Ensituntumat: Toukokuussa julkaistava Rage 2 toimii sulavasti, mutta kaipaa omaa persoonaa ja moninpeliä

30.01.2019 17:00 | Tuukka Hämäläinen

Muropaketti pääsi testaamaan keväällä ilmestyvää Rage 2 -räiskintää ensimmäisten joukossa. Jopa keskeneräisenä peli tarjoilee viihdyttävää ja sulavaa toimintaa, mutta samalla se kaipaa kipeästi tunnistettavaa omaa tyyliä.

Kun Bethesda Softworks julkisti viime keväänä jatko-osan vuoden 2010 Ragelle, oli reaktioni sama kuin varmasti monilla muillakin: miksi? Alkuperäisen Ragen julkaisusta on kulunut yli kahdeksan vuotta, ja vaikka se menestyikin aikanaan kiitettävästi, ei se tietääkseni ole päässyt minkäänlaiseen kultti- tai klassikkopelien asemaan. Rage sai aikanaan kehuja ja palkintoja räiskintä- ja toimintapelinä, mutta sen tarinallinen sisältö jätti kriitikot kylmäksi. Kaiken lisäksi nykyisillä markkinoilla on paljon postapokalyptisia pelejä ja avoimen maailman toimintapelejä, paljon enemmän kuin vajaa kymmenen vuotta sitten.

Jopa peliä testattuani mietin yhä, onko Rage 2:lla mitään mahdollisuutta erottua joukosta.

Toimittajat pääsivät kokeilemaan Rage 2:ta puolentoista tunnin verran. Pelin alkua emme nähneet, vaan osion kerrottiin sijoittuvan tarinan vaiheeseen, jossa pelistä on pelattu noin 25 prosenttia. Heti alkuun on sanottava, että pelisessio oli valitettavan lyhyt näin laajalle pelille, ja siksi esituntuma on väistämättä aika rajattu. En esimerkiksi ehtinyt testin aikana hankkimaan pelihahmolle kuin yhden uuden kyvyn, enkä testaamaan sitä lainkaan.

Rage 2 sijoittuu edeltäjänsä kanssa samaan postapokalyptiseen maailmaan, jossa ihmiset elävät romukaupungeissa, kaahailevat monsteriautoilla ja tappavat toisiaan sumeilematta. Maailmaa yrittää yhä hallita The Authority, ja peli sisältää muitakin edellisestä pelistä tuttuja hahmoja ja elementtejä.

Päähenkilö Walker (joka voi pelaajan valinnan mukaan olla joko mies tai nainen) on kuitenkin uusi hahmo, eikä Rage 2 edellytä ensimmäisen pelin tuntemista lainkaan. Tämä on hyvä valinta, sillä Rage 2:n täytyy tavoittaa kokonaan uusia pelaajia pärjätäkseen markkinoilla.

Testissä pääsimme kokeilemaan muutamaa päätehtävää tai seikkailemaan maailmassa vapaasti oman valitamme mukaan. Rakenne tuo mieleen Far Cry -pelit, sillä niiden tapaan Rage 2:ssa on useita alueita ja tehtävän antajia, ja maailmassa voi seikkailla vapaasti. Vähän samaan tapaan kuin viime vuoden Far Cry 5:ssä, Rage 2:n maailmassa on kolme aluetta, joita hallitsevat kolme keskeistä hahmoa. Ragessa pelaaja tosin tekee töitä näille aluejohtajille, ja heidän ”projektiensa” edistämisestä ansaitaan kehitykseen tarvittavia Project-pisteitä. Testissä näimme yhden pomoista, Wellspringin kaupungin pormestarin Loosum Hagarin, jonka tehtäviä lähdin suorittamaan.

Rage 2:n pelituntuma on erittäin sulava. Id Software on saanut jatko-osassa tuekseen ruotsalaisen Avalanche Studiosin, mutta räiskintäpelinä se tuntuu Doomin (2016) sukulaiselta, vaikkei toiminta yhtä nopeaa olekaan. Räiskintä on helposti lähestyttävää ja hauskaa, eikä ainakaan normaalilla vaikeusasteella kovin haastavaa. Käytössä on erilaisia aseita ja erikoiskykyjä, mutta valitettavasti testissä emme päässeet käyttämään kaikkein hauskimmalta vaikuttavaa Gravity Gunia. Aseet ja kyvyt avautuvat pelin edetessä, vähän senkin mukaan kuinka paljon projektipisteitä pelaaja ansaitsee.

