Haastattelu: Call of Duty: Black Ops 4:n tehtiin tiimipelaajille – Sikailijat ja sekoilijat pysyköön poissa

10.10.2018 20:00 | Tuukka Hämäläinen

Perjantaina ilmestyvä Call of Duty: Black Ops 4 painottaa vahvasti sosiaalista pelikokemusta. Linjaus näkyy pelin kaikilla osa-alueilla. Black Ops 4 tarjoaa moninpelin ja uuden Blackout-moodin ohella myös entistä tuhdimman ja tarinallisemman Zombies-kokemuksen.

Vuosittaisen Call of Duty -pelin julkaisu lähestyy. Tällä kertaa Activisionin pelisarjalle omistetuista studioista on vuorossa Treyarch Studios. Viime vuotista Call of Duty: WWII -peliä seuraakin odotettu Call of Duty: Black Ops 4, joka jatkaa Treyarchin suosittua Black Ops -pelisarjaa.

Black Ops 4 on sarjassaan monella tapaa käänteentekevä peli. Ensimmäistä kertaa Call of Dutyn 15-vuotisen historian aikana peli ei sisällä lainkaan tarinallista yksinpelikampanjaa, vaan pääpaino on moninpelissä ja sosiaalisessa pelikokemuksessa.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään yllättävä viime hetken muutos. Black Ops 4:n suunnittelujohtaja David Vonderhaar kertoi Muropaketin tavatessaan uuden suunnan olleen pelin lähtökohta alusta lähtien.

”Kun aloitamme uuden pelin kehityksen, teemme ihan ensiksi post mortem -tutkimuksen edelliselle pelille”, Vonderhaar kertoo. ”Katsomme rehellisesti, mistä pidimme edellisessä pelissä ja minkä olisimme voineet hoitaa paremmin. Se antaa kehitykselle hyvän pohjan. Tämän jälkeen kehitämme peruspilarit, jotka ovat pelin ohjaavat periaatteet. Black Ops 4:n kohdalla halusimme ensinnäkin tehdä taktisemman pelin, toiseksikin halusimme tehdä sen katselemisesta hauskaa, ja kaikkein eniten halusimme tehdä sosiaalisen pelin – online-pelin, jota pelataan ystävien kanssa.”

Vonderhaarin mukaan nämä kolme peruspilaria ohjasivat käytännössä kaikkien Black Ops 4:n osa-alueiden kehitystä. Sosiaalisuus ja yhteispeli ovat siis pelin perusta, mutta yksinpelaajia ei kuitenkaan täysin unohdettu.

”Yksin pelattavaksi on suunniteltu Combat Training -moodi, joka koostuu lyhyistä tarinallisista tehtävistä. Ne auttavat ymmärtämään Specialist-hahmoja, ja heidän erikoiskykyjään ja varusteitaan. Sen lisäksi Zombies-moodia voi pelata entistä paremmin myös soolona.”

Alla olevalla videolla kehittäjät kertovat Black Ops 4:n moninpelistä.

Entistä tuhdimpi Zombies-moodi

Call of Duty: Black Ops 4 sisältää jälleen myös Zombies-moodin, joka koostuu aiempien Call of Duty -pelien tapaan itsenäisistä tehtävistä. Tyypillisesti pelit ovat sisältäneet yhden tehtävän ja lisää on tarjottu vasta DLC-laajennuksissa, mutta Black Ops 4:ssä Zombies-tehtäviä on heti julkaisupäivänä tarjolla kolme.

”Monet Zombiesin järjestelmät ovat ennallaan, mutta Voyage of Despair ja IX -tehtävissä hahmot ja tarina ovat täysin uutta”, Vonderhaar kertoo.

Täysin uutta Zombiesissa on myös mahdollisuus muokata pelisessioita samaan tapaan kuin moninpelissä. Pelaaja voi valita etukäteen vaikkapa sen, millaisia aseita hän löytää tehtävässä tai kuinka paljon eri asiat maksavat session aikana. Tämän tekee moodista myös helpommin lähestyttävän.

