Uusimmat

XCOM antaa pelaajien luoda itse omat tarinansa

16.10.2012 10:30 Muropaketin toimitus

Nykyaikaiset pelit ovat täynnä dramaattisia ja hurjia, mutta samalla tiukasti käsikirjoitettuja tarinoita. Moderni grafiikka ja korkeat tuotantoarvot antavat mahdollisuuksia esittää tapahtumia melkein kuin elokuvissa ikään. Välillä tuntuu, ettei pelaajan mielikuvitukselle jätetä tilaa.

Jotkin pelit antavat myös pelaajille mahdollisuuden kertoa omia tarinoitaan. Yksi tällainen peli on uusi XCOM: Enemy Unknown. Ainakin, jos Firaxisin tuottajana häärivää Garth DeAngelista on uskominen.

DeAngelis kertoo, että XCOM on saanut hänet todella miettimään, mitä pelin sisäinen emergentti kerronta on. Päällisin puolin kyse on yksinkertaisesta asiasta: tarina kehittyy pelaajan päässä pelitapahtumien inspiroimana ilman, että sitä on käsikirjoitettu peliin etukäteen. Todellisuus ja se, mitä vaaditaan, että tällainen prosessi käynnistyy onkin sitten oma kysymyksensä.

Uudessa XCOM:ssa tarina kulkee kahdella tasolla. Kaiken taustalla pyörii käsikirjoitettu laajempi tarina. Samanaikaisesti pelaajan sotilaat muodostavat omia emergenttejä tarinoitaan. Tämä saavutetaan luomalla tunneside sotureiden ja pelaajan välille.

Keinot tähän ovat lopulta yksinkertaisia. Jokaisen sotilaan ulkonäön saa valita itse. Samoin jokaiselle taistelijalle saa antaa haluamansa nimen. Merkittävintä on kuitenkin se, että kun sotilas kuolee, tapahtuma on lopullinen. Tarina ja kohtalo saavat merkityksensä, kun ne voivat päättyä traagisesti.

Näinkin pienillä keinoilla saadaan luotua pelikokemus, jossa ruudulla taistelevilla pikkumiehillä on melkein kuin oma pieni sielu. Eläytyvä pelaaja täyttää itse tyhjät paikat, keksii hahmoille motiiveja ja taustoja ja kehittää kuin huomaamatta vaaditun tunnesiteen. Yhtäkkiä vuoropohjainen strategiapelikin muuttuu lähes tunteelliseksi kokemukseksi.

DeAngelis puhuu Gamasutran haastattelussa mielenkiintoisia asioita pelien sisällä syntyvistä emergenteistä tarinoista yleensäkin. Kannattaa ehdottomasti lukea koko juttu. Entäpä te itse, onko teillä vastaavia kokemuksia pelien sisällä spontaanisti syntyneistä tarinoista ja pelaajan ja pelihahmon välille syntyneestä tunnesiteestä?

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

XCOMin isä arvostaa uutta XCOMia

I, for one, welcome our new Sectoid Overlords! Lue XCOM: Enemy Unknown -ennakko!

Jos Firaxiksen XCOM ei ole tarpeeksi retro, tämän luulisi olevan

Lue myös

Torchlight II (PC)

Roccatin uusi hiiri – ei Savua ilman tulta

Hups, EA jakoi vahingossa tuhansia ilmaisia pelejä

Lisää pantettiriitoja – myös Gaikai oikeuteen

Muropaketin uusimmat