Uusimmat

Blizzard Worldwide Invitational -matkapäiväkirja: 3. päivä

30.06.2008 17:00 Miikka Lehtonen

Blizzard Worldwide Invitationalin kolmas ja viimeinen päivä tarjosi jos jonkinlaista jännää tapahtumaa. Blizzardin väki kertoili peleistään ja niiden tulevaisuudesta, sekä vastaili fanien kysymyksiin. Viihde jäi siis vähemmälle, mutta infoa riitti senkin edestä.

Heti alkuun pahoittelut kolmannen osion myöhästymisestä. Ranskalainen tekno-osaaminen oli reissuväkeämme vastaan, sillä ainakin allekirjoittaneen lennot olivat spontaanin kenttähenkilökunnan lakon vuoksi reilusti myöhässä, eikä lentokentältä löytynyt työpisteitä. Kotipuolessa aamukolmelta olisi tuskin tullut kovinkaan antoisaa tekstiä, joten ehkä laatu paikkaa aikatauluongelmia.

Kolmannen päivän teemana oli informaatio. Siinä missä lauantaina pippaloitiin ja naurettiin tanssiesityksille, sunnuntaina vuorossa oli pino kehitystiimin esitelmiä ja kyselytunteja, sekä erilaisten turnausten loppuottelut. Aikatauluista johtuen piti valita jompi kumpi, joten suuntasimme selkeästi informaation pariin.

Kenttäsuunnittelusta vastaava Cory Stockton avasi päivän ohjelman puhumalla laajalti World of Warcraftin luolastoista, niiden suunnittelusta ja tulevaisuudesta. Miehen mukaan The Burning Crusade toi mukanaan kokonaan uuden tavan suunnitella luolastoja ja pomomatseja, joten viimeinen vuosi on ollut Blizzardillekin tavallaan opettelua.

Uudet läksyt on nyt punnittu ja niitä on hyödynnetty Wrath of the Lich Kingiä suunniteltaessa. Luolastoja tulee olemaan tarjolla reilusti ja tiimi on kiinnittänyt huomiota siihen, että jokainen tarjoaisi jotain ikimuistoista ja ainutlaatuista, josta sen voisi välittömästi tunnistaa ja muistaa. Tämän lisäksi firma tulee tarjoamaan aiempaa laajempaa tukea heroic-vaikeustasoille ja kuten jo tiesimmekin, 10 miehen versiot kaikista pelin raidi-instansseista.

PVP-keskustelupaneelissa puolestaan pohdittiin tasapainottamisen vaikeutta, sekä Lich Kingissä peliin lisättäviä PVP-areenoita. Kaksi uutta areenaa sijoittuvat Orgrimmariin ja Lich King -lisäosan keskuksen muodostavaan Dalaran-kaupunkiin. Uutta väriä tarjotaan liikkuvien esteiden muodossa, sillä esimerkiksi Dalaran-areenan keskellä on jättimäinen vesiputki, josta syöksyy välillä näköyhteyden katkaiseva vesiputous.

Orgrimmarissa taas kentällä on nousevia ja laskevia palkkeja, sekä maan alta esiin ponnahtavia piikkimattoja, jotka viihdyttävät paikalla olevaa yleisöä. Stocktonin mukaan tiimi yrittää säätää yleisön reagoimaan pelaajien kuntotilanteisiin, jolloin tappiolla oleva kääpiöpappi saisi örkkikatsojat ulvomaan verenhimosta. Orgrimmarissa pelaajat myös aloittavat vain 10 metrin päässä toisistaan, sillä heidän aloituspaikkansa nousevat hisseillä lattian alta areenalle.

