UUSIMMAT

Arvostelu | Monster Hunter Rise on mainio hirviöpeli, etenkin jos seura on kohdillaan

27.04.2021 20:46 | Henrik Savonen

Monster Hunter -pelisarjan uusi osa Monster Hunter Rise sopii myös lyhyempiin pelisessioihin.


Monster Hunter Rise -koteloJulkaisupäivä: 26.3.2021
Studio: Capcom
Julkaisija: Capcom
Saatavilla: Nintendo Switch (testattu), (PC-versio tulossa 2022)
Pelaajia: 1-4
Ikäraja: K12
Peliä pelattu arvostelua varten: Yli 20 tuntia


Kotimaassaan Japanissa jo pidemmän aikaa suosiossa paistatellut Monster Hunter saavutti länsimaissa suuremman yleisön huomion vuonna 2018 julkaistulla Monster Hunter Worldilla, joka osoittautui suurmenestykseksi. Switchille julkaistu Monster Hunter Rise jatkaakin melko lailla massiivisen edeltäjänsä linjalla, joskin kannettavalle laitteelle mitoitetussa mittakaavassa.

Oma kokemukseni pelisarjasta perustuu vain Monster Hunter Worldiin – ja siinäkin lähinnä pelin alkuvaiheisiin. Uusimpaan hirviöjahtiin tuli siis lähdettyä melkoisen ensikertalaisena.

Aivan alkajaisiksi pelaaja saa luotavakseen oman hahmon. Monster Hunter Worldin hahmoeditoria hyvin paljolti muistuttava käyttöliittymä tarjoaa edeltäjänsä tavoin suhteellisen vapaat kädet sankarin räätälöintiin esimerkiksi silmien, nenän ja suupielten tiimoilta. Hahmon lisäksi pelaajalla on muokattavanaan koiramainen Palamute-ratsu sekä World-pelissäkin ihastuttanut Palico-kissa, joista molempien turkkia, korvia, häntää ja silmiä voi vielä säädellä mieleisekseen ennen seikkailuun hyppäämistä.

Kasvoja väännellessä huomio kiinnittyi välittömästi pelin graafiseen ulosantiin, joka osoittautuu yksityiskohdiltaan silmiä hiveleväksi. Tekstuuripinnat eivät rajoitu suinkaan vain hahmoihin, sillä myös pelimaailma kuin siellä tallustelevat otukset on saatu mallinnettua Switchin mittapuulla todella tarkasti. Vaikutuksen teki myös pelin musiikki, joka onnistui hellimään korvia jo päävalikosta alkaen.

Monster Hunter Rise -peli

Haasteita joka lähtöön

Monster Hunter Rise sijoittuu pieneen, japanilaista estetiikkaa huokuvaan Kamura-kylään, jonka asukkaat laittavat kaikenkarvaisen- ja näköisen eliökannan harventamisen pelaajan kontolle. Ennen ensimmäistäkään metsästysreissua pelaaja saa läpikäytäväksi satsillisen tutoriaalia, joka auttaa pääsemään alkuun. Ainakin tietyin osin. Alkuvaiheilla ruudulle pamahtaa uutta informaatiota siihen malliin, että väistämättäkin osa luetuista vinkkeleistä tuli opittua vasta niin ikään tilanteen päällä.

Kun perusteet on saatu jotenkuten haltuun, on aika käydä itse asiaan eli hirviöiden metsästämiseen. Metsästysalueet on jaettu erillisiin kenttiin, joissa tehtävästä riippuen päästään myös poimimaan tarvittavia resursseja tai muuta alueilta löytyvää rihkamaa. Jokainen seikkailun varrella kohdattavista hirviöistä tarjoaa oman haasteensa, ja vaikeustaso metsästysreissujen välillä voi muuttua tuntuvastikin. Myös valitulla aseella ja pelityylillä on tietysti vaikutusta siihen, minkälainen vastakkainasettelu pelaajaa milläkin kohtaamisella odottaa.

