UUSIMMAT

Fates Forever (iPad)

23.09.2014 14:30 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Hammer & Chisel
Julkaisija: Hammer & Chisel
Testattu: iPad Air
Saatavilla: iPad
Pelaajia: 1, 2-6 (internetissä)
Muuta: ladattava peli, ilmainen
Pelin kotisivu: http://fatesforever.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Jos on pyörinyt tippaakaan pelaamisen ympärillä, on varmasti törmännyt League of Legendsin ja DOTAn kaltaisiin peleihin, ainakin käsitteenä. Hillittömän suositut areenamätöt ovat nousseet nopeasti pelaamisen vetotähdiksi, joten uusia yrittäjiä riittää.

Verrattain uusi idea on yrittää siirtää sama pelikokemus mobiililaitteille. Suurimman osan ajasta nämä yritykset menevät traagisesti metsään, mutta joskus ei.

Niin sanotut MOBA- tai lords management –pelit ovat viimeisten vuosien aikana nousseet älyttömän suosituiksi. League of Legends, DOTA 2 ja pienemmät yrittäjät takovat hillittömiä summia rahaa ja vetävät eSports-skeneäkin perässään aika vauhdilla. Niinpä uusia yrittäjiä, yleensä jomman kumman megahitin muotilla tehtyjä, paukahtelee esiin jatkuvasti. Koko touhu alkaa haiskahtaa 2010-luvun versiolta MMO-villityksestä. Muistanette vielä ne ajat, jolloin jokainen firma yritti duunata omaa WoW-kopiotaan päästäkseen osakkaaksi Blizzardin miljardeista? Muistanette, miten yrittäjille yleensä kävi?

Tämä pitkä jorina oli alkusoittoa sille, että erottuakseen massasta tuoreen yrittäjän täytyy tarjota jotain sellaista, mitä muut eivät tarjoa ja vieläpä lisäksi jotain sellaista, mitä pelaajat kaipaavat. Se ei ole helppoa. Yksi tällainen yritys, jota on nähty viime aikoina usein, on MOBA-kokemuksen tarjoileminen mobiilialustalla. Miksipä ei? Mobiililaitteet ovat suosittuja, genre on suosittu. Genren peli mobiililaitteella ei siis voi olla kuin megasuosittu, vai mitä? No, ehkä näin, jos suurin osa niistä ei olisi täyttä roskaa.

Ei ole mikään suunnaton yllätys, että hiirille ja näppäimistöille suunnitellut, nopeatempoiset ja tiukkoja reaktioita vaativat pelit eivät helposti käänny pienille kosketusruuduille. Tarvitaan osaamista ja rohkeutta yrittää uusia juttuja. En ole aivan sataprosenttisen varma siitä, onnistuuko Fates Forever täysin löytämään sitä maagista kaavaa, mutta ainakin se pääsee lähelle.

Lords Management Light

Kuten suunnilleen kaikki muutkin genren pelit, Fates Forever nojaa muutamaan yksinkertaiseen perusideaan. Pelikentällä on pari kaistaa, joita pitkin tekoälyttömät kuhnurit marssivat kohti kartan toisessa laidassa sijaitsevaa vihollisen tukikohtaa. Välissä on tykkitorneja ja muita puolustuslinnoitteita, jotka pitäisi kellistää ennen vihollistukikohdan kaatamista ja pelin voittamista.

Pelaajien ohjastamat sankarit eivät voi yksin suorittaa operaatiota, sillä tykkitornit murhaavat heidät sekunneissa. Niinpä pitäisi saattaa ja suojella omia kuhnureitaan samalla kun listii vihollisen armeijoita.

Heitetään mukaan nopeatempoista hahmonkehitystä, varusteiden ostelua ja reipasta PVP-toimintaa ja siinä sitä lords managementia sitten onkin. Tuttua toki tuhannesta pelistä.

Fates Foreverin kehitystiimi on tehnyt muutamia virtaviivaistuksia pusertaessaan monimutkaista peli-ideaa tablettimuotoon. Ensinnäkin sen standardiksi muodostuneen viiden sankarin sijaan kummallakin puolella on vain kolme pelaajaa kerrallaan. Kaistojakin on vain kaksi ja pelikenttä on paljon pienempi kuin vaikka DOTAssa. Ne tärkeimmät jutut toki löytyvät: puolustuslinnoitteet, kaistojen välissä oleva oikopolkuja tarjoava metsäalue ja niin edelleen.

