Haastattelussa Far Cry 5:n tuottaja Phil Fournier: ”Emme ota kantaa oikean maailman nykytilaan”

04.03.2018 17:03 | Tuukka Hämäläinen

Far Cry 5 tuo pitkäikäiseen pelisarjaan monia uudistuksia ja sijoittaa tapahtumat nyt ensimmäistä kertaa Yhdysvaltoihin. Muropaketti pääsi tapaamaan pelin tuottajaa Phil Fournieria Pariisissa.

FPS-pelisarja Far Cry käynnistyi jo 14 vuotta sitten, mutta tähän mennessä yksikään peleistä ei ole sijoittunut Yhdysvaltoihin. Pian ilmestyvä Far Cry 5 (lue ennakkotestimme pelistä täältä) tekee tähän muutoksen. USA:aan sijoittuva peli on tuottaja Phil Fournierin mukaan ollut jo suunnitteilla pitkään.

– Ajattelimme pelin sijoittamista Yhdysvaltoihin jo viitisen vuotta sitten. Emme kuitenkaan olleet valmiita siihen haasteeseen. On todella vaikeaa ja aikaa vievää rakentaa sellainen maailma, joka tuntuu pelaajista tutulta.

Far Cry 4:n valmistuttua vuonna 2014 kehittäjät kuitenkin päättivät, että nyt oli oikea aika sijoittaa peli Yhdysvaltain maaperälle.

– Aloimme etsiä sopivaa paikkaa, joka kattaa Far Cry -pelin vaatimukset. Paikan pitää olla villi ja raaka, mutta myös kaunis.

Ilmeisesti Ubisoft Montrealin kehittäjät tulivat puolivahingossa ajatelleeksi Montanan osavaltiota.

– Ensin olimme vähän yllättyneitä. Mutta kun menimme käymään paikan päällä, rakastuimme heti astuessamme lentokoneesta ulos. Se on kaunis paikka ja ihmiset todella ystävällisiä. Halusimme tehdä oman fiktiivisen versiomme Hope Countysta, ja kertoa tarinan, jossa asukkaat olivat alistettuja. Siitä syntyi ajatus kultista.

Maailmanloppua odotellessa

Far Cry 5:n keskiössä on Eden’s Gaten kultti, jota johtaa karismaattinen ja häiriintynyt johtaja Joseph Seed.  Hänen johdollaan kultin jäsenet odottavat pian koittavaa maailmanloppua ja varustautuvat siihen aseistautumalla hampaisiin asti.

– Joseph Seed uskoo kirjaimellisesti, että maailmanloppu on juuri tulossa. Luova johtajamme Dan Hay koki tärkeäksi välittää ajatuksen, että jos maailma olisi tuhoutumassa, tietäisimmekö sen? Olisimmeko valmiita siihen?Joseph Seed todellakin tietää maailmanlopun koittavan, ja hän haluaa olla valmis.

Far Cry 5:n fiktiivisessä Montanassa kaikki kantavat aseita, kiihkouskovaiset alistavat kansaa ja punaniskat haukkuvat hallitusta. Yhdysvaltain nykyisessä kiihkeässä poliittisessa ilmapiirissä peli tuntuu helposti tarkoitukselliselta kusiaispesän tökkimiseltä. Fournier kuitenkin vetoaa siihen, että pelin asetelmalla ei pyritä poliittisuuteen.

– On tärkeä muistaa, että kulttijohtaja Joseph Seed uskoo maailmanloppuun, ja se ei ole poliittista, vaan pelkästään hänen uskonsa ja vakaumuksensa. Hän valmistautuu siihen, mitä se sitten hänelle tarkoittaakaan. Se saattaa tarkoittaa vaikkapa, että me kaikki räjähdämme tai että sähköverkko pettää. Kyse on vain Seedin visiosta, eikä sen kuvastamisesta, mitä ympärillämme tapahtuu.

