Uusimmat

Alien Isolation herätti mielipiteitä – lukijakommenttien parhaat

29.10.2014 14:00 Jukka O. Kauppinen

Kyllähän me kaikki tiedämme, että paraskin peliarvostelu on aina ehdottoman subjektiivinen ja kirjoittajansa näkemys. Mutta samalla täytyy muistaa se, että kriitikon on yritettävä katsoa analysoimaansa teosta laajemmasta näkökulmasta. Joten jos jotain moititaankin, niin ei se maailmanloppua tarkoita – ainakaan yleensä.

Niinpä Domen Alien Isolation –scifistelyn arvostelu saikin aikaan kiitettävän kommenttiryöpyn. Ja hyviä komentteja ja näkökulmia! Toki Miikka Lehtosen arvostelu on yhä pätevä, mutta joidenkin lukijoiden omat näkökulmat ansaitsevat tulla huomioiduksi.

Kuten:

 

Oon huomannu, että jos peli on ”työläs” niin siitä tulee helposti sellanen etten jaksa sitä pelata, vaikka se olis muuten hyvä.

Kun suurin osa ajasta menee tommoseen soopaan, niin ei paljon muut mekaniikan hienoudet kiinnosta.

En nää, että tällä ”työläisyysasteella” on mitään tekemistä sen kanssa minkälaiselle yleisölle peli on suunnattu, ts. hardcore – core – casual -asteikolla.

Kuulostaa siltä, että Alien Isolation narahtaa just tähän – jos ei käy helvetin hyvä tuuri. Mua ei ainakaan kiinnosta ’kokeilla onneani’ ties kuinka monta kertaa samoja rännejä koluten. Paitsi jos se on alunperinkin ollut idea pelisuunnittelussa. Kuulostaa kuitenkin siltä, että tässä tulee enemmänkin ’epäreiluus’ kyseeseen.

nocebo

 

Pitää kuitenkin muistaa, että pelit on pääasiassa viihteeksi tarkoitettuja ja jos arvostelija ei koe satunnaisesti ilmestyvää äkkikuolemaa hauskaksi, ei siihen voi oikein vastaankaan väittää.

Alienin kaltainen totaalisen ylivoimainen entiteetti voi olla loppujen lopuksi liian hankala sovittaa pelimuotoon niin, että elokuville pysyttäisiin uskollisena, mutta pelaajalle annettaisiin silti riittää mahdollisuus selvitä tilanteista hengissä omalla toiminnalla. Jos kuoletkin, sen pitäisi johtua ennemmin siitä, että itse ajoit itsesi nurkkaan, eikä siitä, että Alien tuli moikkaamaan juuri kun piilon piiloa ei ole mailla halmeilla. Tämä olisi sitä hyvää pelisuunnittelua, jonka kanssa Alienin hahmo valitettavasti on ristiriidassa.

Toistuva kuoleminen ja kokonaisten osioiden työläs uudelleenpeluu myös syö aika tehokkaasti tunnelmaa, joka kauhupelissä on tuikitärkeässä roolissa.

Haerski_90

 

Noin 35+h peliin upottaneena arvelin huvin vuoksi tarkistaa miten peli oli yleisesti ottaen otettu vastaan (Metascore), reaktioni oli suoraan sanottuna ”ei vi¤%#u (kahavit väärään kurkkuun)” sen suuremmin liioittelematta.

Tuli sellainen epätodellinen fiilis, että miten tällaista voi edes teoriassa päästä tapahtumaan. Alien:Colonial Marines:in jälkeen Isolation oli kuin sata ave-mariaa pelinkehittäjiltä pelaajille, osoitus siitä että meitä on kuunneltu. Pelkkä yksityiskohtiin paneutuminen Sevastopolin asemalla tuntui vanhasta Alien-elokuvien suuresta ystävästä kuin hemmottelulta.

Ja sitten se Alien. Sen kohtaaminenhan yleensä (Lore) johtaa vain yhteen mahdolliseen skenaarioon (liitä valitsemasi kuolemaa demonstroiva termi) = check.

Se on arvaamaton = check.

Se tuntuu epäreilulta = tavoitteessa on onnistuttu.

Ainoana mainitsemisen arvoisena miinuksena tulee mieleen se, että itse Xenomorphi saisi olla tappavampi. Eli tekoälyn pitäisi tehdä johtopäätöksiä tilanteessa jossa sitä selkeästi yritetään koijata. Myös aistit, kuten haju jne. olivat jääneet kokonaan mallintamatta.

Suurena rogue-like permadeath fanina peli oli siis ehkä piirun verran turhan helppo. Summasummarum, ehkä kehittäjien alkuperäinen tarkoitus olikin miellyttää meitä hardcore faneja eikä kasuaaleja.