Myös sankarien määrä on toistaiseksi aika vaatimaton. Tarjolla on kymmenkunta erilaiset MOBA-pelien arkkityypit täyttävää jantteria, joista jotkut huitovat lähitaisteluaseilla, toiset räiskivät tai loitsivat kauempaa. Hahmojen lokerointi ei tunnu olevan niin selkeää kuin vaikka DOTA 2:ssa tai League of Legendsissä. Suoranaisten carry/support/ganker –tyylisten linjausten sijaan erot ovat häilyvämpiä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Fates Forever on paljon helpommin lähestyttävä peli kuin monet ”oikeat” lords managementit. Mukaan pääsee helposti ja oppimiskäyrä on loiva. Toisaalta samaan aikaan tulee mieleen se mahdollisuus, että kun oppimiskäyrä on ylitetty, sen takaa paljastuva peli tuskin on yhtä monimutkaisen kiehtova tai monisyinen kuin genren todelliset klassikot. Vähemmän sankareita, vähemmän mahdollisuuksia, vähemmän yllätyksiä. Ja kuinka ollakaan, parin viikon testijakso tuntuisi tukevan tätä näkemystä.

Naputtele ja painele

Pelin takana pyörivien mekanismien ohella se toinen elintärkeä kysymys on tietenkin se, miltä pelaaminen tuntuu. Kuten jo mainitsin, genren pelit on yleensä suunniteltu pelattavaksi näppiksen ja hiiren avulla. Tarvitaan nopeita hoksottimia ja refleksejä, jotta pysyisi hengissä vaarojen täyttämällä taistelukentällä, jossa vahinkoa tulee hetkessä paljon ja yllättävistä suunnista.

Perinteisesti tabletti-MOBAt eivät ole oikein tätä puolta hallinneet, vaan niiden pelaaminen on ollut todella tuskallista. Jo pelkästään se, että peliä pelataan kosketusnäyttöä tökkimällä häiritsee paljon, koska käsi peittää koko ajan osan ruudusta. Osan, jonka alla voi hyvinkin tapahtua jotain elintärkeää.

Fates Foreverin kutistusoperaatio helpottaa ongelmaa yllättävänkin paljon. Kun pelialue on putkimaisempi ja yksinkertaisempi kuin yleensä ja kun vihollisia on pelissä kerrallaan vain kolme, havainnoitavaa on vähemmän kuin normaalisti. Itse huomasin pysyväni hyvin kärryillä tilanteesta, joskin tietenkin yllätyksiä ja selkääntulemisiakin tapahtui. Kuten toki pitääkin, mitä ideaa pelaamisessa muuten olisi?

Itse pelaaminen tapahtuu tietenkin naputtelemalla ruutua. Tökkää puskaa, hahmo juoksee puskaan. Vedä sormea ruudulla, hahmo seuraa sormea. Klikkaa vihollista, hahmo hyökkää. Klikkaa parannuspulloa, hahmo juo. So far so good. Mutta entä kaikki ne muut toiminnot? Ne Fates Forever hoitaa kahden sormen yhtäaikaisella painalluksella.

Kuten genren peleissä yleensäkin, Fates Forever sisältää mekanismin, jolla viholliskuhnurien tappamisesta saa kultaa vain, jos lyö niihin sen tappavan iskun. Niinpä pitäisi pystyä keskeyttämään hyökkäyksiään ja odotella oikeaa hetkeä lyödä. Tämä tapahtuu painamalla ruutua kahdella sormella.

Ja entäs se, kun teleportataan takaisin kotitukikohtaan ostamaan parempia aseita ja roippeita? Se tapahtuu pitämällä kaksi sormea pohjassa. Ja tässä on pieni ongelma. Jostain syystä peli tulkitsee välillä sormen pohjassa pitämistä vähän nihkeästi, jolloin teleporttiyritykset keskeytyvät tai yritys lopettaa kuhnurin lyöminen muuttuukin sekunnin murto-osan teleporttikokeiluksi.

Peli nojaa yleisesti paljon niin sanottuihin skill shoteihin, eli kykyihin, jotka täytyy itse aktiivisesti tähdätä vihollisen niskaan. Oli hahmo mikä tahansa, usein vedellään viivoilla hyökkäysten suuntia tai naputellaan kohtia, joihin haluaa räjähdyksen parin sekunnin päästä tulevan.

Otetaan esimerkki: jos haluan ampua vihollista sitovan nuolen, aktivoin ensin kyvyn vasemmasta laidasta napauttamalla, sitten painan hahmoni päälle ilmestyvää ympyrää ja vedän sormella suuntaan, johon haluan nuolen lähtevän. Helppoa paperilla, mutta koska pelit ovat nopeatempoisia, usein nämä kyvyt täytyisi aktivoida ennakkoon, jotta sitten tosipaikan tullen ei tarvitse hapuilla vasenta laitaa, vaan voi suoraan vetäistä laukauksen ruudulle.

