UUSIMMAT

Kohupeli Agonyn kehittäjät myöntävät: ”Emme kuunnelleet testaajia ja venytimme peliä huonolla sisällöllä”

31.10.2018 11:20 | Muropaketin toimitus

Kauhupeli Agonyn kehittäjät myöntävät julkaisijoille ja sijoittajille suunnatussa kirjeessä, ettei kaikki mennyt pelin suunnittelussa putkeen.

Kesällä ilmestyneen Agonyn lähtökohta oli kunnianhimoinen: Kickstarterissa rahoitettu peli lupasi viedä selviytymiskauhupelien reseptin suoraan Helvettiin.

Kävi kuitenkin niin, että lopputulos oli helvetillinen lähinnä bugien ja kehnon pelattavuuden osalta, ja kuten Muropaketin arviossa todettiin, oli pelillä koko joukko muitakin ongelmia. Nyt Destructoid kertoo puolalaisstudio Madmindin hiljattain julkaisijoille ja sijoittajille lähettämästä kirjeestä, jossa kehittäjät myöntävät monen asian menneen pieleen pelin suunnittelussa.

”Agonyn alkuperäisenä tavoitteena oli pieni tuotanto, joka tarjoaisi noin viisi tuntia pelattavaa”, kerrotaan alun perin puolaksi julkaistussa viestissä. ”Jotta vastaisimme konsolipelaajien odotuksia, pidensimme tarinamoodia 10:een tuntiin. Tämä johti pelin keinotekoiseen venyttämiseen, mikä tapahtui ylimääräisillä puzzleilla, vaikeilla tehtävillä ja huonosti selitetyillä pelimekaniikoilla.”

Lisäksi Madmind kertoo, että monet Agonyn varhaiset pelitestaajat osoittivat ongelmia pelisuunnittelussa ja kehottivat ajattelemaan julkaisupäivää uudelleen. Kehittäjät kuitenkin päättivät seurata kokeneimman kehittäjänsä vaistoa testaajien sijaan. Lopputuloksena studio kertoo, ettei pelisuunnittelusta vastaava kehittäjä ole enää Madmindin palveluksessa.

Agonyn leikkaamaton versio Agony Unrated ilmestyy tänään PC:lle. Toisin kuin alun perin uutisoitiin, saavat pelin perusversion omistajat ladata sensuroimattoman ja uusia peliominaisuuksia sisältävän Unrated-version ilmaiseksi. Konsoleille leikkaamatonta versiota ei olla julkaisemassa, ellei sitten joskus myöhemmin rajoitettuna fyysisenä versiona, joka saisi Adults Only -luokituksen.