”Zombiesin tarina on nyt yhä useamman ihmisen koettavissa. Asiaa auttaa sekin, että tarina ja hahmot ovat uusia, joten voit hypätä helposti mukaan, vaikket olisi koskaan pelannut Zombiesia aiemmin.”

Zombies on uusien ominaisuuksiensa ansiosta myös entistä ystävällisempi yksinpelaajille. Asetuksista on mahdollista muuttaa karttoja hieman helpommiksi, esimerkiksi tekemällä ovien avaamisesta edullisempaa.

Lisäksi yksinpelaaja saa kumppaneikseen muut pelihahmot tekoälyn ohjaamina botteina.

”Zombies-moodin tarina kerrotaan hahmojen dialogin kautta, joten jos hahmot eivät olisi paikalla, kukaan ei puhuisi sinulle”, Vonderhaar selittää. ”Yksinkin pelatessa pääsee siis kokemaan Zombiesin tarinan.”

Alta näet Zombies-moodin tarinaa pohjustavan trailerin. Aiemmin kerroimme myös, kuinka Zombies sai alkunsa kymmenen vuotta sitten Call of Duty: World at War -pelissä (2008).

Blackout on enemmän kuin battle royale

Black Ops 4:n suurin uudistus on kiistatta Blackout. Uusi moodi tuo ensimmäistä kertaa Fortniten (2017) ja PlayerUnknown’s Battlegroundsin (2017) popularisoiman battle royale -pelimuodon Call of Dutyn maailmaan. Vaikka kehittäjät tunnustivat jo Blackoutin julkistustrailerilla pelaavansa muita battle royale -pelejä, ei David Vonderhaar näe pelimuotoa täysin uutena ilmiönä.

”Jos battle royalea ajattelee pelimuotona, se on vain joukko sääntöjä”, Vonderaar toteaa. ”Pelissä on joukko ihmisiä  ja yrität eliminoida kaikki vastustajat.”

”Eliminointimoodit eivät ole Treyarchille mitään uutta, sillä onhan meillä ollut jo aiemmin Search and Destory -pelimuoto. Siinäkin on vain yksi elämä.”

Vonderhaarin mukaan Black Ops pääsee loistamaan siinä, kuinka battle royale on pelissä toteutettu. Blackoutiin ammennettiin sisältöä kaikista aiemmista Black Ops -peleistä ajoneuvoja ja pelimekaniikkoja myöten.

”Myös se, mitä tapahtuu, kun joudut kutistuvan pelialueen ulkopuolelle, on todella Black Ops -tyylinen juttu. Peli todella pistää pääsi sekaisin. Kannattaa jäädä tahallaan alueen ulkopuolelle ja katsoa sitten loppupelistä sisäpuolelle”, kehittäjä vihjaa. ”Se, miltä muut pelaajat näyttävät, tulee räjäyttämään tajuntasi.”

Blackout on kilpailullinen moninpelimuoto, jota pelataan yksin, kahden tai neljän pelaajan tiimissä. Tästä huolimatta David Vonderhaar näkee senkin omalla tavallaan tarinallisena kokemuksena.

”Black Ops 4:ssä pelaaja on tarinankertoja. Mitä hän ikinä päättääkin tehdä muodostaa tarinan. Otetaan vaikka Blackout: sniputin tyypin helikopterista, varastin helikopterin, lensin rakennustyömaalle, kävin rakennuksen läpi, tapoin kaikki alakerrassa ja voitin pelin. Se on immersiivistä tarinankerrontaa ja sinun tarinasi, joka on joka kerta erilainen. Tarjoamme sinulle universumin ja säännöt, ja voit luoda oman seikkailusi siitä.”

Blackout-moodi erottuu muista battle royale -kamppailuista myös siksi, että vaikka ensisijaisena tavoitteena onkin kamppailla muita pelaajia vastaan, löytyy kartalta myös zombeja. Syyskuussa järjestetyssä beta-testissä pelaajakunta onnistuikin yllättämään Vonderhaarin.

