UUSIMMAT

Seuraavan sukupolven konsoleissa riittää vääntöä

19.01.2013 16:00 | Juho Anttila

Tänä vuonna, vai vasta ensi vuonna? Sonyn ja Microsoftin seuraavan sukupolven konsolirautaa odotetaan jo aivan pian. Vaikka julkaisupäivistä ei vielä ole varmaa tietoa, on se molempien valmistajien kohdalla todennäköisesti jo lähellä. Niinpä myös ilmoille tihkuvissa tiedoissa konsolien sisältämästä tekniikasta on entistä enemmän uskottavuutta.

Digital Foundry on saanut käsiinsä yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä seuraavan sukupolven konsolien konepellin alla hurisee. Tiedot ovat peräisin useammasta, ilmeisesti luotettavasta lähteestä. Tässä vaiheessa liikutaan vielä huhupohjalla, mutta uskottavalla sellaisella.

Sekä seuraava PlayStation, nimeltään Orbis, että työnimen Durango saanut uusi Xbox hyödyntävät AMD:n uutta Jaguar-prosessoriteknologiaa. Jaguar-prosessorit on suunniteltu kannettavia tietokoneita ja tabletteja varten. Konsoleille toimitetaan erityisesti niitä varten suunniteltuja 8:lla ytimellä varustettuja versioita Jaguarista.

Näytönohjainpuolella Orbis käyttää AMD:n Radeon HD -pohjaista ratkaisua. Grafiikkaytimiä olisi käytössä 18, joita ajettaisiin 800 Mhz:n kellotaajuudella. Durangon näytönohjainratkaisusta ei vielä ole näin tarkkaa tietoa, mutta huhujen mukaan se jää hieman jälkeen Orbisin ratkaisusta. Toisaalta Durangon arvellaan hyödyntävän näytönohjaimen lisäksi myös erikoistuneempia teknisiä ratkaisuja grafiikan tuottamiseksi.

Muistiarkkitehtuuri, joka on ollut PlayStation 3:n Akilleen kantapää, menee myös uusiksi. Orbis tulee sisältämään 4 gigatavua GDDR5-muistia, josta 512 megatavua varataan käyttöjärjestelmälle. Microsoftin ratkaisu on käyttää hitaampaa DDR3-muistia, mutta vastineeksi tätä mahdutettaisiin konsoliin kokonaista 8 gigatavua. Lisäksi Microsoft yrittää väistää DDR3-muistin nopeusongelmia eDRAM-teknologian avulla.

Pikaisella vilkaisulla näyttäisi siltä, että Sonyn seuraava konsoli on puhtaasti hevosvoimia laskemalla seuraavaa Xboxia tehokkaampi laite. Microsoftin konsolin tekniset valinnat vihjaavat, että yritys ottaa mallia Nintendolta ja yrittää voittaa alaa muullakin kuin pelkällä raa-alla laskentakapasiteetilla. Seuraavan sukupolven versio Kinectistä nousee mieleen esimerkkinä laitteesta, joka hyötyy jo itse konsolin arkkitehtuurissa tehdyistä ratkaisuista.

Joka tapauksessa molemmat konsolit ovat arkkitehtuuriltaan nykyistä sukupolvea lähempänä tyypillistä PC-arkkitehtuuria. Tämä helpottaa pelien kääntämistä myös PC:lle. Vertailussa nopeimpiin PC-koneisiin tulevat konsolit jäävät jalkoihin, mutta keskivertopulliaisen pelikone tullee ainakin alkuun haastetuksi vakavasti.

Eurogamerin alkuperäinen artikkeli sisältää lisää analyysiä tulevien laitteiden teknisistä ratkaisuista hardwarenörttien ja konsolisoturien iloksi.

Lähde: Eurogamer

Lisää aiheesta

Huhupartio: PlayStation 4 julkistetaan jo helmikuussa

Julkistetaanko Xbox 720 E3 -messuilla?

Epicin pojat näkivät seuraavan konsolisukupolven, eivätkä juuri vaikuttuneet