Tribes 2 (PC)

04.04.2001 00:16 | Kalle Lahtinen | 84

Vuonna 1998 saapunut, netissä pelattava, joukkuepeliä vaativa Starsiege Tribes pamautti potin moninpelien saralla. Modeemiystävällisellä nettikoodilla varustettu Tribes tarjosi pelaajille ennen näkemättömän laajat ulkoalueet, futuristiset taisteluhaarniskat ja hyvin balansoidut aseet yhdistettynä mehukkaaseen tiimipeliin. Ahtaisiin sisätiloihin sijoittuneet pelit saivat purra pölyä Tribesin tarjotessa monia erilaisia pelimuotoja aina suosiotaan säilyttävästä lipunryöstöstä alueiden valtaamiseen ja objekteiden tuhoamiseen saakka. Panssaroidut sotilaat eivät olleet sidotut maan pinnalle, rakettireppu ja erilaiset lentoalukset tarjosivat nopsaa liikkumista kolmiulotteisesti liitäen.

Tribes tarjosi jokaiselle pelaajalle sopivan roolin: panssariluokat eivät olleet sidotut standardivarusteisiin: jokaisen pystyi aseistamaan ja varustamaan mieleisellään tavalla. Tämä avasikin monia kokoonpanoja aina nopeista lipunryöstäjistä raskaisiin assault-körmyihin ja keskiluokan engineereihin, jotka varustivat tukikohtaa sensoreilla ja miniturreteilla. 32 pelaajan mittelöihin suunniteltu peli, ja suurimpien servereiden tarjotessa 64 yhtäaikaisen taistelijan kädenväännöt, sai aikaan erittäin mielenkiintoisen yhdistelmän strategiaa, räiskintää, refleksien koitosta ja joukkuepeliä aivan uudella tasolla. Nopeimmat pelaajat huomasivatkin pelin tarjoaman potentiaalin ja perustivat omat klaaninsa yhteiskoitosten tueksi. Heimoina tunnetut joukkueet mittelivät sitten keskenään hyödyntäen pelaajiensa parhaita ominaisuuksia ja yhteistyötä, nousten tunnetuiksi peliyhteisöiksi, joissa viihtyneet pelaavat vieläkin vanhojen tuttavuuksien kanssa. Suomalaisten heimojen pohjoismainen sisu tuli tunnetuksi myös laajemmilti: tiimipelinsä huippuunsa hionut Suomalaisheimo voitti Euroopan mestaruuden tiukan väännön jälkeen.

Taistelun hurmaa

Peli esitteli kehittyneen systeemin myös komentajan harteille. Karttaa tutkimalla ja sensoreita asettamalla oli tämän mahdollista valvoa omaa aluettaan vihollisten iskujoukkoja vastaan ja koordinoida hyökkäystä sekä puolustusta haluamallaan tavalla. Tätä edesauttoi kätevä pelinsisäinen kommunikointijärjestelmä, joka toi muutaman napin painalluksella valmiiksi nauhoitetut viestit tiimin korville tilannetta selvittämään tai vihollisille sekaannusta ja hämmennystä lietsomaan. Siirreltävät ammustentäydennysvarikot ja inventaariot punoivat oman juonensa vihollisten linjojen taakse tankkauspisteiksi varusteltuna: isot ja raskaat haarniskat pystyivät jauhamaan vihollisen tukikohtaa vuorten takaa järeällä mortar-kanuunalla ampuen. Kevyet spotterit maalasivat etäisyysmittarilla halutut kohteet, jolloin tähtäysdata välittyi odottaville tykistöjoukoille. Oman panoksensa toivat myös joukkojenkuljetusvälineet, nopeasta scoutista hitaaseen mutta kestävämpään neljän henkilön APC:hen asti.

Vaikka Starsiege Tribes ei ollut menestyksellinen myyntihitti, niin pelaajien suosion se on säilyttänyt näihin päiviin asti. Sierra kertookin yhteenlasketuista pelaajista vain noin 30 %:n omistavan alkuperäisen version pelistä. Estääkseen näiden pitkäkynsien rosmoamiset Tribes 2:ssa on peliin luotu tuttu serveripohjainen tarkistuskoodi.

Pojan paluu

Onneksi tuotteessa oli tarpeeksi potentiaalia jatko-osan luomiseen, sillä nyt kaupoissa oleva Tribes 2 uudistaa peliä paikaten pikkuominaisuuksia, tasoittaen epäkohtia ja hioen pelimekaniikkaa. Mitä uutta ja mullistavaa tämä tuo tullessaan?

