Uusimmat

Ubisoft ehkäisee bugien syntymistä uudella tekoälyllä – saattaa leikata kehityskustannuksia merkittävästi

08.03.2018 20:50 Muropaketin toimitus

Ubisoftin kehittämä Commit Assistant -tekoäly auttaa pelien kehittäjiä ehkäisemään bugien syntymistä. Tulevaisuudessa tekoälyn apu saattaa leikata pelien kehityskustannuksia merkittävästi.

Ubisoft on esitellyt Montrealissa järjestetyssä Ubisoft Developer Conferencessa uuden Commit Assistant -tekoälyn, raportoi Wired. Commit Assistantin tehtävänä on seurata pelien koodausprosessia ja estää kehittäjää luomasta bugeja jo koodausvaiheessa.

Koneoppimiseen perustuvalle Commit Assistantille on syötetty kymmenen vuoden kehitystyön edestä koodia Ubisoftin eri peleistä. Koodin avulla tekoäly on oppinut, missä koodausvirheet ja sitä kautta bugit yleensä syntyvät. Siten Commit Assistant osaa varoittaa pelien kehittäjiä jo koodausvaiheessa, mikäli näiden kirjoittama koodi saattaisi johtaa uuden bugin syntymiseen.

Tekoälyn avustuksella pelien kehittäjät tekevät vähemmän koodausvirheitä, mikä säästää kehittäjät raskaalta koodin testaus- ja korjausurakalta. Tämä saattaa laskea pelien kehittämisen hintaa tulevaisuudessa jopa 70 prosenttia.

Commit Assistantin kehitys on kuitenkin vasta alkutekijöissään. Tekoälyn käyttämiseen liittyy vielä haasteita, sillä tekoälyn opettamiseen täytyy käyttää valtava määrä dataa. Tekoäly vaatii taakseen myös valtavasti laskentatehoa. Ongelmana on myös, etteivät pelejä koodaavat kehittäjät välttämättä halua niskansa taakse tekoälyä, joka syyttää kehittäjää virheiden tekemisestä.