Kaverit ja NPC-hahmot avuksi

Kaksi kehittäjien Far Cry 5:ssä korostamaa ominaisuutta ovat Friends for Hire ja Guns for Hire. Ensimmäinen tarkoittaa yhteistyöpeliä, mikä onkin Fournierin mukaan varsin kattava.

– Koko peli on pelattavissa co-opissa. Ainoa osa pelistä, joka täytyy pelata yksin, on intro, eli ensimmäinen tunti pelistä.

Friends for Hire -järjestelmällä kaverin voi kutsua mukaan pelisessioon milloin tahansa. Liittyvä pelaaja hyötyy pelaamisesta taitojen, aseiden ja rahan kautta, mutta edistyminen tehtävissä jää hostina toimivalle pelaajalle.

Guns for Hire puolestaan on järjestelmä, jolla pelimaailman NPC-hahmoja voi palkata avukseen. Fournierin mukaan kehittäjät ovat panostaneet NPC-hahmoihin entistä enemmän.

– Veimme NPC-hahmoja ja tekoälyä pidemmälle siten, että hahmot eivät tunnista vain isoja tekoja, vaan ne reagoivat myös pelaajan pienempiin tekoihin. Menimme jopa niin pitkälle, että hahmot reagoivat siihen, jos ohitat heidän kanssaan käytävää dialogia. He saattavat sanoa vaikka että ”Ai, sinulla on kiire.”

Hope Countyn asukkaat ovatkin kaikki nimettyjä henkilöitä, joilla on oma äänensä ja identiteettinsä.

– Meille oli tärkeää luoda hahmot, joilla on persoonallisuudet sekä tarkoitus maailmassa. On helppoa luoda 600 hahmoa, joiden nimi on Bob, mutta sellaista emme halunneet. Aina kun saavut vaikkapa huoltoasemalle, voit tavata paikan omistajan ja hän juttelee autoasioista. Tai hän saattaa sanoa, että hukkasi ajoneuvonsa ja pyytää pelaajan apua. Se tuntuu tarkoituksenmukaiselta.

Guns for Hire -mekaniikka oli olemassa Far Cry -sarjassa jo aiemmin, mutta kehittäjät halusivat nyt tuoda sen etualalle. Koska Far Cry 5:ttä pelataan pelaajan itsensä tekemällä hahmolla, jolla ei ole ääntä, kehittäjät loivat NPC-hahmoilla eräänlaisen kertojaäänen tapahtumille.

– Jokainen Guns for Hire -hahmo tuo oman persoonansa pelikokemukseen. Se on melkein kuin lähtisi matkalle ystävien kanssa: on se yksi tyyppi, joka nukkuu takapenkillä, ja se kovaääninen kaveri pelkääjän paikalla.

Hahmot voi myös kohdata milloin tahansa, missä tahansa järjestyksessä. Guns for Hire -hahmoilla on toki omat erikoiskykynsä, mutta Fournierin mukaan he tukevat myös tarinankerrontaa.

–Suosittelen todellakin ottamaan mukaan Hurkin ja hänen serkkunsa, jonka tapaat jossakin kohtaa peliä. He ovat hervottomia yhdessä, ja tarjoavat pelin intensiivisintä dialogia. Sitten ovat vielä Fangs for Hire -hahmot, kuten koira Boomer tai Cheeseburger, joka on valtava karhu. Se toimii periaatteessa tankkina. Eläintenystävät voivat myös ottaa mukaansa molemmat, jolloin tuntee olevansa kuin Tarzan.

Tekeminen ei lopu kesken

Far Cry 5 on suuri peli, mutta kuinka kauan sen läpäiseminen lopulta vie aikaa? Kysymykseen pelin pituudesta Fournier ei osaa suoralta kädeltä vastata. Kaikki riippuu siitä, kuinka pelaaja kasvattaa vastarintaa Eden’s Gaten kulttia vastaan.