Tribes 2 palauttaa pelaajan heimomiesten ja -naisten joukkoihin. Valittavana on vanhojen tuttujen joukkueiden lisäksi myös uusi tuttavuus: biomekaaninen BioDerm-heimo. Peli tarjoaa mahdollisuuden yli 50 heimolaisen yhtäaikaiselle mittelölle joko LANissa tai Internetissä. Lisäksi mahdollisuutena on taistella tekoälyn ohjaamia botteja vastaan, tutustua peliin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ennen onlinekoitosta. Tribesistä tutut laajat ulkonäkymät saumattomasti sisätiloihin yhdistävä pelimoottori on kokenut reilun kasvojenkohotuksen. Detaljien määrä on kasvanut huimasti ja hahmojen liikkeisiin on panostettu vaivaa ja polygoneja. Osaavia rakentajia varten tarjolla on kenttäeditori, mikä mahdollistaa muutamalla hiiren napsautuksella ja liikutuksella omien karttojen luomisen tulevia pelejä varten. Sääefektien määrää on lisätty ja ympäristöstä löytyy vaarallista laavaa ja upottavaa vettä lentohiekkaan asti. Sisäänrakennettu clientti mahdollistaa klaanien aktiviteetit aina IRC:iä, emailia, forumeita ja kotisivuja myöten. Myös Tribes 1:stä tuttu, yli 100:n valmiiksi nauhoitetun puheparren viestintäjärjestelmä tekee tilaa kokonaan uusitulle, reaaliaikaiselle puheelle pelaajien kesken.

Pelimuotoina esitellään:

  • Normaali harjoittelu, jossa uusien pelaajien on mahdollista bottien avustuksella tutustua pelin mekaniikkaan ja hienouksiin.
  • Rabbit. Kaniiniksi ristitty pelaaja omii lipun ja pomppii pakoon keräten pisteitä muiden havitellessa tämän selkänahkaa ja lippua omakseen.
  • Capture and Hold. Tehtävänä on kaapata erilaisia rekennuksia oman lipun alle ja puolustaa näitä vihollisen hyökkäyksiä vastaan ja kerätä samalla pisteitä pelin voittamiseksi.
  • Capture the Flag. Lipunryöstö on vanha tuttu; tehtävänä on kaapata vastustajan lippu ja viedä se omaan tukikohtaan.
  • Siege. Toinen joukkue puolustaa ja toinen hyökkää. Kohteiden tuhoutuessa vaihtavat joukkueet puolia.
  • Deathmatch. Tässä ei turhia kursailla, vaan katsotaan kenen haarniska kestää ja kenen aseissa on eniten potkua.
  • Bounty. Tuhoa ennalta määrätty vihollinen, väärista uhreista menetät pisteitä.
  • Flag hunters. Tehtävänä on kaapata joukko lippuja ja viedä ne joko omaan tukikohtaansa tai erikseen näille varattuun paikkaan, välttää samalla vihollisia ja yrittää kaapata näiden lipunkuljettajat.

Vaihtelunvaraa riittää, kyllästyminen tuskin pääsee iskemään tehtävien kanssa.

 

Haastattelussa muutama heimosodan veteraani. Miltä peli tuntui aikanaan, mitä se tarjosi muiden vastaavien sijasta, ja mitä odotuksia heillä on kakkososan suhteen?

Kysymykset:

1) Kerro hieman itsestäsi, milloin tutustuit Tribesin maailmaan?
2) Mitä peli tarjosi tuolloin, millainen kokoonpano oli käytössäsi?
3) Mitkä olivat mielestäsi Tribesin vahvuudet ja heikkoudet?
4) Miltä tuntui, kun sait tietää Tribes 2:n olevan työn alla?
5) Mitä odotat jatko-osalta kaiken hypen jälkeen, jääkö käteen muuta kuin paranneltu ykkönen?
6) Millainen kokoonpano käytössäsi on nyt, Tribes 2:sta varten?
7) Millä tavoin olet valmistautunut heimojen uudelleen kohtaamiselle?
8) Millä tavoin parantaisit peliä?
9) Suosikkipanssarisi?
10) Kiitos ajastasi, hyviä heimoveljen hetkiä. :-)

Heimokonkari OverDose kertoo:

1) Tribesin maailmassa minut tunnettiin monilla eri nimillä. Varmaankin tunnetuin oli ”OverDose”. Tribesin, laillisen version, hankin heti kun Akateeminen sai toimitettua jenkkipainatuksena.

2) Tribes toi tullessaan täydellisen tiimipelin sen ajan tarjontaan. Sopivan machomaiset panssarit yhdistettynä reteään 50-luvun lookkiin loi oman tunnelman. Jokaiselle löytyi jotain ja kaikki tiimin jäsenet olivat tärkeitä. Kokoonpano? Muistaakseni alla oli silloin AMD:n K62-300 MHz Voodoo 2:lla varustettuna.

3) Vahvuus oli ehdottomasti laaja ulkomaasto ja vahva tiimipeli. Heikkoutena…hmm, moninpelien ylivoimaisesti heikoin tekijä: huonot häviäjät ja tahallaan muiden pelaamista vaikeuttavat nappulat.

4) Mikäs siinä, paranneltu versio ykkösestä kelpaa aina.

5) Jatko-osalta odotan tietysti samaa kuin ykköseltä, ainoastaan voimakkaasti hyöstettynä.

6) Käytössä on edelleen AMD:n prosessori, mutta megahertsejä on tullut muun krääsän kanssa reilusti lisää.

7) Ovet lukkoon, puhelin kiinni, juotavaa, syötävää ja kaverit voicen päähän. : )

8) Vaikea sanoa, vielä en ole ehtinyt testata.

