Arvostelu: Robottien valtaama 1980-luvun Ruotsi – Generation Zero -pelin hieno idea pilattiin surkealla toteutuksella

02.04.2019 21:01 | Ilari Hauhia

Parhaiten Just Cause -peleistä tunnetun Avalanche Studiosin Generation Zero vie 1980-luvun Ruotsiin. Avoimen pelimaailman co-op-seikkailun idea on sinällään hyvinkin kiinnostava – pelaaja ja tämän ystävät heräävät keskeltä autiota maaseutua, kun mystiset tappajarobotit ovat vallanneet maiseman. Ikävä kyllä potentiaalia pursuava peli on pilattu kehnolla toteutuksella.


Julkaisupäivä: 26.3.2019
Tekijä: Avalanche Studios
Julkaisija: Avalanche Studios & THQ Nordic
Saatavilla: PlayStation 4 (testattu), PC (Windows), Xbox One, iOS, Android & Nintendo Switch
Pelaajia: 1-4
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 10 tuntia


Generation Zeron alussa pelaaja löytää itsensä hylätyn talon pihamaalta. Seesteisen maiseman rikkoo vain niin ikään tyhjä ja oudon metallikasan kanssa kolaroinut poliisiauto. Talosta löytyy pistooli, ammuksia ja muuta tarviketta, joiden turvin poliisiautoa uskaltaa tutkia tarkemmin. Metallikasa osoittautuu koiramaiseksi robotiksi, mutta mitään selitystä tilanteelle ei ole.

Pelaajien tie jatkuu tietä pitkin kohti pelimaailmana toimivan Ruotsin saariston keskiosia. Pian kaukaisuudessa voi havaita liikettä. Ihmisen tai eläimen sijasta vastaantulija osoittautuu uudeksi koiramaiseksi robotiksi, joka pelaajat havaittuaan alkaa ampua konetykillä. Kaikeksi onneksi pelaajien löytämät ammukset riittävät juuri ja juuri robotin taltuttamiseen.

Vielä tässä vaiheessa peliä, eli noin puolen tunnin kohdalla, Generation Zero vaikuttaa hyvinkin lupaavalta. Pelin graafinen ulkoasu on tyylikäs ja sopii erittäin hyvin Alalanchen uutuuden hieman Stranger Things -sarjaa muistuttavaan tunnelmaan. Myös taustalla soiva soundtrack on mahtava.

Ikävä kyllä Generation Zeron tunnelmasta ei pääse nauttimaan enää jatkossa, sillä pelillisesti kyseessä on erittäin buginen ja varsin huonosti suunniteltu kokonaisuus.

Ensimmäisen robottikohtaamisen jälkeen pelaajat lähestyvät kirkkoa. Sen pihamaalla robottikoiria on vastassa jo useita. Koska ammusvarastot ovat ehtyneet, tekisi robotit mieli kiertää. Tämä osoittautuu kuitenkin vaikeaksi, sillä robotit havaitsevat pelaajan hyvinkin kaukaa ja hiippailu on toteutettu huonosti.

Vaikka ammuksia olisikin tarpeeksi, ei robottien ampumisessa ole juurikaan iloa. Generation Zero tarjoaa varsinkin pelin alkuvaiheilla todella rajoitetun asevalikoiman, ja alussa saatava pistooli on varsin epätarkka ja tehoton. Edes rautatähtäimistä ei ole hyötyä, vaan tarkkuus tuntuu pysyvän samana sekä lonkalta että tähtäimien läpi ammuttuna.

Robotit sen sijaan liikkuvat pelimaailmassa ihmeellisesti pyrähdellen, tehden osumisesta vielä hankalampaa. Samalla robottien hyökkäykset tekevät pelaajiin paljon vahinkoa, jolloin henki lähtee hyvinkin helposti. Co-oppina robotit voi kaataa yhdessä, mutta yksin pelattaessa Generation Zerossa eteneminen on erittäin hidasta ja varsin tuskaisa kokemus.

Räiskinnän toinen suuri ongelma on, että Generation Zerossa on vain muutama erilainen robottivihollinen. Suurin osa vastaan tulevista roboteista on koiramaisia Huntereita, joita vastaan kamppailu käy hyvin itseään toistavaksi.

