternative Party -tapahtumassa. Dokumentin voi katsoa kokonaisuudessaan eDomesta.
Dokumentin pohjatyö tehtiin Alternative Party 2009:ssä, jossa demoscene-harrastajat suunnittelivat yhteistyössä dokumentin pohjan. YLE antoi varsinaisen toteutuksen Thomas Puhalle, jonka moni tuntee paremmin tv:stä ja Pelaaja-lehdestä. Puha on myös vanha demoscene-harrastaja, joten dokumentin tekijätiimissä oli myös vahva tietotaito aiheesta.
Tiettävästi luvassa on vielä ainakin yksi jakso.
Pidemmittä puheitta, nauttikaa. Dokumentti on suomenkielinen englanninkielisillä tekstityksillä.
Demoscene Documentary series, episode 1: Early 1990 era – Moving from cracking to demos
Demoscene Documentary series, episode 2: Future Crew, part 1.
Demoscene Documentary series, episode 3: Future Crew, part 2.
Demoscene Documentary series, episode 4: Complex, Parallax and Virtual Dreams : Developing 3D styles
Demoscene Documentary series, episode 5: Orange & CNCD – Style and Innovation
Demoscene Documentary series, episode 6: 2000 era – No more limits
Lisätietoja:
Ylelle demosceneä käsitellyt dokumentti on samalla kokeilu digitaalisen kulttuurin käsittelystä ja dokumentoinnista.
”Vaikka demoskenen pohjalta syntyneet ilmiöt ovat itsessään saaneet paljon huomiota ja julkisuutta, varsinainen skene tai sen vaikutukset lopputuloksiin ovat yleensä pysyneet pimennossa. Esimerkiksi valtaosa kansainvälisesti menestyneistä suomalaisista tietokonepeliyrityksistä on demontekijöiden perustamia, kuten paljon huomiota saaneen Alan Waken lanseerannut Remedy Entertainment tai Housemareque ja Bugbear entertainment. Demoskenellä on vahva rooli suomalaisen digitaalisen osaamisen oppikouluna”, kertoo projektin vastaava tuottaja Arttu Silvast.
”Myös demot itsessään ovat vahvasti suomalainen, hyvin vähäiselle huomiolle jäänyt digitaalisen taiteen muoto. Dokumentin vastaanotto tai vaikuttavuus tarjoaakin hyvät lähtökohdat uusille ajatuksille siitä, miten koko suomalaista digitaalista kulttuuria voitaisiin käsitellä mediassa ja nimenomaan kulttuurisesta näkökulmasta.”
Lue myös
Assassin’s Creed Brotherhood -ensikosketus osa 1: päivä muinaisessa Roomassa
Epic Mickey – ensikosketuksessa Disneyn arkistoista ammentava seikkailu
Satzuma Missile Launcher tuhoaa kotona, toimistossa ja puutarhassa
Tron: Evolution – ensikosketuksessa kasariklassikon paluu
Vierailu Raren studiolla – miltä pelikonkarien luola näyttää?