UUSIMMAT

Airbuccaneers 3 – Oulun yliopisto menestyi Unreal Tournament -kilpailussa

21.07.2006 09:26 | Muropaketin toimitus

Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos näytti missä mennään, kun laitoksen pelitutkimusyksikkö LudoCraft osallistui Unreal Tournament 2004 -kilpailuun. Tosin tällä kertaa ei kerätty frageja tai juoksutettu lippuja omaan tukikohtaan, sillä kyse oli Epic Gamesin järjestämästä Make Something Unreal -kilpailusta.

Pelaamisen sijaan kilpailussa otettiin mittaa pelintekotaidoista. Kilpailuväline oli Epicin Unreal Tournament 2004 -peli, johon osanottajat tekivät erilaisia laajennuksia eli modeja. Jo pidemmän aikaa Unrealien parissa touhunnut pelitutkimusyksikkö LudoCraft ylsikin kilpailun pääsarjassa kolmannelle sijalle. Lisäksi tiimi ylsi oppilaitosten sarjan toiselle sijalle. Kaikkiaan kilpailuun osallistui yli tuhat kilpailutyötä ympäri maailman, joten LudoCraftin saavutusta ei voi vähätellä.

Pelitutkimusyksikön modi, AirBuccaneers, muuttaa alkujaan klassista 3d-räiskettä tarjoavan pelin ilmalaivojen ja ilmarosvojen taistelutantereeksi, joka kähveltää sumeilematta niin vanhoista merirosvoelokuvista, purjelaivojen aikakaudesta kuin steampunkistakin.

LudoCraft tutkii ja tekee pelejä

LudoCraft on herättänyt aiemminkin huomiota erilaisilla teoksillaan ja tutkimuksillaan pelaamisen maailmasta. Osaston verkkosivuilta voi myös lukea laitoksen henkilöstön julkaisuja ja tutkimuksia pelimaailmasta. Osaston tavoite on tutkia ja hyödyntää pelien ja pelien tapaisten virtuaalisia ympäristöjä, minkä yhteydessä pelitutkimusyksikkö myös luo omia peli- ja virtuaalituotteitaan.

Yksikkö on ollut aiemminkin julkisuudessa, ja sen vetäjä Tony Manninen oli mukana muun muassa vuonna 2002 Tampereella järjestetyssä pelikonferenssissa demoamassa tutkimuksiaan.

Make Something Unreal -kilpailuun osallistunutta teosta työstettiin toukokuusta 2003 marraskuuhun 2004. Noin kahdeksan henkilön ydintiimillä tehty tuotanto on ilmaisjulkaisuksi mittava, sillä siihen on käytetty noin 50 henkilötyökuukautta.

– Lähtölaukaus pelin kehitykselle syntyi Make Something Unreal -kilpailun ilmoituksesta. Olimme tuolloin työstämässä eScape-peliympäristöä kasvatustieteilijöiden analysoitavaksi, joten ensimmäisenä ajatuksena oli lähettää se kilpailuun. Tiimipohjainen seikkailupeli noin tunnin mittaisella läpipeluuajalla ei kuitenkaan tuntunut kovinkaan hyvältä kisamenestystä ajatellen. Sen vuoksi päätin, että toteutamme kokonaan toisen pelin ja osallistumme sillä kilpailuun. Kun vielä sijoitimme alun perin eScapen pulmaksi suunnitellun kanuunan ja samaisessa pelissä pelastusvälineenä toimineen kuumailmapallon samaan pakettiin, siinä oli AirBuccaneersin siemen. Meritaistelun henkeä taivaankannen kolmessa ulottuvuudessa, muinaissuomalaisen erämaan yllä, kertoo Tony Manninen

– Kilpailu oli tietysti myös houkutteleva areena mitata osaamista ja taitoja käytännössä. Tiesimme, että mukaan lähtee runsaasti ammattilaisia ja todella päteviä harrastajia. Kova taso vaatisi meiltä huippusuorituksia ja osaltaan ajaisi systemaattiseen tuotekehitykseen. Lisäksi vaiheistetut välitavoitteet omine palkintoineen tarjosivat sopivan tiukkoja aikatauluja mallintamaan sitä ulkoista painetta, mitä meillä tutkimusryhmänä ei varsinaisesti ollut.

– Menestyminen on tietysti todella kova juttu koko LudoCraftille, emmekä uskaltaneet toivoa näin hienoa sijoitusta. Tuloksella pystymme osaltamme osoittamaan peliteollisuudelle, että kyllä tutkimuksellinen toiminta voi tuottaa käytännönkin tuloksia. Toisaalta sijoitus oli myös merkki pelitutkimukselle – hyviin tuloksiin on mahdollista päästä, mutta vain käytännöt hallitsemalla. Pelkkä teoreettinen lähestymistapa jää helposti liian irti todellisuudesta.

Lataa AirBuccaneers

AirBuccaneersin voi ladata ilmaiseksi LudoCraftin sivuilta. Se vaatii alleen alkuperäisen Unreal Tournament 2004 -pelin. AirBuccaneersiin voi tutustua myös pelin sivuilta löytyvän materiaalin ja videoiden kautta.

www.ludocraft.oulu.fi
www.ludocraft.oulu.fi/airbuccaneers