Uusimmat

Näin toimii reilu studio: Warframen kehittäjät poistivat pelistä liian tuottoisan mikromaksun

27.03.2018 10:02 Muropaketin toimitus

Ilmaispelattavan Warframe-pelin kehittäjät kertovat aiemmin poistaneensa yhden mikromaksuostoksen vain siksi, että se vaikutti liian tuottoisalta.

Mikromaksut ovat herättäneet viime vuosina runsaasti kriitiikkiä ja keskustelua, mikä on erityisen ongelmallista F2P-peleille. Ilmaispelattavien pelien tuotot koostuvat nimittäin useimmiten kokonaan mikromaksuista.

Tästä huolimatta ilmaispelattavan Warframe-pelin (2013) kehittäjät kertovat pyrkineensä välttämään tolkutonta rahastamista. Kuten Destructoid kertoo, on Digital Extremes -studion johtaja Sheldon Carter paljastanut, että kehittäjät poistivat aikanaan pelistä yhden mikromaksuostoksen, kun se huomattiin liian tuottoisaksi.

Tapaus liittyi koiramaisen Kubrows-lemmikin uudelleenväritykseen. Kun studio julkaisi tämän ostoksen, osti muuan pelaaja sen peräti 200 kertaa ensimmäisen vuorokauden aikana. Huomattuaan asian, kehittäjät tajusivat Carterin sanoin ”luoneensa kolikkorahapelin”, ja mikromaksuostos poistettiin pelistä vain päivä julkaisun jälkeen.

Warframe ilmestyi PC:lle ja PlayStation 4:lle jo vuonna 2013, ja Xbox Onellekin vuonna 2014, mutta peli on pysynyt suosittuna. Viime syksynä peli sai myös ensimmäisen open world -pelialueensa, ja ilmaisuudestaan huolimatta se oli Steamissa viime vuoden 12 tuottoisimman pelin joukossa.

Mikromaksupoistosta ja pelin kehityksestä kerrotaan alla olevassa Noclipin dokumentissa. Alta näet myös pelin viime vuonna julkaistun trailerin.