Ensituntumat | Halo Infiniteen on helppo hypätä mukaan, vaikkei olisi pelannut Halo-pelejä aikoihin

17.11.2021 14:05 | Tuukka Hämäläinen

Testasimme tuoreeltaan Halo Infiniten kaikille avoimen beta-kokeilun. Microsoftin hittisarjan uusi tuleminen tuntuu erittäin tutulta, mutta peli tavoittelee myös uutta yleisöä.

Pitkään odotettu ja kertaalleen lykätty Halo Infinite ilmestyy viimein joulukuussa, ja maanantaina Microsoftin räiskintäpeli saapui myös kaikille avoimeen beta-kokeiluun. Lukemattomien muiden pelaajien tavoin tartuin heti ohjaimeen ja lähdin testaamaan, miltä tuntuu Halo vuosimallia 2021.

Sarjan nykyinen kehittäjä 343 Industries on lupaillut etukäteen, että Halo Infinite olisi jonkinlainen uusi tuleminen koko 20-vuotiaalle pelisarjalle, ja hyvästä syystä. Vuoden 2015 Halo 5: Guardians oli monille pettymys, eikä vanha pelaajakunta välttämättä jaksaisi enää hypätä Halon pariin yhtä sankoin joukoin kuin vuosia sitten. Vaikka luvassa on siis suora jatko-osa Master Chiefin saagalle, tulee uusi peli mitä ilmeisimmin uudistamaan sarjan kaavoja ja tavoittelemaan uuttakin yleisöä.

Suurista uudistuksista ei tosin ole paljon merkkejä nyt avautuneessa moninpelissä. Beta-vaiheessa oleva räiskintä tuntuu nimittäin läpikotaisin Halolta.

Ennakkoon pääsee testaamaan PvP-moninpeliä, jossa räiskitään vastustajia tutuissa 4v4- ja 12v12-joukkupeleissä. Tarjolla on siis isompaa ja pienempää mittelöä muutamassa eri pelimuodossa. Lisäksi saatavilla on maksullinen Premium Battle Pass, joka on tosin Kotakun mukaan saanut paljon kritiikkiä grindaamisesta, mikromaksuista ja lisähaasteiden suuresta roolista.

Maksullinen osa siis tuskin on joka pelaajalle mieleen, mutta itse peli kyllä vie mukanaan. Vaikka en ollut pelannut Halon moninpeliä vuosikausiin ja jätin Halo 5:n moninpelin käytännössä väliin, tuntui uutukaiseen saavan heti jonkinmoisen otteen. Ilmainen kokeilu lienee houkutellut myös paljon uusia pelaajia, sillä yleinen taitotaso ei ainakaan vielä ole tolkuttoman korkea.

Pelissä siis pärjää joten kuten, vaikkei olisi pitkään aikaan seikkaillut Halon sotakentillä.

Pelituntuma on erittäin vakaa, etenkin beta-kokeiluksi, enkä muutaman tunnin pelailulla kohdannut mitään bugeja tai teknisiä ongelmia. Halo Infinite myös näyttää hyvältä, jopa Xbox Series S:llä – ei nyt ehkä mitenkään uskomattomalta tai tyylillisesti uudistuneelta, mutta ehdottomasti hyvältä. Uskoakseni visuaaliset elementit pääsevät enemmän oikeuksiinsa tarinallisessa kampanjassa, sitten kun sen pariin päästään.

Halo Infinite

Halo tuntuu olevan sikälikin ennallaan, että moninpeli on edelleen parhaimmillaan lipunryöstössä ja muissa hitusen taktisemmissa moodeissa. Tappokilpailu Slayer on yhä omaan makuuni sitä tylsintä Haloa, kun taas pallohippa Oddball ja aluevaltauspeli Strongholds vievät mukanaan kuin höyryjuna. Näissä moodeissa ei aina ole kyse siitä, kenellä on nopeimmat refleksit, vaan myös tiimipeli ja älykkyys palkitaan.

Kartat ovat intuitiivisia sokkeloita, joissa oppii parin pelikerran jälkeen suunnistamaan. Tosin hieman harmaita hiuksia tuottaa, että saisi käsiinsä parempia aseita. Battle Rifle on edelleen se Halon halutuin huippuase, joka napataan yleensä nenän edestä joka käänteessä. Muissakin erikoisaseissa on potentiaalia, mutta niiden tehokas käyttö vaatii enemmän opettelua.

Ylipäätään Halo Infiniten moninpeli tuntuu onnistuneelta. Battle Pass nyt ei ole kaikkein parhaiten suunniteltu, mutta pelituntuma, sulava räiskintä ja kohtuullinen aloituskynnys lupaavat hyvää täydelle pelijulkaisulle. Nyt jää vielä nähtäväksi, löytääkö uusi pelaajasukupolvi Halon vai onko Microsoftin lippulaiva kokonaan meidän yli kolmikymppisten veteraanien käsissä.

Halo Infiniten avoin beta on saatavilla PC:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X/S:lle. Peli julkaistaan virallisesti 8. joulukuuta samoille alustoille.