Stockton puheli myös suuremmista PVP-mätöistä, joita nähdään uuden Northrend-battlegroundin, sekä ulkoilma-alueen muodossa. Battleground on tyyliltään täysin erilainen kuin aiemmat, sillä siinä toinen puoli tekee maihinnousun vihollistensa linnoitettuihin asemiin. Hyökkääjien pitää sotakoneilla murtaa rintamalinja toisensa jälkeen ja tunkeutua vihollisten linnakkeeseen. Puolustajat taas yrittävät kestää erän loppumiseen saakka, jolloin osat vaihtuvat. Sotakoneista ja avoimesta PVP-alueesta taas puhutaan myöhemmin eDomen Wrath of the Lich King -ennakkojutussa.

Diablo III oli myös tiukka puheenaihe, sillä kehitystiimi oli paikalla vastailemassa pelaajien kysymyksiin. Tiimi halusi korostaa, että vaikka he ovat hyvin tietoisia kilpailijoistaan, Diablo III ei tule olemaan uusi Titan Quest. Sen sijaan he haluavat tehdä pelin, joka näyttää, kuulostaa ja tuntuu Diablolta, mutta tarjoten kaikkea suurempana, räjähtävämpänä ja eeppisempänä kuin aiemmin.

Pelin julkaisuaikataulusta tiimi ei toki suostunut puhumaan, sillä standardi vastaus oli, että peli nähdään ”kun se on valmis”. Diablo III on kuitenkin ollut salaisessa kehityksessä jo melko pitkään, joten mikäli StarCraft II lipsahtaa alkuvuoteen 2009, kuten monet pelkäävät, Diablo III:n vuoro voisi olla vuonna 2010. Odotus on pitkä, eivätkä riemukkaan näköiset pelivideot suinkaan helpota asiaa.

Illan ohjelma, eli Blizzardin oman Level 70 Elite Tauren Chieftain -yhtyeen konsertti, jäi meiltä valitettavasti väliin, koska olimme tuolloin jo lennossa kohti Suomea. Reissu oli kuitenkin kokonaisuutena todella hauska ja tarjosi ainakin allekirjoittaneelle todella paljon viihdettä puhtaasti Blizzard-fanina.

Oli hauska päästä kuuntelemaan kehitystiimin mietteitä pelinsä suunnasta ja kuulla myöntäviä vastauksia moniin niistä kysymyksistä, jotka ovat askarruttaneet ja ärsyttäneet pelaajia jo pitkään. Niistä enemmän Lich King -jutussa, mutta heitetään loppuun pieni makupala. Oletko parantaja tai vaihtoehtoisesti tankki, joka on joskus toivonut voivansa vaihdella kahden talent specin välillä? Helpotus on lähellä, sillä pelin pääsuunnittelija vakuutti tuhatpäiselle yleisölle, että moinen mekaniikka on työn alla ja tulee lähiaikoina. Yksityiskohdat ovat hämärän peitossa, mutta ei niitä olisi edes kuullut. Yleisö nimittäin innostui ulvomaan ja taputtamaan kuin jalkapallon loppuottelussa konsanaan.

Ainakin allekirjoittanut toivoo vahvasti, että Blizzard jaksaisi pippaloida ensi vuonnakin Pariisissa – tai ainakin Euroopassa – jolloin toivottavasti myös useammat suomalaiset innostuisivat tulemaan paikalle. Ennakkokuvat 150-kiloisista Night Elfeistä ja hikisistä leukaparroista olivat vääriä, sillä tapahtuma tarjosi hauskaa meininkiä ja hyvää seuraa kaikille Blizzardin pelien ystäville, joita maailmassa tunnetusti riittää.

Lisää aiheesta

Blizzard Worldwide Invitational -matkapäiväkirja: 2. päivä

Blizzard Worldwide Invitational -matkapäiväkirja: 1. päivä

Nyt se on virallista: Diablo III tulee!

Blizzard kohentaa World of Warcraftin turvallisuutta

Lue lisää eDomesta

PlayStation 3:n 2.40-firmis saapuu keskiviikkona

Sierran pelit digijakeluun

Microsoft: PC-pelaamisella vahva tulevaisuus