UUSIMMAT

Ensituntumat: Heräsimme pelaamaan Fallout 76:n betaa kello 2.00 – ”Kolme tuntia bugien pureskelua, ja silti jäi nälkä saada lisää”

24.10.2018 07:59 | Tuukka Hämäläinen

Odotetun verkkoroolipeli Fallout 76:n ensimmäinen beta-testi järjestettiin Xbox Onella viime yönä Suomen aikaan. Vaikka bugeissa olikin kestämistä, onnistui peli koukuttamaan jo ensimmäisten tuntien aikana.

Ensimmäiset pelaajat ovat viimeinkin päässeet sukeltamaan Fallout 76:n postapokalyptiseen maailmaan. Bethesda Game Studiosin verkkoroolipelin beta-testi on nimittäin alkanut Xbox Onella, ja ensimmäinen kaikille ennakkotilaajille avoin testijakso järjestettiin viime yönä kello 2.00–6.00 Suomen aikaan.

Bethesda varoitteli etukäteen mahdollisesti pahoistakin bugeista ja korosti, että juuri niiden kitkemiseksi beta-testi järjestetään. Fallout 76:n beta tunnetaan virallisesti nimellä Break-it Early Test Application – tavoitteena onkin siis oikeastaan rikkoa peli.

Sujuvan alun jälkeen bugeja kyllä piisasikin: kerran menetin yhteyden ja odottelin uutta vartin verran, kerran peli kaatui yllättäen kesken taistelun, ja jatkuvat nykimiset, framerate-ongelmat ja graafiset bugit kuuluivat tietysti pakettiin. Myös muutamat viholliset bugailivat, ja eniten huvitusta herätti portaikkoon juuttunut, vihamielinen opossumi, jota ei voinut tappaa.

Bugeista huolimatta sain lopulta vietettyä Fallout 76:n maailmassa reilut kolme tuntia. Tämän perusteella syntyi jo selkeä vaikutelma pelin perusteista, vahvuuksista ja heikkouksista. Samalla heräsi nälkä päästä jatkamaan hyvin alkanutta peliä.

Kuten kansainväliset mediat olivat etukäteen raportoineet, tuntuu ja näyttää Fallout 76 melko lailla samalta kuin Fallout 4 (2015). Peli käynnistyy kuten muutkin Fallout-pelit, vapautumisella maanalaisesta Vault-pommisuojasta, mutta tällä kertaa päästään nopeammin itse asiaan. Tarinaa pohjustetaan nimittäin hyvin vähän ja parissa minuutissa sitä onkin jo noussut maanpinnalle Länsi-Virginian öiseen metsään.

(Hahmonluontityökalun kanssa voi tietysti tuhrata niin paljon aikaa kuin haluaa, mutta hahmoa voi palata editoimaan myöhemminkin.)

Fallout 76 on Bethesdalta uusi kokeilu: yhdistelmä studion tuttua roolipelikaavaa ja verkkopohjaista selviytymispeliä. Samassa pelisessiossa seikkaileekin muutaman kymmentä muuta pelaajaa, ja pelimaailman kaikki ihmishahmot ovat oikeita pelaajia. Heti beta-testin aluksi Vaultin lähettyvillä tapasi runsaasti pelaajia, mutta ennen pitkää kaikki hajaantuivat kukin taholleen. Osa jatkoi päätehtävien pelaamista, osa lähti seikkailemaan omia reittejään. Jatkossa pelaajia varmasti kohtaa tasaisemmin, kun kaikki ovat omassa vaiheessaan peliä.

Fallout 76:n heikkous juuri Fallout-pelinä on siinä, ettei pelissä vaikuta olevan kunnon henkilöhahmoja, ja tarina tuntuu aiempaa pinnallisemmalta. Ensimmäisissä tehtävissä pelaaja jäljittää entisen Vaultinsa johtajaa, jolta kuullaan äänitteitä, ja muutenkin äänitteet ja radiolähetykset tuovat hieman dialogia ympäröivään maailmaan. Muuten maailma tuntuukin edellisiä Fallout-pelejä ankeammalta. Jo parin tunnin jälkeen alkaa harmittaa, että tehtävät saadaan vain äänitteiltä tai tietokoneilta. Persoonalliset NPC-hahmot jäävät puuttumaan, ellei paria robottia lasketa.

