Kasuaalinettipelimiehet: rahat pois teineiltä
Tarkkasilmäiset eDomen lukijat lienevät huomanneet, että olemme viime viikkoina uutisoineet useammastakin uudesta ilmaisesta nettiroolipeleistä. Ei ihme – niitä tuntuu syntyvän uusia joka suunnalla, eikä läheskään kaikista uutisoida yhtikäs mitään. Kaiken takana on kuitenkin raha: ilmaisellakin pelillä voi tienata, jos…
San Franciscossa pidetyssä kasuaalipelikonferenssissa oltiin asioiden ytimessä. Esimerkiksi Virtual World News –lehden päätoimittaja Joey Seiler totesi, että ”pelihyllyni on täynnä 40-60 taalaa maksaneita pelejä, joita olen pelannut muutaman kerran – enkä ole tosiaankaan saanut rahojeni edestä vastinetta. Mutta jos poikani pyytää minulta viitosta nettipeliä varten, niin se kyllä tulee käytetyksi hyvin.”
Paneelin näkemykset selaimessa pelattavien ilmaisten verkkoroolipelien vetovoimasta tiivistyvät verrattain hyvin paneelin osallistujien seuraaviin kahteen kommenttiin:
– Penskoilla on 60 miljardia taalaa rahaa käytettävissään, mutta sen nyhtäminen heiltä ei ole yhtä helppoa kuin sarjakuvalehden tai suklaapatukan myyminen.
– Teinit ovat maailman sosiaalisimpia otuksia. Heillä ei ole varaa maksaa massiivimoninpelin kuukausimaksuja, mutta he himoitsevat ilmaista pelattavaa.
Toisin sanoen, tarjotaan teineille ilmaisia verkkoroolipelejä, joihin heidät on helppo koukuttaa. Sen jälkeen yritetään rakentaa mahdollisimman suuri yhteisö, joka pitää nämä otteessaan. Jos 5-10 prosenttia pelaajista joskus ostelee jotain pientä, niin hyvin menee.
Faktahan kuitenkin on, että riittävän pelaajamäärän rakentaminen ilmaiseenkin peliin on melkoinen haaste. Pelin tekoon, ylläpitoon ja mainostamiseen vaaditaan melkoisesti kapitaalia, eikä menestyksestä ole koskaan mitään takeita. Ilmaisten verkkopelien buumi kuulostaakin kovasti vuosituhannen vaihteen massiivimoninpeliboomilta, jolloin jossain vaiheessa tekeillä oli useampi sata fantasianettiseikkailua. Niistä joku kymmen julkaistiin ja muutama sai menestystäkin. Loput ovat kuolleet pois tai nitkuttelevat minimaalisilla pelaajamäärillä.
Lähde: SGS Panel: Who’s Paying And Why In Virtual Worlds
Lue lisää eDomesta
Arvostelu: Race Driver: GRID (PS3, 360)
Kuningatar palkitsi pelialan omat kullanmurut
Mercenaries 2 -ensikosketus – suurempaa, kauniimpaa, parempaa
Microsoft: Halo oli vasta alkua
Viikon videojysäys: Facebreaker, World in Conflict, NHL09, Vanguard, Aerosmith…