9) Heavy, ehdottomasti. Raskas tankki kun lompsii vihollisen generaattorihuoneessa tuhoa kylväen suojien kanssa on jotain ennenkuulumattoman hauskaa.

10) No prob, taistelukentällä kohdataan. ;-)

Lipunryöstöön erikoistunut Astraali valistaa:

1) Kuulin pelistä sattumalta tammikuussa ’99 netin kautta. Hankittuani pelin huomasin sen olevan loistava. Innostukseni kesti ainakin vuoden, ja pelailen sitä edelleen satunnaisesti. Aktiivipelaamisen taisin lopettaa vuoden ’99 lopussa. Jotkut saattavat vielä muistaakin minut nimellä Astral.

2) Peli tarjosi mielestäni uusia ideoita suhteellisen hyvällä toteutuksella, varsinkin suuret ja avarat ulkoilmakartat olivat hienoja verrattuna quakemaisiin sokkeloihin. Samaten pelin taistelutyyli (jetpack jne) erosi valtavirrasta. Grafiikka ei ollut mitenkään mullistavaa, mutta täytti tarkoituksensa silti hyvin. Ja mikä tärkeintä, peli oli melkein bugiton.

Käytössäni oli tuolloin P2-266, 64mb, Voodoo Banshee -näytönohjain.

3) Mielestäni vahvuus oli juuri tuo erilaisuus, joka erottaa sen sinkohippojen joukosta. Sama asia on ehkä myös sen suurin heikkous, mahdollisesti juuri sen vuoksi Tribes jäi Suomessa aika vähälle huomiolle. Pelillisesti siinä ei suurempia heikkouksia ollut poislukien muutama balanssia muuttava pikkujuttu (miinadiski, hiihtäminen). Tosin noiden lukeminen heikkoudeksi riippuu täysin keneltä kysytään.

4) Aloin välittömästi odottaa sitä ja toivoin, että se parantaisi jo ennestään hienoa peliä.

5) Ykkönen itsessään on jo sen verran hyvä saavutus, että odotukseni kakkosen suhteen ovat kovat. Tietojeni mukaan siinä on paljon uutta, ja balanssia on parannettu.

6) Käytössäni on Pentium 3 500, joka luultavasti tulee pian vaihtumaan uuteen (ehkä osittain juuri Tribes 2:n vuoksi!).

7) Olen käynyt läpi rankan henkisen ja fyysisen valmennusohjelman ;)

8) Näin nopeasti sanottuna mieleeni ei tule paljon mitään, mutta balanssi on tärkeää saada kohdalleen. Toivotaan myös että Tribes 2 selviää myyntiversion pahoista bugeista (UE-bugi!) pian.

9) Kevyt. Aseina disk launcher, chaingun ja grenade launcher.

10) Jeps, toivotaan että jorinasta oli apua :)

Emperor kertoo tarinansa:

1) Aloitin nettipelaamisen loppuvuodesta 1997 QuakeWorld Deathmatchin merkeissä. Kesästä 1998 alkaen pelasin myös Team Fortressia. Tribesiin tutustuin alkuvuodesta 1999, kun suuri ja mahtava Clan Vallasherra muodosti [V]-nimisen Tribes-klaanin.

2) Heti alusta alkaen peli näytti uskomattoman kauniilta suurine ulkoilmakenttineen. Lisäksi peli pyöri komeuteensa nähden varsin sulavasti. Kokoonpanoni oli tuolloin Pentium II 400MHz 128MB:n muistilla, mutta koneeni näytönohjaimena toimi TNT:lla varustettu Viper V550. Dynamixillahan tunnetusti oli ongelmia saada Tribes tukemaan OpenGL:aa, joten asensin koneeseeni TNT:n rinnalle Voodoo 2 3D-kortin, jolla pelistä tulikin varsin nautittava aiempaan software-tilaan verrattuna.

3) Monipuolisuus ja tietynlainen raikkaus verrattuna perinteisiin Quake-tyylisiin tunneliräiskintöihin. Jokaiselle löytyy jotain askarreltavaa. Ensimmäisen Tribesin heikkoutena olivat yksinkertaistetut, varsin karut kentät, joista ei löytynyt pisaraakaan vettä.

4) Eipä ensireaktio ollut mitenkään ihmeellinen, tuo kun oli melko pitkälle odotettavissa, että Tribesille tulee jatko-osa. Tieto siitä, että Tribes 2:sta ei tulekaan ikuisuusprojektia Team Fortress 2:n tapaan sen sijaan yllätti positiivisesti.

5) Aivan varmasti jää. Vaikka T2:sta on odotettu ja hypetetty, ei ainakaan allekirjoittaneen mielessä siinnä epärealistiset pilvilinnat itse pelin suhteen.

6) AMD Thunderbird 1000MHz, 512MB RAM, GeForce 2 Ultra.

7) Olen tuttavani kanssa käynyt pitkillä sparrausmatkoilla Siperiassa.

8) Laivasto puuttuu! :)

9) Vaihtelee. Yleistäen ehkä kevyt kuitenkin mieluiten.

10) Kiitos ajastasi, hyviä heimoveljen hetkiä. :-)

^_^