Rage 2 perustuu vapaaseen etenemiseen, ja kehittäjien mukaan kaikki, mitä pelimaailmassa tekee, tuo uusiin kykyihin vaadittavia pisteitä. Tarkoitus ei siis ole vain suorittaa sokeasti päätehtäviä, vaan tutkiskella maailmaa ja tehdä eri hahmoilta saatavia sivutehtäviä. Testissä ehdin suorittaa yhden sattumanvaraiselta hahmolta saamani tehtävän. Wellspringin kaupungissa notkunut hahmo antoi Walkerille vinkin yhden muinaisen Arkin sijainnista, ja paikan päällä pystyi viholliset kukistettuaan ansaitsemaan uuden aseen, raketinheittimen.

Päätehtävissä pääsin myös kokeilemaan mutanttien lahtaamista Mutant Bash TV -showssa, sekä hieman kankeita kilpa-ajoja. Ajaminen (joka tapahtuu edellisen pelin tapaan kolmannen persoonan kuvakulmasta) on Rage 2:ssa kuitenkin oikein mukavaa, mutta autojen aseilla on kyllä hankala osua mihinkään, ja lisäksi teiden ulkopuolella ajaminen vaikutti testin perusteella lähes mahdottomalta. Maasto oli esitellyllä pelialueella niin epätasaista, ettei todellista vapaudentuntua syntynyt. Ja joka hemmetin tiellä tuli vastaan myös vihollisia.

Tarinallisesti Rage 2 näyttää edistyneemmältä peliltä kuin edeltäjänsä. Käsikirjoitus on kliseitä pullollaan, mutta ainakin ääninäyttely on laadukasta ja nyt myös pelihahmolla itsellään on ääni. Walker, olipa hän sitten nainen tai mies, ei siis ole mykkä ja kasvoton pelihahmo, mikä on erinomainen ratkaisu.

Tarinassa ei kuitenkaan ollut mitään erityisen innostavaa, mikä olisi testissä jäänyt mieleen tai herättänyt kiinnostuksen. Siinä ei tunnu olevan mitään keskeistä teemaa, ideaa tai kiehtovaa jännitettä, joka kaappaisi pelaajan huomion. Saattaa hyvinkin käydä niin, että tarina jää Rage 2:ssa lähinnä tekosyyksi räiskinnälle.

Tämä liittyy pelin laajempaan ongelmaan, joka ainakin tällä kosketuksella tuntuu olevan oman persoonallisuuden puute. Rage on niin paljon velkaa Mad Max -leffojen perinnölle ja muille postapokalyptisille tarinoille, että se erottuu huonosti joukosta. Runsaan huumorin vuoksi se tuo mieleen myös Borderlands-pelit, mutta ilman niiden omaperäistä graafista tyyliä.

Ensituntuma pelistä onkin ristiriitainen. Pelattavuus on jopa keskeneräisessä tilassa hiottua, mutta mikä tämän lopulta erottaa muista open world -räiskinnöistä?

Lisäksi uusi Far Cry -peli, Far Cry 5:n jatko-osa Far Cry: New Dawn, ehtii markkinoille pari kuukautta ennen Rage 2:ta, ja sekin sijoittuu postapokalyptiseen maailmaan. New Dawn tuntuukin yllättäen Rage 2:n selkeältä kilpailijalta kevään pelimarkkinoilla, ja sillä on jo pelkästään julkaisuajan takia selkeä etulyöntiasema.

Kaiken lisäksi Rage 2 ei tule tarjoamaan minkäänlaista moninpeliä – vain joitakin ”sosiaalisia elementtejä”, joista kehittäjät eivät vielä ole tarkemmin kertoneet. Tämä tuntuu kahjolta ratkaisulta, sillä juuri Rage 2:n kaltainen avoin peli sopisi erinomaisesti parin-kolmen hengen porukalla pelattavaksi räiskinnäksi.

Moninpelin puute varmasti verottaa pelaajakuntaa, mutta jää tietysti vielä nähtäväksi, millaisen vastaanoton Rage 2 lopulta saa. Rajallisen testin perusteella en kuitenkaan osaa olla kovin innostunut siitä, vaikka kaikki päällisin puolin toimiikin.

Rage 2 ilmestyy PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 14. toukokuuta.