Robottien taltuttamisen ohella Generation Zero pyrkii tarjoamaan pelaajille laajan avoimen maailman tutkittavaksi. Annetut tehtävät ovat varsin suurpiirteisiä, kuten ”Etsi vihjeitä siitä, mihin kaikki ovat kadonneet”. Välillä pelaaja joutuu etsimään esimerkiksi tietyn ihmisen talon kohtuullisen suuresta kylästä. Generation Zero ei kuitenkaan tarjoa mitään kohteeseen osoittavaa nuolta tai muuta vinkkiä. Avusteiden puuttuminen toki parantaa immersiota, mutta joskus oikeaa osoitetta voi joutua etsimään huonolla tuurilla hyvinkin pitkään.

Selviytymisseikkailuun kuuluu olennaisesti erilaisten vastaan tulevien tarvikkeiden haaliminen inventaarioon. Myös tämä on suunniteltu kehnosti, sillä inventaario täytyy nopeasti kohtuullisen turhista varusteista ja niiden järjestely ja ylimääräisten tavaroiden tiputtaminen on hidasta.

Vaikka Generation Zeroa voi periaatteessa pelata myös yksin, on co-op erittäin olennainen osa pelikokemusta. Yhteinen progressio on kuitenkin toteutettu huonosti. Käytännössä yksi pelaaja kutsuu muut kaverit omaan kampanjaansa. Tällöin tarina etenee kuitenkin vain pelin järjestäjän kampanjassa, joten mikäli Generation Zeroa haluaisi pelata toisella kaveriporukalla, joutuu samoja kohtia pelaamaan uudestaan.

Generation Zero kärsii kuitenkin pelimekaniikkojakin pahemmasta ongelmasta, nimittäin erittäin vaikeista teknisistä ongelmista. Co-opia pelatessa yhdellä pelikaverilla Generation Zero kaatuili pahimmillaan muutaman minuutin välein, johtaen välillä jopa koko tietokoneen kaatumiseen ja Windowsin blue screen of deathiin. Lopulta kaatuilu kävi niin yleiseksi, ettei pelin jatkaminen enää ollut käytännössä mahdollista. Steamin käyttäjäfoorumeja lukiessa tulee selväksi, että ongelma on varsin yleinen.

Kaatuilemisen lisäksi Generation Zerossa tulee vastaan muitakin ihmeellisyyksiä. Jo valmiiksi hieman matala noin 40-50fps ruudunpäivitysnopeus (FX-8320 / RX480 @1080p) romahtaa välillä ilman sen suurempaa syytä noin 10-20fps:n paikkeille. Pelissä esiintyy myös lukuisia pienempiä bugeja, kuten ”no stats available”-nimisiä tavaroita ja seinien läpi käveleviä robotteja. PC:llä hiiren liikkeissä on kiihdytystä, jota ei ole mahdollista poistaa asetuksista. Käyttäjäfoorumeille on raportoitu lisäksi pitkä lista pienempiä bugeja.

Kokonaisuudessaan Generation Zero on valtava pettymys. Pelimekaniikkojen keskeneräisyyden ja tekniset ongelmat voisi vielä ymmärtää, mikäli kyse olisi pienen indie-studion kehittämästä Early Access -pelistä. Sen sijaan kyseessä on 34,99 euroa maksava suurehko pelijulkaisu Avalanchen kaltaiselta kokeneelta pelistudiolta.

Avalanche on kyllä vastannut käyttäjäpalautteeseen ja luvannut sekä korjata Generation Zerosta nykyisellään löytyviä ongelmia että lisätä siihen tulevaisuudessa lisäsisältöä, mutta jää nähtäväksi, millä aikataululla lupaukset toteutuvat. Nykymuodossa Generation Zeroa on kuitenkin hyvin vaikea suositella, mikä on suuri sääli, sillä Ruotsin vallanneet robotit, onnistunut graafinen ulkoasu ja loistava soundtrack luovat pohjan hyvälle pelille.

GENERATION ZERO

”Kehno toteutus ja tekniset ongelmat pilaavat lupaavan vision robottien valtaamasta Ruotsista.”