Tarinasta on muutenkin vaikea sanoa kolmen tunnin perusteella vielä paljoakaan. Keskiössä näyttää olevan edeltä kulkeneen Overseerin jäljittäminen, sekä alueelle levinnyt virus, joka muuttaa selviytyjiä Scorched-nimisiksi raivopäiksi. Saattaa kuitenkin olla, että tämä on vasta tarinan lähtökohta.

Tekemistä pelissä tuntuu kuitenkin riittävän hengästyttävän paljon. Päätehtävien rinnalle tulee pian löydettyä muutamia sivutehtäviä, ja Miscellaneous-kategorian pikkutehtäviä löytyy koko joukko ihan vaan kävelemällä uuteen kaupunkiin. Ja omin päin seikkailemaan lähtiessään huomaa äkkiä myös sen, että Appalachian pelimaailma osaa olla myös julma, ja monet tehtävät ovat aloittelijalle liian edistyneitä.

Omassa pelisarjassaan Fallout 76:n suurimmat uudistukset ovat selviytymismekaniikat eli käytännössä tarve syödä ja juoda säännöllisesti. Myös oma leirin pystyttäminen, rakentaminen ja ylläpito osoittautuvat tärkeiksi, joskaan en niihin päässyt vielä kunnolla käsiksi testin aikana. Selvää kuitenkin on, että resurssien kerääminen ja varusteiden kehittäminen on Fallout 76:ssa tärkeämpää kuin sarjan aiemmissa peleissä.

Uusista mekaniikoista huolimatta Fallout 76 tuntuu yhä Fallout-peliltä. Selviytymispelin ja oman sarjansa tyylin yhdistäminen onnistuu siinä paljon paremmin kuin vaikkapa talvella ilmestyneessä Metal Gear Survivessa, joka oli paljon vahvemmin selviytymispeli kuin Metal Gear -peli. Fallout 76:ssa aseita, luoteja ja muita varusteita löytää jo alkuun aika helposti, eikä se siis ole niitä selviytymispelejä, joiden aloituskynnys on tarkoituksellisen korkea ja joissa yksinkertaisiakin aseita varten joutuu näkemään runsaasti vaivaa.

Suuriin uudistuksiin kuuluu myös se, että aiemmista Fallouteista tuttu V.A.T.S. -järjestelmä on pistetty uuteen uskoon. Koska verkkopeliä ei voi noin vain pausettaa tähdätäkseen, kuten aiemmissa peleissä, on uusittu V.A.T.S. eräänlainen automaattitähtäys, joka toimi oikein mainioisti. Sen käyttäminen tietysti syö AP:tä, eli toimintapisteitä, samoin kuin esimerkiksi juokseminen.

Kokonaan uusiksi on pistetty myös hahmonkehitys, joka toimii Fallout 76:ssa kuin keräilykorttipeli. Tasoja noustessaan pelaaja pääsee valitsemaan kykykortteja, joista voi sitten eri S.P.E.C.I.A.L. -ominaisuuksien perusteella yhdistellä haluamiaan käyttöönsä. Toisin kuin edellisissä Fallout-peleissä, Perk-kykyjä voi siis nyt myös vaihdella kätevästi sen mukaan, mitä sattuu tarvitsemaan. Uusi järjestelmä on ainakin omasta mielestäni selkeä.

Hyvää on myös, että moniin uusiin ominaisuuksiin ja mekaniikkoihin tutustutetaan tehtävien kautta. Alkuun pelaajan kannattaakin seurata selvästi tutoriaaleiksi tehtyjä tehtäviä, eikä lähteä valtavasti sooloilemaan, vaikka pelimaailma siihen kutsuukin.

Appalachian pelimaailma vaikuttaa erittäin rikkaalta ja tekemistä tuntuu riittävän. Visuaalisesti tosin ainakaan pelin beta-versio ei onnistu säväyttämään, vaikka auringossa hehkuva postapokalyptinen maailma onkin hetkittäin ihan kaunis.

Jos bugit jätetään huomiotta, on myös pelattavuus jo tässä vaiheessa oikein sujuvaa. Tosin käyttöliittymä jättää toivomisen varaa, sillä osa asioista säädetään yhä Pip-Boy -rannetietokoneen kautta, mutta kartta, asetukset ja sosiaaliset ominaisuudet löytyvät toisaalta. Myös kontrollit tuntuvat välillä epäintuitiivisilta, ja se, ettei peli mene pauselle milloinkaan, edes Pip-Boysta varusteita kaivaessa, on vähän ongelmallista. Kokenut Fallout-pelaaja joutuu Fallout 76:ssa omaksumaan uuden tyylin pelata.