 

Alajarvi84

Pitää kyllä sanoa että oli paras pelikokemus pitkiin aikoihin! Huomasin pidättäväni hengitystä aina, kun piileskelin pöydän alla tai lokerossa ja Alien tuli viereen nuuskimaan.

Visuaalisesti peli näyttää hyvältä, äänet ja musiikit ovat myös huippuluokkaa!

Tekoäly tuntui ihan hyvältä, ja kyllä siitä alkoi huomata tietynlaista käyttäytymistä: Jos olit liian kauan paikoillasi, niin Alien tuntui aistivan sinun olevan lähettyvillä, koska muualta alueelta ei kuulunut mitään ääniä. Jos kykenit olemaan täysin hiljaa tämänkin jälkeen, yleensä Alien palasi ilmastointikanaviin ja pystyi taas jatkamaan matkaa turvallisesti. (Ainakin PC versiossa on bugi Alienin käytöksessä Hard-vaikeustasolla, mikä laittaa sen ikuiseen hyper-moodiin, eikä se reagoi pelaajan ”tekemättömyyteen” niinkuin pitäisi, löytyy helppo korjaus virallisilta foorumeilta).

Peli tuntui juuri sopivan pitkältä, ja tempo vaihteli mukavasti. Oli jotenkin helpottavaa päästä hetkeksi piileskelemään ihmisiltä tai androideilta, kun oli juuri henkensä edestä ryöminyt Alienia karkuun.

Androidit olivat tietty aivan helvetin rasittavia, varsinkin kun ammukset olivat muutenkin vähissä, mutta järjenkäytöllä niistäkin selvittiin!

Ainoastaan yhdessä kohtaa meinasi pelaaminen loppua raivokohtaukseen: jouduin tekemään yhtä pätkää varmaan tosi monta kertaa, kun en meinannut mitenkään päästä siitä Alienista ohi. Onneksi tajusin tutkia aluetta hieman tarkemmin, niin jopas jopas, löytyi Wire-box josta pystyin laittamaan hälytyksen päälle toiselta puolelta kenttää, ja sinnehän se Alien ryntäsi. Pääsin hiukan lähemmäs ja vielä pari Soundmakeria heitin taktisesti niin olin ovista läpi ja hississä! *maailman helpottunein huokaisu* :D

Itse en törmännyt arvostelijan mainitsemiin bugeihin, tosin joskus tuntui että Alien ilmestyi kuin tyhjästä taaksene. (Oletukseni on että olin tehnyt jotain ääntä ja se oli sadistisesti vain odotellut minun liikkuvan, tämä tietysti alueilla joissa sen oli mahdollista päästä taakseni).

Tallennuspisteiden ”vähäisyydestä” haluaisin kommentoida: Itse yritin aina jonkin välitavoitteen saavutettuani päästä takaisin tallennuspisteelle (jos oli realistista) ja vasta sen jälkeen jatkaa eteenpäin. Jos arvostelija yritti selvitä koko matkan seuraavalle tallennuspisteelle, niin kyllä tyhmyydestä sakotetaan!

Juoni on hiukan ennalta-arvattava, mutta todellisuudessa en edes odottanut mitään maailmaa mullistavaa.

Itse antaisin Alien: Isolationille 9/10 arvosanan, paras pelikokemus pitkään aikaan!

Antaran

 

Itse olen kovasti pitänyt pelistä ja pidän sitä erittäin onnistuneena kokonaisuutena. Peli on vaikea ja saattaa välillä tuntua hyvinkin epäreilulta, mutta vaikeista vaiheista selviäminen saa aikaan hyvin positiivisia tunteita. Turhautumista saattaa esiintyä.. Olin kuitenkin yllättynyt, kuinka vähän omalla kohdallani näin pääsi käymään.

JHouse

 

Arvostelu: Alien: Isolation (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Alien-pelejä on vuosien varrella nähty useita, mutta aika monet niistä ovat olleet melkoisia kalkkunoita. Viimeisin niistä, Aliens: Colonial Marines, oli eräs männävuoden surkeimmista peleistä.

Tätä taustaa vasten Creative Assembly pääsi ponnistamaan aika paineettomalta pohjalta: kävi miten kävi, Alien: Isolation tuskin on sitä edellistä yrittäjää huonompi peli. Eikä se toki olekaan.

 

Keskustelua foorumilla: Alien: Isolation

Lisää aiheesta

Aliens versus Predator Extinction (Xbox)

Aliens vs. Predator (*) 

Aliens vs. Predator (PC, PS3, Xbox 360)

Aliens: Colonial Marines (PC, PS3, Xbox 360) 2

Renny Harlin paljasti millainen hänen ohjaamansa Alien 3 olisi ollut

Wiikon wanha: Alien vs. Predator 

Äänestys: Alien vs. Predator