Kiva ajopeli mutta netti kumisee tyhjyyttään – arvostelussa Motocross Madness
Teemu Viemerö sai arvostelunakin retroarkistojen kätköistä ja herra heitettiin ajamaan kilpaa Motocross Madnessin maailmaan. Loppuarvio oli, jotta ihan kiva peli mutta vähän mieli kuitenkin väpäjäisi alkuperäisen Motocross Madnessiin (vm 1998) HD-version suuntaan.
Suuruuden tuntu tulee varsinkin kenttiä vapaasti vaeltaessa, jota voi harrastaa uratilassa. Uratilasta löytyy myös perinteinen tila kilpa-ajamiseen tekoälyä vastaan sekä Rivals-tila. Rivalsissa yritetään päihittää kehittäjien kierrosaikoja, joiden aitoutta tohdin oman pelaamiseni perusteella vähän epäillä . Pelitiloista löytyy myös lukittu Trick Session -tila, joka aukeaa kahdeksannen kokemustason saavuttaessaan.
Pelissä voi myös kerätä hahmolle kokemusta. Kokemuspisteillä avataan muun muassa lukittuja karttoja, taitoja, pyöriä ja ajovarusteita. Kokemuspisteitä voidaan kerätä muun muassa voittamalla kisoja sekä stunt-tempuilla. Pelaaja voi käyttää myös pelinsisäistä valuuttaa, jota pystyy keräämään esimerkiksi ajamalla kisoja sekä ajoradalla pyörivistä kolikoista.
Kokemuspisteet ovat käytännössä turha ominaisuus, jota ilman pärjäisi vallan mainiosti. Kyse on kuitenkin ajopelistä, jossa esimerkiksi rahaa tienaamalla voisi avata kaiken. Nyt meillä on monimutkainen systeemi, jossa pelaaja käyttää kahta eri valuttaa, vaikka yhdelläkin pärjäisi. Nyt pelaaja suoraan sanoen pakotetaan grindaamaan. Alussa kokemusta sentään vielä saa kerättyä helposti, mutta tahti muuttaa nopeasti tuskalliseksi. Pian huomaat vääntäväsi pyörällä loputonta donitsia ja 20 minuutin päästä pisteet juoksevat sadassatuhannessa. Palkkioksi tästä saat vaan kourallisen ”expaa”. Miksi joka helvetin peliin pitää nykyään tunkea kokemuspisteitä?
Lue koko arvostelu: Motocross Madness (Xbox 360)
Lisää aiheesta
MUD FIM Motocross World Championship (PC, PS3, Xbox 360)