Uusimmat

Haastattelussa Godfather-pelin tuottaja David DeMartini

14.07.2005 00:00 Muropaketin toimitus

David DeMartini
Electronic Arts Redwood Shoresin varajohtaja
Godfatherin vastaava tuottaja

Vastannut myös Tiger Woods-, NASCAR-, NCAA March Madness-, Knockout Kings- ja Jane’s Flight Simulations -pelisarjojen tuotannosta.

Miten Godfather-peli alkaa sen jälkeen, kun on pelaajat ovat luoneet pelihahmonsa?

– Pelihahmon luomisen jälkeen alkaa opastusvaihe, jossa sinun täytyy opetella pelin perusteet – miten neuvotella, lahjoa tai käyttää väkivaltaa pelissä etenemiseen. Alussa on useampi opastusvaihe, joissa voi opetella kaikki pelissä tarvittavat asiat. Alun jälkeen sinulle on selitetty kaikki pelissä tarvittavat ominaisuudet ja kyvyt, ja voit aloittaa varsinaisen pelin pelaamisen.

Et siis voi tehdä tiettyjä asioita, ennen kuin ne on opetettu hahmolle?

– Ei, tämä ei ole niin kuin muissa peleissä, sillä kaikki hahmon taidot ovat heti pelaajan käytettävissä, mutta opastavat hahmot auttavat sinua oppimaan pelin alussa, miten eri taitoja käytetään ja miten ne auttavat pelaajia. Näitä osioita ei kuitenkaan ole pakko käydä läpi – enemmän pelaavat voivat varmasti jättää nämä osiot väliin.

Voitko kertoa, minkälaisia tehtäviä pelissä on, mistä peli koostuu ja
voivatko pelaajat suorittaa tehtäviä monilla eri tavoilla?

– Totta kai. Pelitapahtumat sijoittuvat vuoteen 1954. Olet luonut omaa uraasi, ja sinut kutsutaan mukaan mafiaperheeseen, minkä jälkeen voit laajentaa reviiriäsi. Tämä tapahtuu elävässä pelimaailmassa, jossa on esimerkiksi liikennejärjestelmä, jalankulkijoita, pankkeja ja erityyppisiä paikkoja, joista saa tavaraa. Tällaisia ovat esimerkiksi jakelupaikat, varastot ja kaupat. Sinun pitää siis tehdä päivittäisiä ja jatkuvia valintoja, ja tämän ympärille on lisätty Kummisetä-kirjasta ja -elokuvasta tuttu tarina.

Pelissä on valtava määrä juonenkäänteitä ja tietysti uusia hahmoja. Olemme suunnitelleet tehtäviä, joissa on hyvin orgaaninen rakenne ja joissa hyödynnetään paljon kirjan sekä elokuvan tapahtumia. Kaikki tehtävät ovat pelillisesti enemmän vapaita kuin lineaarisia.

Saavatko pelaajat tehdä tehtävien välillä mitä haluavat?

– Todellakin. Pelaaja voi jatkaa tavoitteidensa parissa, jolloin hänen perheensä osoittama kunnioitus kasvaa ja samalla myös varallisuus, mutta pelaaja voi myös halutessaan tutkia pelimaailmaa.

Voiko kunnioitustaan kasvattaa vain suorittamalla tehtäviä?

– Lähinnä tehtäviä suorittamalla. Niiden suoritustapa kuitenkin vaikuttaa lopputulokseen. Jos tehtävän suorittaa ihanteellisella tavalla käyttämällä vain vähän väkivaltaa, saa enemmän kunnioitusta. Joissakin tehtävissä pitää kuitenkin olla
äärimmäisen väkivaltainen, mutta se riippuu täysin pelitilanteesta.

Tällaisissa peleissä on yleensä paljon toimintaa, ja pelaajat voivat tehdä pelimaailmassa monia asioita. Tämän tekeminen sujuvaksi on erittäin
haasteellista – miten olette onnistuneet?

– Se on todellakin erittäin haasteellista ottaen huomioon eri alustojen asettamat rajoitteet.

Varsinkaan tämän tuotteen kohdalla tiimimme ei luota vain lisenssin tuomaan etuun. Olemme tietysti erittäin onnellisia, että meillä on se, mutta emme voi vain nojata siihen. Mielestämme täydellinen tuote tehdään yhdistämällä hyvä lisenssi hyvään peliin. Emme voi unohtaa pelillistä puolta, sillä hc-pelaajat eivät välitä niinkään itse lisenssistä, he haluavat myös hyvän pelin.

Käytämme paljon aikaa jo pelkästään ohjauksen hiomiseen, jotta esimerkiksi toimintakohtaukset olisivat mahdollisimman sujuvia. Olemme panostaneet paljon myös elävän pelimaailman luomiseen. Käytimme pelkkään ennakkosuunnitteluun vuoden, ja ison osan tästä ajasta juuri pelimaailman luomiseen. Haluan todellakin, että pelaaja miettii toimintaansa pelissä ja pohtii vaihtoehtoisia toimintatapoja esimerkiksi väkivallan sijaan.