Monster Hunter World tarjosi pelaajilleen läänin täydeltä yhdessä suoritettavia tehtäväkokonaisuuksia, kun taas Risen painopiste on enemmänkin yhden puuhan rykäisyissä. Konsolin kannettavuus on siis selkeästi huomioitu tehtäväsuunnittelussa. Vaikka hirviön pieksemisessä tai esineiden keräilyssä voikin kulua jokunen tovi, ovat tehtävät loppupeleissä suhteellisen nopeasti suoritettavissa. Tämän ansiosta hirviökahtiin on helppo lähteä silloin kuin se itselle parhaiten sopii.

Monster Hunter Rise -peli

Kaverin kanssa kivointa

Siinä missä Worldin tehtäviä pystyi kuitenkin lähteä tuon tuosta suorittamaan kaveri mukanaan, olivat Risen juonikuvioita eteenpäin kuljettavat Village Quests -toimeksiannot puhtaasti yksinpelattavia kokonaisuuksia. Mikäli kaverin kanssa tohtii siis pelata, on pelaajan siirryttävä Hub Quests -tehtävien puolelle, joissa vaikeustaso säätyy lennosta pelaajamäärän mukaan. Rakenteeltaan pelaajien Rank-tasoa nostavat Hub-osuudet tuntuivat hyvin identtisiltä tarinaan sidottujen Village-tehtävien kanssa. Paikoitellen myös vaikeustasoltaan, mikä sai osan yksinpelattavista hirviön kaadoista tuntumaan turhankin haastavalta. Aivan kuin osa tarinapuolen tehtävistä olisi suunniteltukin yhdessä pelattavaksi.

Muutaman kertakokeilun perusteella hirviöiden metsästys kolmen muun pelaajan kanssa oli joka tapauksessa varsin mukavaa puuhaa niissä tehtävissä, joissa sitä pääsi harjoittamaan – myös satunnaisella porukalla mättäessä.

Teknisesti kokonaisuus pyöri oikein tyydyttävästi 30 kuvan ruudunpäivityksellä ilman huomattavia notkahteluja, pelasipa sitten tv-ruudulta tai käsikonsolitilassa. Vaikka tekstuuripintojen perusteella voisi toisin odottaa, pysytteli toiminta pääosan ajastaan sulavana myös suurempien hirviöiden kanssa painiessa.

Monster Hunter World jaksoi pitää monet pitkään otteessaan julkaisun jälkeisellä sisällöllään, joka huipentui järkälemäiseen Iceborne-laajennukseen. Nähtäväksi jää, että miten tulee olemaan Risen laita. Myyntiluvut kuitenkin ylsivät neljään miljoonaan jo kolmen päivän kuluttua pelin julkaisusta, joten mitenkään kehnosta alkutaipaleesta ei voida ainakaan puhua.

Monster Hunter Rise -peli

Monster Hunter Rise on kaikessa yksikseen samoiluissaankin oikein viihdyttävää hirviöiden lahtausta – ja hyvin näyttävääkin sellaista. Vaikka tarina ja sillä perustellut metsästysreissut vetävät kyllä myös yksinpelaajat mennessään, tuntuu hirviöjahti saavan kunnon lihasmassakerroksen luidensa ympärille hyvän seuran kera tarpoessa.

Mikäli oma peliporukka on siis kasassa, voi kokemukselle ripotella huoletta yhden kokonaisen – tai miksei halutessaan toisenkin – tähden lisää. Noin muuten Monster Hunter Rise on lopulta hyvin vakuuttava kokemus niin tekniseltä kuin visuaaliselta ulosanniltaan. Mikäli sarjan aiemmatkin pelit olivat mieleen, saa myös uuteen osaan kulutettua helposti useita tunteja.

MONSTER HUNTER RISE

”Ulkoasullaan ja haastavuudellaan tyrmäävä Monster Hunter Rise on parhaimmillaan porukalla koettuna.”