UUSIMMAT

Outland-ennakko (PS3, Xbox 360)

23.03.2011 15:57 | Heikki Takala

Tekijä: Housemarque
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PlayStation 3, Xbox 360 (kevät 2011)
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.housemarque.com/
Testaaja: Heikki Takala

Outland on Housemarquen uusi ylpeydenaihe. Parhaiten legendaarisen Super Stardust HD:n ja Dead Nationin kehittäjänä tunnetun suomalaisen pelitalon kuopus vie pelaajat takaisin Flashbackin ja Another Worldin aikakauteen, ja sekoittaa keitokseen vahvaa tasoloikkaa sekä shoot’em’uppia, ilman ampumista.

Ja vaikka kyseessä oli vain ennakkoversio, jota pääsi pelaamaan noin 20 minuuttia, tunnelma on jo katossa. Outland on ensimmäinen peli tänä vuonna, joka on herättänyt minussa aitoja hämmästyksen tunteita. Peli on upean näköinen ja toimii kuin junan vessa.

Antiikin Sankareita

Koska ennakkokoodi oli vain lyhyt katsaus tulevaan, on Outlandin juonesta on vielä vaikea puhua mitään. Taustatarina kertoo kuitenkin sankarista, joka muinoin pelasti maailman kahdelta kahjolta sisarukselta. Nyt samaisen sankarin on aika syntyä uudestaan. Pelaajan tehtävä on puolestaan opettaa hänelle uudessa tehtävässä tarvittavat taidot.

Nämä taidot opitaan erilaisten artifaktien kautta, jotka samalla tuovat pelimekaniikkaan alati uusia taitoja. Ennakkokatsauksen alussa sankari osasi ainoastaan hyppiä, hetkeä myöhemmin hän liukui erilaisten esteiden ali ja tappoi hämähäkkejä jonkinlaisella aseella. Loppua kohden hypättiin jo takauman muodossa alkuperäisen sankarin nahkoihin, jolloin Outland esitteli magiaan perustuvaa tasoloikkaansa.

Outlandista on heti ensin sanottava se, että visuaalinen suunnittelu on paremman ylistyssanan puutteessa fantastisen näköistä. Kontrastikkaat, erilaisiin siluetteihin pohjaavat valon ja varjon leikit yhdistyvät saumattomasti muihin efekteihin. Tyyli on pitkään harkitun oloinen, ja täydentää pelin mystistä tunnelmaa sekä vieraan maailman tuntua.

Mutta visuaalinen ilme on silti vain tehokeino, ja huono sellainen jos peli itsessään ei toimi. Onneksi asianlaita ei ole näin.

Platform’em’up

Outland jatkaa mekaanisesti niin Limbon kuin Braidin kaltaisten indie-ihmeiden imussa. Pohjimmiltaan se on tasoloikka, joka on sijoitettu shoot’em’up maailmaan. Kentät koostuvat jatkuvasta millintarkasta hyppelehtimisestä alustalta toiselle, ja massiivisten projektiilimäärien väistelystä.

Alussa sankari ei osaa juuri mitään, mutta ennakon loppua kohden nähty takauma luultavasti valottaa pelin todellista luonnetta. Sankari osaa kahdenlaista magiaa, kutsuttakoon näitä punaiseksi ja siniseksi taikuudeksi. Punaisen ollessa aktiivinen, sankari pystyy peittoamaan siniset viholliset ja toisinpäin.

Sama pätee myös pitkin ruutua villinä vilisevät projektiileihin. Punaiset projektiilit eivät vahingoita  punaista hahmoa ja niin edelleen. Magian käyttö tekee hektisestä hyppimisestä ja pomppimisesta sekuntipeliä, jossa monimutkaiset kuviot hahmottuvat pelaajalle värien kautta.

Valitettavasti lyhyt ennakko esitteli pelistä vasta yhden tason, eikä Outland luultavasti esitellyt vielä kieroimpia juoniaan, joita värikoodauksella saadaan aikaan. Mutta loogisesti mietittynä pelistä tuskin tulee mikään kevyt välipala tasoloikan ystäville.

Vakuutun harvoin, jos koskaan, pelistä vain hetken pelaamisen perusteella. Mutta Outland vaikuttaa kieltämättä upealta tekeleeltä. Se on juuri senkaltaista kiivasta adhd-tasoloikkaa, jota harrastetaan silmiä räpäyttämättä ja kieli keskellä suuta.

Pelin julkaisuaikataulu ei ole valitettavasti vielä selvillä, mutta toivon hartaasti että se tapahtuisi edes tänä vuonna. Kyseessä saattaa hyvinkin olla vuoden tasoloikkatapaus.

 

Lisää aiheesta

Dead Nation (PS3)

Dead Nation -ensikosketus – suomalaiset zombit ovat ihanan ällöjä

Housemarque haastattelussa 1: kammarikooderivuosien muistelua

Stardust – retrohaastattelu suomipelien muinaisuudesta

Super Stardust HD (PS3)

Wiikon wanha: Stardust

Lue myös

Homefront (PC, PS3, Xbox 360)

Kingdom Hearts Re:Coded (DS)

PlayStation Move Heroes (PS3)

Rango (PS3, Wii, Xbox 360)

 

Keskustelu

Jos ei olis suomipeli niin olis haukuttu pystöön. Kaveria on kiva kehua. Jos on oikeasti hyvä peli niin nostan hattua! Näyttää ainakin mielenkiintoiselta…Odotan ja komppaan tätä!

eikö tää silhuetteihin perustuva graafinen tyyli oo jo aika loppuunkulutettu :P

Julkaisuajankohtana huhtikuun loppu / toukokuun alku 2011.

– Aki / Housemarque

Muropaketin uusimmat