Sosiaaliset peliominaisuudet on Fallout 76:ssa hoidettu enimmäkseen hyvin. Peliä ei ole pakko pelata kenenkään kanssa yhdessä, mutta en tosin löytänyt tapaa pelata ainakaan beta-versiota offlinessa tai kokonaan yksityisessä sessiossa. Muut pelaajat siis ovat läsnä maailmassa, ja heidät näkee myös kartalla, mutta soolopelaaja voi jättää heidät enimmäkseen huomiotta.

Muiden pelaajien kanssa voi lyöttäytyä samaan tiimiin, mutta edistys tehtävissä on kuitenkin henkilökohtaista. Tiimiin kuuluminen ei myöskään pakota puhaltamaan yhteen hiileen. Oma tiimikaverini ainakin meni menojaan minusta piittaamatta, enkä muuten löytänyt muuta tapaa erota tiimistä kuin palata päävalikkoon. (Enkä sen paremmin myöskään tapaa mykistää kaikki pelaajat kerralla, joten jouduin sitten kuuntelemaan lähialueen pelaajien saksankielistä jutustelua samalla kun yritin saada selvää tehtävään kuuluvasta äänitteestä. Toivottavasti tähän tulee muutos.)

PvP eli mahdollisuus taistella muita pelaajia vastaan, avautuu kun hahmo nousee viidennelle tasolle. Tämän jälkeen on periaatteessa mahdollista käydä muiden kimppuun, mutta en kyllä kohdannut session aikana yhtään vihamielistä pelaajaa. Yllättävää kyllä, PvP:tä ei ilmeisesti voi sulkea pois päältä. Valikosta löytyvä Pacifist Mode ainoastaan estää sinua itseäsi vahingoittamasta muita, mutta muut voivat yhtä pistää oman hahmosi hengiltä.

Paras sosiaalinen peliominaisuus ovat ensisilmäyksellä Public Eventit, eli siis yleiset tapahtumat, joita suoritetaan yhdessä. Ensimmäiseen tällaiseen satuin vahingossa kävelemään, ja siinä piti kamppailla seonneita Mr. Farm Hand -robotteja vastaan ja muuttaa niiden ohjelmointi. Toisessa kokeilemassani taas taisteltiin aallottain hyökkääviä vihollisia vastaan. Läpäistyistä tapahtumista saavat kaikki osallistujat hyödyllisiä palkintoja, ja jos tapahtuma käynnistyy jossakin kaueampana, voi sen luokse matkustaa maksullisella fast travelilla.

Ainakin fast travel ja oman leirin siirto ovat siis toimintoja, jotka vaativat pelissä valuuttaa (pullonkorkkeja). Myös respawn kuoleman jälkeen näytti maksavan, ja minulle jäi täysin auki, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen jos rahaa ei ole.

Kaikkia yksityiskohtia ei ole tässä mielekästä ruotia, sillä Fallout 76:n ensivaikutelma on uskomattoman runsas. Tärkeintä on kuitenkin se, että bugisekoilusta huolimatta peli herättää halun päästä pian takaisin pelaamaan. Fallout 76 vaikuttaa peliltä, jossa riittää runsaasti pelattavaa, mutta joka ei ole turhan vaikea tai armoton mekaniikkojensa kanssa. Parhaimmillaan se on varmasti kavereiden kanssa yhdessä pelattuna, mutta yksinkin peli on palkitseva ja sattumanvaraisetkaan pelaajat eivät ole täysin yhteistyökyvyttömiä.

Fallout 76:n beta-testi jatkuu Xbox Onella tällä viikolla, mutta seuraavia peliaikoja ei ole paljastettu. Tilannetta voi seurata esimerkiksi Bethesdan Twitter-tilillä. Muilla alustoilla beta käynnistyy ensi viikon tiistaina, mutta ajankohta on arvatenkin jälleen Suomessa vasta keskiviikon puolella.

Fallout 76 ilmestyy Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja PC:lle 14. marraskuuta. Jos betaan osallistuu, saa edistyksensä säilyttää virallisen julkaisu puolelle.