”Tajusin, että ihmiset todella pitävät tarjoamistamme haasteista”, Vonderhaar kertoo. ”En uskonut, että Blackoutin zombiet otettaisiin kovin hyvin vastaan. Koska jos haluat voittaa, miksi menisit taistelemaan zombie-bossia vastaan, joka on todella vaikea voittaa? Siinähän vain tuhlaa luotinsa ja pitää turhaa meteliä, joka kiinnittää muiden pelaajien huomion.”

David Vonderhaarin mukaan pelaajien vastaanotto oli kuitenkin aivan toisenlainen.

”Beta muistutti minua siitä, että osa pelaajista todella rakastaa suurinta mahdollista haastetta.”

Kehittäjät myös kertovat, että Blackout-moodin laaja pelimaailma ei tule välttämättä pysymään samanlaisena. Tarkkoja tietoja he eivät ole valmiita paljastamaan.

”Blackout tulee elämään. Kartta voi muuttua, varusteiden määrää voidaan muokata. Kartalla on paljon tilaa tuoda mukaan uusia elementtejä pelikokemukseen. Meillä on suunnitelmia tehdä jotakin jo joulukuussa.”

Parhaimmillaan yhdessä pelattuna

Black Ops 4 painottaa vahvasti yhteispeliä, olipa kyse sitten moninpelistä, Blackoutista tai Zombiesista. Moninpeliin on myös tuotu uusia tapoja pelata yhteen hiileen, vaikkei tiimillä olisikaan yhteistä strategiaa.

Useiden vuosien tauon jälkeen Call of Dutyssa pääsee esimerkiksi pelaamaan lääkintämiehellä, ja spesialisteilla on myös kykyjä ja varusteita, jotka auttavat tiimin muita pelaajia. Tämä huomioidaan myös pisteissä, eikä ainoa mahdollinen pelitapa ole enää saada mahdollisimman paljon tappoja.

”Koko peli on rakennettu yhdessä pelaamista, yhteistyötä ja kommunikaatiota ajatellen”, David Vonderhaar kertoo.

”Uudella tiimiominaisuudella voi myös kerätä joukon pelaajia, jotka voivat olla vaikka kavereita tai kavereiden kavereita. Se vähentää sosiaalista painetta, kun voi pelata rajatumman joukon kanssa.”

Koska sosiaalinen kokemus on tärkeä osa peliä, painottaa Vonderhaar, että Treyarchilla on myös hyvät työkalut torjua antisosiaalista ja hyökkäävää käytöstä.

”Meillä on nollatoleranssi toksista käytöstä kohtaan, huolimatta siitä, millä alustalla pelaat. Sitä varten on olemassa kokonainen toimiva raportointijärjestelmä. Tässä pelissä ei ole tilaa toksiselle käytökselle. Jos olet sellainen pelaaja, älä pelaa tätä peliä. Voimme tarvittaessa poistaa pelaajien mahdollisuuden puhua ja tehdä omia emblem-tunnuksia.”

Black Ops 4:n ohella monet muutkin uudet pelit painottavat sosiaalista online-pelaamista, ja viime aikoina on keskusteltu jopa yksinpelien kriisistä. Vonderhaar ei kuitenkaan usko, että nykyinen trendi olisi merkki pelaamisen tulevaisuudesta.

”Uskon, että asiat virtaavat ja muuttuvat. Juuri nyt sosiaaliset online-pelit ovat tärkeitä ihmisille, mutta tulevaisuudesta ei voi tietää. Pelien tekijöinä on meidän vastuullamme huomata, mihin suuntaan kehitys on menossa ja kuunnella fanejamme.”

Call of Duty: Black Ops 4 ilmestyy perjantaina 12. lokakuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Alta näet pelin julkaisutrailerin, ja voit lukea muita artikkeleitamme pelistä.

Lue myös:

Kehittäjät kertovat: Näin Call of Duty -pelien suosittu Zombies-pelimuoto sai alkunsa kymmenen vuotta sitten

Call of Dutyn battle royale -moodi yhdistää klassikkokarttoja – Kehittäjä kertoi Muropaketille, miten kartat muuttuivat

Ensituntumat: Call of Duty: Black Ops 4:n uusi battle royale -moodi ei tunnu Call of Dutylta