Tämä on Fates Foreverissä mahdollista, sillä skill shotin tähtäys aktiivisenakin voi liikkua normaalisti hahmonsa ympärille naputtelemalla, mutta välillä käy niin, että liian lähelle painettu ohjausliike tulkitaankin lyhyeksi tähtäykseksi, jolloin nuoli lentää aivan vikasuuntaan ja väärään aikaan. Turhauttavaa.

Mutta miltä se tuntuu?

Yllä on puhuttu paljon ongelmista, joita peli ratkoo enemmän tai vähemmän menestyneesti, mutta tärkein kysymys on vielä vastaamatta. Miltä Fates Forever tuntuu? Toimiiko se? Ei ahkä aina ihan täydellisesti, mutta se pääsee lähimmäs kaikista kokeilemistani tablettiyrityksistä.

Se on totta, että pelistä tuskin löytyy yhtä paljon syvyyttä ja tuhansien tuntien koukutusta kuin vaikka DOTA 2:sta, mutta ei se ole pointtikaan. Fates Forever on peli, jonka pariin voi sukeltaa 10 tai 15 minuutin ajaksi bussissa tai veskissä. Pelit ovat nopeatempoisempia ja lyhyempiä kuin ”oikeissa” lords managementeissa, mikä on mobiilipelissä puhtaasti hyvä juttu.

Itse tykkäsin oikeastaan aika paljonkin siitä, miten simppeli ja virtaviivainen peli Fates Forever on. Vaikka olen itse pelannut DOTA 2:ta useamman sataa tuntia ja League of Legendsiäkin urakalla, uuden lords managementin pariin sukeltaminen yleensä hieman ahdistaa, koska tiedän, että olen tiimilleni vain rasite ensimmäiset kymmenet tunnit. Fates Foreverissä tätä fiilistä ei ollut, vaan peli sujui alusta asti hyvin.

Nostan hattua myös mainiolle tutorialille, joka ei ollut minulle ehkä hirvittävän hyödyllinen, mutta tasoittaa varmasti genren pariin astuvan nyypän alkutaivalta. Se selittää hyvin kaikki tärkeät käsitteet ja opettaa kädestä pitäen, miten näitä pelejä pelataan.

Vielä sananen rahoitusmallista, joka on League of Legends –henkinen. Normaalisti käytössä on viikoittain vaihtuva valikoima ilmaisia sankareita. Jos haluaa lisää, täytyy pulittaa pelin sisäistä valuuttaa. Sitä saa pelaamalla, suorittamalla päivittäin jaettavia tehtäviä (”voita kolme peliä tällä sankarilla”) ja tietenkin Visaa vinguttamalla. Sankarit eivät ole hirvittävän kalliita, joten uusia jamppoja saa avattua pelaamallakin ihan sujuvaa tahtia.

Tekniikkakin toimii pääasiassa hyvin. Itse pelailin iPad Airilla, joka on se Applen tämänhetkinen tablettikingi. Peli pyöri jouhevasti ja näytti hyvältä. Tiettävästi vanhemmilla iPadeilla pelikokemus ei ole aivan yhtä ruusuinen, mutta minkäs teet. Suurin kysymysmerkki on verkkotekniikka, sillä omissa testipeleissäni tuli usein ikäviä lagipiikkejä, vaikka oma verkkoni on yleensä hyvinkin luotettava ja laadukas. Liekö suosio yllättänyt kehitystiimin?

Oli miten oli, Fates Forever oli iloinen yllätys. Se kaipaisi tällä hetkellä lisää sankareita ja ehkä hieman tuunailua, mutta pelinavauksena se on todella positiivinen ilmestys. Eihän siitä nyt oikeasti viitsi ihan samassa lauseessa DOTA 2:n tai League of Legendsin kanssa puhua, mutta ei se ole tarkoituskaan. Fates Forever on alusta saakka mobiililaitteille suunniteltu lords management –kokemus ja mielestäni paras tähänastisista yrittäjistä. Kokeile ihmeessä, ei se mitään maksakaan.

 

Lisää aiheesta

FTL: Faster Than Light Advanced Edition (iOS, Linux, Mac, PC)

Hearthstone: Heroes of Warcraft (iOS)

Lords of Midnight (Android, iOS, Mac, PC)

Pinball Arcade (multi)

Retry (iOS)

Surgeon Simulator Touch (iOS)

World of Tanks Blitz (iOS)