– Pelissä voi täyttää Resistance-mittaria erilaisilla teoilla. Reitti, jonka valitsee päästäkseen pelin loppuun, on täysin pelaajasta kiinni. Mutta se on hyvin pitkä, ja pelaajan täytyy tutustua moneen asiaan Hope Countyssa läpäistäkseen pelin. Voi kuitenkin käydä niin, että jokin osa peliä jää lopulta täysin näkemättä.

Fournier vahvistaa myös, että pelin läpäistyään voi palata suorittamaan ja näkemään kaiken, mikä jäi aiemmin välistä. Hänen kokemuksensa on kuitenkin, että peli on palkitseva kokemus läpäistä uudemmankin kerran.

– Tykkään itse vain seikkailla pelissä, ja olen töitä tehdessä läpäissyt pelin varmaan jo kolmeen kertaan. Jokainen kerta on ollut erilainen.

Fournier paljastaa myös suosikkipuuhansa Hope Countyn maisemissa.

– Lentokoneilla lentäminen. Lapsena unelmoin aina, että minusta tulisi pilotti tai astronautti, joten se, että voi lentää koneella, alittaa siltoja ja tehdä hulluja stuntteja on kuin unelmien täyttymys.

Kolme erilaista pelialuetta

Hope County koostuu kolmesta alueesta, jotka eroavat toisistaan maastonsa sekä tarinallisen taustansa kannalta. Pelaaja on myös täysin vapaa liikkumaan alueiden välillä.

– Se on täysin uutta Far Cry -sarjassa. Heti alun jälkeen voit mennä aivan minne haluat.

Pelin alueet on jaoteltu johtajiensa mukaan. Pohjoisen vuoristoista aluetta johtaa Jacob Seed, kulttijohtajan vanhempi veli.

– Jacob Seed on vähän niin kuin kaikkia suojeleva isoveli. Ja hän periaatteessa rakentaa armeijaa, joten kaikki, mitä pelaaja kohtaa tällä alueella, liittyy tähän tarinalliseen kerrokseen. Myös maaston ja ympäristön kannalta Jacobin alue tuntuu aivan erilaiselta kuin muut, koska se on vuoristoisempi ja villimpi. Siellä on myös enemmän eläimiä, kuten karhuja, hirviä ja karbuja. Mikä tahansa, mikä voi syödä sinut, löytyy Jacob’s Regionilta. Se on kuin pelimaailman Australia.

Vaikka Far Cry -peleissä on tyypillisesti räväkkä päävihollinen, pitää Fournier Far Cry 5:n todellisena vastuksena koko Eden’s Gaten kulttia.

– Kun jatkat Resistance-mittarin kasvattamista, kultti alkaa taistella takaisin. Halusimme, että tekoälyn lisäksi peli vastaa pelaajan toimintaan myös tarinallisesti.

Tulevaisuudessa villiin länteen?

Ennen Far Cry 5:n julkistusta levisi viime vuonna huhu siitä, että Far Cry 5 olisi sijoittunut villiin länteen. Mainoskuvauksista käynnistynyt ja perättömäksi osoittautunut huhu oli jäänyt Fournierilta huomaamatta, mutta hän ei torju ajatusta western-pelistä.

– Kiinnostava idea, ja pidän sen takataskussani, Fournier lupaa.

– Meillä on Far Crylle muutamia vaatimuksia: tapahtumapaikan pitää olla villi ja kaunis, ja siellä täytyy olla hienoja eläimiä. Sen täytyy periaatteessa olla leikkikenttä, joka tarjoaa aina jotain yllättävää. Ehkäpä western voisi toimia. Katsotaan mitä luovat tyypit keksivät tulevaisuudessa.

Far Cry 5 ilmestyy 27.maaliskuuta PC:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.

Ennakkotestissä Far Cry 5 pelivideoiden kera: Ubisoftin uutuus teki vaikutuksen, mutta epäilyksiä jäi vielä